- ons 25 mar 2009, 20:02
Prova själv det är inte så svårt om man är noga.
Så här gör jag om jag har färdig skuret. (och gör det inte själv, lättare och roligare om man är två)
Börja med att städa bilen nogrant. (damm innanför filmen är inte snyggt)
Putsa rutorna med fönsterputs (får ej innehålla amoniak) torka inte rent med papper som luddar.
Sedan behöver du en bunt med rena handdukar som inte luddar fönster skrapor i olika storlekar såpa vatten och en sprayflaska maskeringstape nagellack utan amoniak.
Jag brukar börja med en sidoruta.
Demontera dörrpanelen/sidan så du kommer åt att skrapa ner filmen en bit ner i dörren. Putsa nu om rutan och även den övre biten som döljs av rutkarmen,
lämna rutan nere precis så du kan se kanten typ 1mm. Spraya på rikligt med såpavatten som du har blandat i sprayflaskan 2del såpa 3del vatten
efter det tar du solfilmen och tar 2bitar med maskeringstape som du fäster i ett hörn av solfilmen. En på filmsidan och en på skydds sidan (det är nu som det är bra om man är två. Dra isär tapebitarna så delar sig filmen och samtidigt sprayar ni med såpavatten på filmen så det rinner om den (plocka bort tapen när ni kommit in på filmen ca 1-2dm för nu har tapen gjort sitt nu avlägsnar ni skyddsfilmen helt samtidigt som ni sprayar den med såpavattnet.
blöt rutan igen och lägg på filmen justera den så den täcker rutan så mycket som möjligt. blöt även andra sidan av filmen så går det lättare att skrapa.
Nu börjar ni att skrapa från mitten av rutan och utåt kanterna och en av er som har det fina jobbet att vara med hjälpare står på utsidan och takar om var det är luftbubblor och vatten samlingar kvar sedan är det bara att skrapa tills filmen ligger på plats och att det inte kommer in luftbubblor från sidorna.
Sedan är det bara att upprepa samma prosedur på alla andra rutor där det blir vattenpölar som stör på lister använder ni bara handdukarna (som inte luddar)
När ni är helt klar låter ni bilen stå över natten så den torkar riktigt. Montera inte dit dörrsidorna än.
Dagen efter så rengör du rutkanten med vatten på en handduk och gnugga inte hårt och inte för mycket vatten. När det ha torkat tar du fram nagellacken (den utan amoniak). och stryker på ett tunt lager på rutkanten. (då går inte filmen sönder när du använder rutan). när det har torkat kan du montera ihop bilen.
Detta fungerar för mig och man följer mina råd på egen risk. :-O)
Vi OrkarLiteViOxå.
Volvo 855 TDI -96
Spännande män luktar Diesel