Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Vi åkte i Lördags ner till sydnorge för att hälsa på en bekant.
Hon berättade då att hon eftersom hon nu bott i landet i över 1år tvingats ta över sin svenska bil till Sverige igen och hade sedan köpt sig en norskregistrerad bil.

Hon hade köpte en 04as Toyota Yaris med 1.0l-motor för 150 000 norska kr. (~180 000SEK)
Jag tyckte det lät helt vansinningt och var således tvungen att besöka den lokala Volvoåterförsäljaren.
Jag höll ju på att tuppa av!

http://i26.tinypic.com/2ms5ahy.jpg

/Anders
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja det är helt sjuka priser både i Danmark och Norge jämfört med här.
Kollade vad en ny Toyota Yaris kostar i sverige.... 1,0an börjar på 127 000kr

Vi har några Danska bekanta till familjen och när vi disskuterade min bil vid ett tillfälle så sa de att ja den hade nog kostat det dubbla i Danmark. Tycket detta lät lite väl mycket men det var minsann ingen överdrift. Jag var nne på en dansk annonssite och jämförde. Kom fram till att de flesta S40 med 1,6 och 1,8l motor låg på ungefär det dubbla mot min 2,0T.

Hur är priserna i finland om man jämför då?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Lite jämförelser då.
Volvo V70 2.5T (231 hk) Allt omräknat till svenska kr.
Sverige 291 900
Danmark 897 000
Norge 732 000
Användarvisningsbild
av lilleman
helt jävla sanslöst :shock:

mvh/Roger
Användarvisningsbild
av Lilja
eccy243 skrev:Det intressanta är ju att om man bara tittar på Norge, så är ju bilarnas grundpris mer än dubbelt så höga som i Sverige. Men utrustningen kostar ju i stora drag lika mycket. Lite skumt kan tyckas.
Titta till exempel på prislistan för V70 i Norge.
Inte så konstigt då det är norge och danmarks skyhöga bilskatter som orsakat det priset. Extrautrustningen är ju något tillverkaren själv tar betalt för.
Användarvisningsbild
av eccy243
Men i Danmark så straffbeskattas ju utrustningen också! Det är nåt jag inte fattar. Kolla här på prislistan på V70 för Danmark. 47 000 DKK för RTI!?!? :-O) Och 45 000 DKK för radar-farthållare. Helt sanslöst!

I och för sig är det väl okej om det är komfortutrustning. Men varför straffa med höga priser på ren säkerhetsutrustning? Xenon kostar till exempel 15 000 DKK. Och BLIS kostar 13 000 DKK.
Idioti om ni frågar mig...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Å Vi som klagar på att RTI kostar 20 papp :wink: Sanslösa priser! :shock:
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är väl inget att hetsa upp sig för att danskar och norrbaggar betalar dyrt.

Sverige har väl dom högsta inkomstskatterna i världen, och inte gnäller ni för det.

Tobleronedamen sa vid ett tillfälle: "Det är häftigt att betala skatt".

:wink:
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]