Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Jag letar efter batterier till solcellsanläggningen i stugan men hittar inte så mycket, har hittat 260Ah batterier hos Sunwind och de kostar 5000:-/styck så jag tänkte kolla runt vad som finns men hittar som sagt inte mycket.

Nån som har nåt tips? Söker batterier på runt 250Ah styck och ska ha 3 stycken. :)

Edit: Är det nån som vet var man kan köpa 110-120 watts solpaneler med bra kvalle till vettiga pengar kan ni gärna få tipsa om det också. 10k tar Sunwind för en 110 watts panel.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bosa skrev:Jag letar efter batterier till solcellsanläggningen i stugan men hittar inte så mycket, har hittat 260Ah batterier hos Sunwind och de kostar 5000:-/styck så jag tänkte kolla runt vad som finns men hittar som sagt inte mycket.

Nån som har nåt tips? Söker batterier på runt 250Ah styck och ska ha 3 stycken. :)

Edit: Är det nån som vet var man kan köpa 110-120 watts solpaneler med bra kvalle till vettiga pengar kan ni gärna få tipsa om det också. 10k tar Sunwind för en 110 watts panel.

Solcller på 100W till bra pris annonseras det om på blocket under båttillbehör

betterier är svårare, du ska ha batterier med många cykalar.

Vad är det du ska dra då du behöver 750Ah
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev: Solcller på 100W till bra pris annonseras det om på blocket under båttillbehör

betterier är svårare, du ska ha batterier med många cykalar.

Vad är det du ska dra då du behöver 750Ah
Jag ska inte ha alla 3 batterier själv, vi är 2 stycken som ska investera. Jag ska ha 2 batterier och det är en fritidsstuga som har endast solcellssystem för ström. Har räknat med framtida utökningar och att det ska räcka under en 7-dagarsperiod. :)
Användarvisningsbild
av CarMan
vad är det du ska köra som dra så mycke ström?

om man har en stuma utan ström, så har man kyl & spis på gasol, sen kör man med värmeljus & fotogenlampor.

kvat blir TV/boxer & telefon
Användarvisningsbild
av Bosa
CarMan skrev:vad är det du ska köra som dra så mycke ström?

om man har en stuma utan ström, så har man kyl & spis på gasol, sen kör man med värmeljus & fotogenlampor.

kvat blir TV/boxer & telefon
Nu är det så att jag använder belysning som helt enkelt drar ström istället för stearinljus, laddar datorn som drar rejält med ström, TV och mottagare är ganska duktiga strömslukare, laddning av telefoner och kamerabatterier osv. Även en bilstereo och utelampa ska in när nya systemet är på plats. En bastu, vedeldat aggregat förstås, ska byggas i en intilliggande bod vilket behöver belysning samt eventuellt eldriven vattenpump för dusch.
Allt detta går att räkna på vilket jag gjort och även inkluderat framtida tillbehör såsom kylskåp som drivs av 12 volt.
Spisen är antingen vedeldad eller så använder jag gasolspisen men funderar på ny gasolspis och då vore det nice med autotänding vilket förstås kräver ström vilket dock är en droppe i havet jämförelsevis.

Är inte direkt ensamen om denna lösning och det har fungerat i dryga 20 år trots att vi hängt på mer prylar och nu när solpanelen måste bytas så vill jag anpassa batteribanken också så att det faktiskt går att vara där en vecka i sträck. Skulle jag anpassa batteribanken efter vistelse på 2-3 dagar skulle jag klara mig med ett batteri men det är inte intressant.
Användarvisningsbild
av Bosa
~Kalle~ skrev:Elverk :wink:
Haha...Snacka om att få frakta bränsle, vintertid är det endast skoter som tar mig till stugan. Känns som att det kan bli en dyr lösning i längden. :D

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]