Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Inte en chans att jag köper detta jippo. Har faktiskt lust att göra exakt tvärt om och tända istället :evil:
av Marbas
Problemet är väl att ett sådant jippo faktiskt skadar mer än det gör nytta. Det var samma diskussion förra gången något liknande gjordes. problemet är att om många samtidigt helt plötsligt förbrukar mindre el (eller mer efter en timme), så blir det lite krångligt för elleverantörerna. Kommer ihåg från förra gången en liknande grej gjordes, att man räknat på det och kom fram till att det faktiskt kostade mer el än om hela jippot hoppats över.

Men, den största anledningen är väl inte att spara el utan att väcka "rätt" tankar hos politiker... vilket är meningslöst (för rätt blir det aldrig).
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag kom också att tänka på att ellevarantörerna får problem. Men om vi släcker lampor så måste vi ju tända värmeljus :wink: , och det påverkar också miljön att framställa dessa osv.osv. Skulle det inte vara bättre att man stänger av Tv, dator istället, de drar ju mer ström än en glödlampa..

Jag hörde att Rix Fm också släcker ner en timme.

Jag kan sträcka mig till att släcka någon lampa, men inte alla.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tven stänger jag aldrig av. Det är ju fotboll Portugal-Sverige
Men nåra lampor skulle jag kunna tänka mig släcka.
På vilket sätt blir det krångel för elleverantörerna?
Användarvisningsbild
av vetten
Jag kan nog tänka mej att det kan bli spänningstoppar i båda riktningarna, dels vid avstängningen om många släcker mycket samtidigt, sen när timmen gått och lampor och annat slås på igen. Men det är bara en gissning från min sida.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Haha vilken timing upptäckte att kylskåpslampan pajat, väntar med att byta den tills imorgon :lol: .
av Marbas
Såg något program om hur leverantörerna hanterade kraftiga upp och nedgångar i elförbrukningen. Om förbrukningen ökar kraftigt så kommer frekvensen i nätet att sjunka, och vice versa. Frekvensen måste ligga inom ett visst intervall annars brakar hela elnätet ihop. För att hålla frekvensen stabil så måste vissa åtgärder göras, och det är inte alltid dessa åtgärder "kostar mindre" än den energin man sparar....

Fråga mig inte mer exakt hur det funkar, finns kanske någon annan på forumet som vet.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Marbas: Jag har också sett program(met), det var på Discovery channel :)
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ju ett jippo o inget annat, allt man spar är ju i teorin, odet hjälper inte miljön ett skit.

jag tror inte man kan stänga ner de smutsiga kolkraftverken 1 timme !!! ja man kanske stängarav/stryper ned genratorerna lite, men man eldar på lika mycke kolhela tiden, då det är för kort tid det rörsig om.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]