Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Då belysningen i mitt garage är totalt urkass (2st glödlampor mitt i taket) är jag sugen på att montera upp några lysrörsarmaturer istället.

Har kollat på Swedols hemsida, där kostar 2x36W 311:-st utan rör, så 6st sådana blir ju överkommligt prismässigt, eller finns det bättre/billigare på annat håll ?.
av *pettson*
Ett sjysst pris är förvisso bra men inte tillräckligt. Iallafall inte för mej. Bäst är ändå när man får tag i armaturer som har reflektorer. Ljusutbytet blir då så mycket bättre.
I mitt eget *garage* ska nu monteras 10 lysrör med reflektor och långrör, sen ytterligare 4 armaturer som är 60x60cm som också är utrustade med reflektorer.
Nu kanske 14 armaturer låter mycket men å andra sidan täcker jag in 90kvadrat med dom. Ytterligare 4 armaturer ska in på resterande 30kvadraten som är förvaringsrum.
Jag gjorde så att jag jagade faktiskt på blocket. Dom fina armaturerna kostar såpass mycket i affär att man blir helt stum. Mina långarmaturer kostade mej 120kr/st. Mina kvadratiska armaturer kostade 300kr/st (nypriset på dom är 1400kr/st). Jagar även andra delar på samma sätt, branddörrarna (60 minuters ståldörrar) kostar normalt sett 6000kr/st. Men efter en annons om dörrar med lite *udda* mått så kostade dom 1000kr/st. Jag fick ta att dom var 90x2.40, menar jag bygger ju själv, vad spelar det för roll om två ytterdörrar (entredörr garage och pannrum) är 2.40? Mycket pengar att spara om man inte har bråttom alltså.
Användarvisningsbild
av skovde
Nu vet jag egentligen inget om armaturer och belysning, men ska väl även tänka på vilka lysrör man väljer. Vi håller på och byter ut rören i de gamla armaturerna på jobbet och man undrar ju varför man har gått runt i det "gula" ljuset så länge. Som natt och dag.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
skovde skrev:Nu vet jag egentligen inget om armaturer och belysning, men ska väl även tänka på vilka lysrör man väljer. Vi håller på och byter ut rören i de gamla armaturerna på jobbet och man undrar ju varför man har gått runt i det "gula" ljuset så länge. Som natt och dag.
Helt riktigt är det viktigt med rätt sorts rör.
av Noodles
Jag kollade på Julas när jag skulle handla till vårt garage, men valde Swedols.
Nån krona dyrare men kändes något rejälare, samt att Swedols armaturer kom med hängfästen som underlättar monteringen.
Alltså själva innerdelen hänger i dom medans du kopplar in elen, sen lyfter du innerdelen på plats och vrider runt 2 spännen.
Användarvisningsbild
av camaro69
Snåla inte med armaturer. Sätt hellre upp för många än för lite.
Bra ljus är ovärderligt när man mekar.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag satte upp 9st aramturer från Exaktor i garaget, 2x36W rör i dom, valde rör med 4000k fär att få ett vitt och trevligt ljus.

Med "rätt" rabatt kostade dessa ca 200+moms stycket.

/L

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]