Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
Jag vill få igång en diskussion ang detta.

Personligen så tycker jag det är rent utsagt förjävligt

Agerandet står inte i proportion till brottet

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5637178.ab

Kalle, 14, kördes
över av polisen

Jagades för godisstöld – vårdas för svåra brännskador

14-åring överkörd av polisbil i Karlskrona Brandkåren tvingades lyfta upp polisbilen Jagades för godisstöld – vårdas för svåra brännskador
Kalle, 14, stal godis från en kiosk.
Då kallade polisen på förstärkning – och körde över honom.

Nu vårdas Kalle på sjukhus och kommer att få men för livet.

– Jag vill att polisen tar sitt ansvar. Även om min son gjorde fel så förtjänade han inte detta, säger mamma Charlotte.

Kalle lider fortfarande av fruktansvärda smärtor.

Han har opererats flera gånger på sjukhuset i Karlskrona och det kommer att krävas ytterligare ingrepp.

Kalle har omfattande tredje gradens brännskador på magen, och ansiktet är sönderskrapat. Läkarna har spikat ihop hans brutna axel och gipsat fotleden som gått av.

”Fick panik och sprang”
När han så småningom klarar av att sitta kommer han tvingas använda rullstol ett tag.

Nu skriver föräldrarna ett öppet brev till Jan Hansson, som var biträdande länspolismästare vid tiden för händelsen.

– Jag vill att min son ska få upprättelse, säger mamma Charlotte.

Det var runt 22-tiden i onsdags som Kalle och en jämnårig kompis tog sig in i en kiosk i Karlskrona och stal godis. En civilklädd polis såg allt. Men i stället för att ingripa begärde han förstärkning.

När den tillkallade polisen kom dit satte han genast på blåljusen.

– Min son fick panik och sprang. Bilen körde efter i full fart. Rätt vad det var låg han under bilen, säger Charlotte.

Har mardrömmar
Kalle låg fastklämd mellan hjulaxlarna. Katalysatorn brände hans kropp. Brandkåren tvingades använda lyftkuddar för att ta ut honom.

– Han får fortfarande flashbacks och drömmer mardrömmar om hur han bränns under bilen, hur polismännen trots hans rop på hjälp låter motorn stå på en rejäl stund, hur kompisen vrålar av panik och den fasansfulla smärta han känner, säger Charlotte.

– Det var fel av min son att stjäla godis, men polisens ”insats” står inte i proportion till brottet. Kalle var obeväpnad, är 1,65 lång, och betedde sig inte aggressivt. Han grubblar mycket och säger: ”Varför ropade de inte bara åt mig att stanna?”

Blekingepolisen internutreds nu efter händelsen.

Jan Hansson blev berörd efter att ha läst föräldrarnas öppna brev.

– Jag kan inte annat än förstå vartenda ord de skriver. Det var inte ett bra polisingripande. Resultatet blev en olycka och det kan jag inte försvara. Polismannen är fruktansvärt ledsen över det som inträffat, säger han.

– Jag förstår att föräldrarna reagerar över att jag sagt att även föräldrar har ett ansvar när 14-åringar är ute klockan 22 och gör inbrott. Den mest väluppfostrade pojken kan hamna i fel situation.

Varför ingrep inte den civilklädda polisen direkt i stället för att vänta ut inbrottet och larma förstärkning?

– Med facit i hand är det lätt att säga att han borde ha sprungit ner och sagt: ”Vad gör ni pojkar?” Men när man är där ute i mörkret ensam är man inte så tuff. Polisen kände inte de här pojkarna, han hade ingen aning om de var beväpnade eller inte.

Tycker du att polisens insats stod i proportion till brottet?

– Det är upp till internutredningsgruppen att ta reda på det nu. De måste utreda vad som hänt
av Amarace
Jag tycker också det är förjäkligt, må vara att han ju gjot fel som stulit godis, men att bli jagad och överkörd av en polisbil för det? Vars är rimligheten i det?
Vad blir nästa steg från Polisens sida vid såna "brott", dra pistol, kanske sätta en kula i benet?
Användarvisningsbild
av Brainy
Till att börja med så lär jag säga att jag tycker mycket synd om killen att han blivit så pass skadad, samtidigt så undrar jag vad han fått för uppfostran när han 14år gammal fortfarande tycker att det är ok att stjäla godis.

Men till kärnfrågan...

Vi har nu bara fått höra en sida av myntet, vad som faktiskt hände på olycksplatsen har vi inte en aning om. Så som det låter på dom som skriker om att polismannen har gjort fel så ska polisen alltså inte få jaga 14åringar som snattar godis och sen springer iväg? Undra hur många pundare som då låter "barnen" handla åt dom, bara springa förbi kassan och kuta hem så var middagen fixad, polisen får ju ändå inte förfölja dem.

Jag tror knappast att polisen har kört på honom medvetet, att de skulle ha låtit motorn stå igång för att pina killen extra mycket låter väldigt otroligt. Däremot så kan det kanske hända att även polismannen efter att killen som sprang på trottoaren och snubblade ut i vägen hamnat under hans bil (Inte så det gick till? Kanske inte, men vi har faktiskt inte en aning om att det inte var så heller) var så pass chockad att han inte visste vad han skulle göra.

Tråkigt att en olycka har hänt, jag har mycket svårt att tro att polismannen gjort det medvetet. Killen stal medvetet godis, hade han inte gjort det så hade han inte behövt springa iväg.

Som några av er kanske vet så har jag tidigare jobbat som lärare, högstadielärare. När jag kom ner i korridoren på väg till lärarrummet en dag så var det väldigt livat i en del så jag gick dit för att se vad som stod på. Ett gäng killar i nian hade trängt in en yngre kille i ett hörn och en av killarna stod och vevade rallarsvingar mot honom. Jag rev tag i killen och slet bort honom så han fick ta emot sig mot ett skåp och jag kunde ta hand om stackarn i hörnet. Hur lång tid tror ni det tog innan idiotens mamma hade polisanmält mig för misshandel trots att killen inte fick så mycket som ett blåmärke?

Nej, en mammas historia ger jag inte mycket för, jag vill höra av oberoende vittnen vad som hänt innan jag tar mammans sida. Eller polismannens heller för den delen, det jag säger med det här inlägget är bara att jag tycker det är hårt att dömma honom på förhand när han försökt sköta sitt jobb och gripa en brottsling. Har han sen kört över pojken medvetet, då tycker jag gott att han kan spärras in.

/Anders
Användarvisningsbild
av Fluffen
Håller med Brainy i det han skriver.

Aftonbladet mfl är experter på att skriva snyftartiklar och vrida och vända ordentligt på det de skriver.

Har svårt att tro att polisen skulle köra över honom med vilje.
Men mamman och pappan får nog fundera hur de uppfostrat sin son om han tycker det är okej att stjäla saker mm eftersom detta aldrig hade hänt om han inte hade gjort det.
Detta hade heller aldrig hänt om han hade stannat med en gång.
PL8§ - allt med måtta, brukar det heta.

Många verkar hänga upp sig på att killen är 14. Hur fasen kan man se det? Han hade ju likaväl kunnat vara 18 och beväpnad med både kniv och pistol. Det är omöjligt att veta innan och det är ingen chansning man kan ta!

Olyckligt att han blev skadad, visst! Men det är INGET som man kan skylla på polismannen. Han gjorde sitt jobb!
Användarvisningsbild
av Severin
Intressant att ni skriver om föräldrarnas uppfostran för att killen tycker det är ok att snatta, mina styvdöttrar har snattat, gör det mig till en dålig förälder automatisk?

Har gjort allt jag kan för att dom inte ska göra det men dom har gjort det iaf och då enl er så är det fel på mig som förälder.

Jag snattade som ung och det tror jag många av er oxå har gjort och vad det fel på era föräldrar då?
XC90_Executive skrev:Ger man sig in i leken får man leken tåla!
Du kan ju inte ha barn iaf om du har det så tycker jag synd om dom
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jag förstår civilpolisen som kallade på förstärkning för han visste säkert inte om de var beväpnade eller inte.

Sen var det ju inget snattande heller om vi ska tro artikeln utan det var ju inbrott de begick men det står det bara någon rad om då hela artikeln handlar om stackars 14 åringen som var helt livrädd och ska få men för livet, samt polisens agerande.

Jag kan helt ärligt säga att jag varken har snattat eller stulit något som inte var mitt.
Om ungen inte fattar att det är fel att ta saker så kan jag tycka att man har misslyckats som lite förälder, men man har nog misslyckats ännu mera om man ska hålla på att försvara sitt barns stöld, misshandel mm.
Sen är det säkert mycket grupptryck mm i den åldern men det gör det inte mera rätt att göra snatta och göra inbrott och dyl.
Senast redigerad av 2 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Severin
XC90_Executive skrev: Olyckligt att han blev skadad, visst! Men det är INGET som man kan skylla på polismannen. Han gjorde sitt jobb!
Då kan han köra över dig nästa gång dom stoppar dig för du har kört för fort.

Vart gör polisen sitt jobb genom att ta fast en gärningsman genom att köra över han?
av JohanV70
sewe skrev:
XC90_Executive skrev: Olyckligt att han blev skadad, visst! Men det är INGET som man kan skylla på polismannen. Han gjorde sitt jobb!
Då kan han köra över dig nästa gång dom stoppar dig för du har kört för fort.

Vart gör polisen sitt jobb genom att ta fast en gärningsman genom att köra över han?
Du får det att låta som om han körde över pojken medvetet (S)
Du tror inte att det möjligtvis var en olyckshändelse ??:-/
Det handlar i grund och botten om uppfostran.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]