Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja som jag skriver i ämnesraden så undrar jag vad ni anser om häxjakten på varg som pågår i vårat land?

Personligen så förstår jag inte att folk inte kan acceptera att vargen fanns innan vi kom och tog över dess jaktmarker, så vad jag anser om vargen är att låt den löpa och höll bättre koll på tamboskap och husdjur.

Och om du stödjer Naturskyddsföreningens arbeta med vargen
Skicka då ett SMS med ordet VARG till 72900 då stödjer du deras arbete och får dessutom en helt underbar ringsignal. Kostnad 20 :-
http://www.naturskyddsforeningen.se
Håller med dig cybermunk.

Tyvärr så kommer det alltid att finnas varghatande trångsynta människor. Dessvärre är det svårt att omvända dessa infantilt egotrippade varelser som anser sig stå över allt annat.

Låt vargen leva sitt liv, så lever vi vårt liv.
Håller med föregående inlägg.... som jag ser det så är det antingen sk viltvårdare (jägare) som inget hellre vill än att få skjuta varg för nöjets skull....eller de som har får, renar eller annan typ av kreatur som snyftar över att vargen tar enstaka djur....hur svårt kan det vara att inhägna betesmarkerna så att varg inte kan ta sig in? För övrigt så ger jag inte mycket för samerna som oxå snyftar över att vargen tar deras renar....då samerna av någon egendomlig anledning får skattefinansierade bidrag för renskötsel..varför det ? business som business...varför skall egenföretagare överhuvudtaget få bidrag för (rotavdrag är en annan historia :wink: )? Sedan så är det ju ingen hemlighet att renägarna tar upp gamla renar utmed vägarna som trafikeras av vinterturister så att de (renarna) förhoppningsvis skall bli påkörda så att ägarna kan få ytterligare bidrag för förolyckad ren...
Användarvisningsbild
av Fluffen
Personligen kan jag inte fatta vad vi ska med varg till här i sverige, vargen tillför absolut ingenting och dessutom slänga massa pengar på att få in den till sverige igen är ju helt åt...

Ang rovdjurstängsel så ger det inte 100% skydd som alla tycks tro och tror ni inte bonden bryr sig om sina djur?
Skönt att de ändrade paragraf 28 så att man har rätt att skydda sina djur.

Sen om vargarna skulle sköta sig själva så skulle de troligen inte klara sig så bra pga inavel.
Om vi inför jakt tror jag det skulle ha en viktig betydelse för de människor som bor i de mest vargtäta områdena samt att vargen blir skyggare om den jagas och det är ju bara positivt, vi ska inte ha några oskygga vargar för det är då de börjar bli farliga. Nu verkar det ju trots allt som att det ska bli vargjakt i vinter och det är bra för förvaltningen av vargstammen.

Lätt att sitta i storstäderna och tycka att vi ska ha varg på landet och det är där jag tror skon klämmer för många som är emot vargen då de som ska ha vargen runt husknuten inte har något som helst inflytande i den rovdjurspolitiken som förs.

Människan är en del av naturen och det tycks vissa ha svårt att fatta.

Det här snacket om dumma bönder, dumma samer, dumma landsbyggdsbor, jägare som skjuter allt de ser, varghatare och vargkramare är ju bara tragiskt att läsa och lyssna på.

Jägarna gör en viktig samhällsinsats och gör mycket för djurlivet även många inte tror det, de skjuter inte på allt de ser.
av Amarace
Nog får vargen finnas, men inte för nära inpå och inte i för stort antal. Se till att hålla målet på runt 210 vargar och ha skyddsjakt på överstigande (är väl uppemot 230-240 vargar nu).
Varg har ju alltid jagats förr, så varför ska dom fredas nu? (dock med ett visst antal då såklart)

Sen är det ju så snedvriden syn så det är inte sant. Jägare utmålas ofta som blodtörstande monster som jagar enbart för nöjes skull, hur många känner en jägare som är sån?
Man jagar för att fylla frysboxen helt enkelt. Sen jakt på Lo, Björn och andra skyddade arter är ju just skyddsjakt, för att hålla stammen på den nivå som ställts som "normal", om ingen skulle göra det skulle det ju bli för mycket av dom istället.
Häromkring är det ju problem med björn, och så sköts det även mycket björn här i höst, det skulle inte gå att skjuta om det inte fanns för många av dom.

V70BiFuel03 skrev:
Sedan så är det ju ingen hemlighet att renägarna tar upp gamla renar utmed vägarna som trafikeras av vinterturister så att de (renarna) förhoppningsvis skall bli påkörda så att ägarna kan få ytterligare bidrag för förolyckad ren...
Herregud, vad lever du i för värld? Har du ens sett en ren i verkligheten?? Kom upp hit och upplev Norrland i verkligheten, inte som det svartmålas av samehatare.

Sen att Samerna får diverse bidrag o.s.v. har väl lite att göra med att det faktiskt var dom som var här först, innan alla andra (läs Staten) kom och tog alla marker. Jämför med Usa och indianerna.

Tillbaks till´Vargen, tyvärr är det ju så att om inte skyddsjakt införs om det blir för stor Vargstam så kommer det att tas om hand ändå, då är det bättre med reglerad skyddsjakt.

Och för att klargöra!

Jag hatar absolut inte varg, tycker det är ståtliga djur, men anser att det ska hållas på en rimlig nivå.
Och nä, jag jagar inte, men äter hellre älgkött än nåt som ligger förpackat i frysdisken i en affär.

(och den här tråden kommer garanterat att urarta)
Fluffen skrev: Människan är en del av naturen och det tycks vissa ha svårt att fatta.
Vissa tycks ha svårt att fatta att vargen är en del av naturen.
Visst jag kan hålla med om att stammen bör hållas till ett begränsat antal, men inte fan till ett begränsat område. För vilka är det som stött ut dessa djur inte är det vargen själv utan vi människor när vi exploaterat jord och mark, för vårt eget bästa.
"naturliga" vargar håller sej undan från människor och dess närhet.
Dessa vargar som finns idag är framavlade och inplanterade i svenska faunan och har vant sej (för mycket) i människans närhet.

En normal varg kan mycket väl hoppa in i en hage och ta ett får som den släpar iväg för att äta sej mätt på.
Men det som händer är att vargen formligen lustmördar flera djur för att till sist ta några mumsbitar och sedan försvinna!, så gör inte en normal varg!! detta är ett sjukt beteende!!!.

Det lustiga med denna debatten är att dom flesta av förespråkarna för varg tycks bo i tätort??...
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]