Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Ja som rubriken lyder undrar jag lite över hur det Mobila Bredbandet är i dagsläget?

Sitter i tankarna att slopa mitt fasta bredband med tillhörande fasta telefon som aldrig används och bara kostar pengar. Men kommer det bli en besvikelse att gå från fast till mobilt bredband? Som det är nu, flyter ju alltid linan utan större problem och jag sitter med 8 mbit vilket räcker gott tillräckligt för mina behov. Är det mobila bredbandet lika pålitligt? Och hastigheten, den teoretiska kan uppgå till 7,2 mbit men hur är det rent praktiskt? Telia går ut med 1-4 mbit vanligtvis, Telenor går ut med 1-1,5 mbit vanligtvis.

Gick på en säljare som ringde från Telenor då jag är kund där redan, och efter ett långt samtal beställde jag dator med mobilt bredband. Men i efterhand har jag hört lite tråkigheter om Telenors mobila bredband, så innan det är försent vill jag höra era åsikter också. Innan jag bryter upp paketet och försummar mina 14 dagars ångesträtt så att säga.

Telia blev utsedd till operatören med "Sveriges nöjdaste kunder 2008" av SKI, av just mobilt bredband! Därför fnular jag starkt på att beställa mitt bredband där istället... Telia är ju som känt också de största, och alltid varit störst inom täckningen på mobiltelefonerna. Så det känns tryggare att beställa där, men kostar också 30 kr. extra per månad för liknande bredband som hos Telenor.

Men först, era åsikter om det mobila bredbandet? MVH/ Pontus
Användarvisningsbild
av Fluffen
Telias mobila bredband funkar väldigt fint och är väldigt snabbt, men det beror ju såklart på vart du befinnner dig. :lol:
Inga större bekymmer med andra ord och det funkar utmärkt med min Acer bärbara. :D
av metalHJ
Googlade lite och hamnade på ett "mobilabredband" forum, där det fanns mycket läsvärd information! Majoriteten anser att det inte går att ladda hem torrents överhuvudtaget, då hastigheterna är vansinnigt låga såsom 1 kb/s.

Antingen är det ett försök till att begränsa fildelningen, eller så står det inte på någon prioiritet hos Telia att hålla med hastighet till torrents. Det dom kanske glömt är att det också finns mycket lagligt material som laddas hem som torrents. Det verkar inte vara bättre hos någon annan operatör! Sen verkar det även finnas någon limit per månad hur mycket man får ladda ner... Som exempel 5 gb.

I stort sett verkar det inte vara utvecklat till ett fullgott bredband än, och kan inte ersätta en fast lina i hemmet.

Vad använder du ditt bredband till Fluffen?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Är på diverse forum, kollar på youtube och lite annat allmänt surfande. :D
Jag ser det inte som ersättning till Adsl eller riktigt bredband för det slår det trådlösa aldrig.
Låg på sjukhus en tid och då var det ovärderligt för annars tråkade man ihjäl.
av matzen10
Själv har vi 3:s mobila bredband och det funkar utmärkt..! Vi har mast ca: 2 km härifrån så det påverkar förståss.
Inga problem med nedladdningsbegränsning.
3 är utsedda som bästa levarantör av mobilt bredband. Telia må vara bästa operatör för mobiltelefoni men inte när det gäller mobilt bredband alltså.
Förresten har jag haft 3 som mobiloperatör sedan 2003 och det har alltid varit bra på alla sätt o vis.

M V H
---> Matzen
Användarvisningsbild
av Claes74
Min far har telenors dito, faktisk hastighet på ca: 300 kbit/sek. skulle aldrig kunna tänka mig att använda bara 3G då jag har 20/3 adsl hemma.
men som komplement till sommarstugan/husvagnen är det väl ok, skulle dock aldrig teckna helårsab. för att endast använda på sommaren.
Skaffade bredband hos bb för ett halvår sedan och iom att jag hade mobil ab. hos telenor så fick jag hemtelefoni utan fast kostnad.
tjänade ca 1200 i kvartalet på sänkta bredands och telefoni kostnader.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har Telia till min laptop, det funkar utmärkt, går ner någon gång men överlag bra och snabbt. Kör trådlöst även hemma med ADSL - och den går ner oftare.
Har det i min iPhone 3G, tycker att det funkar mycket bra. Har 24mbit hemma och det går givetvis väldigt mycket snabbare, men det i telefonen duger absolut på "resande fot". Telia på båda förresten :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Använder mobilt bredband från Telia ofta (nu tex). Är det snabbaste jag kännet till som jag kan få där jag bor.

Det funkar bra från och till. Har man bra täckning är det inga problem men där jag bor är det väldigt känsligt ibland för tex dåligt väder. Det bruka då hålla på och växla mellan 2G och 3G nätet vilket är mycket irriterande.

Om man bara skall surfa och inte ladda hem en massa och har bra täckning så fungerar det bra alltså.
Användarvisningsbild
av vetten
Mobilt bredband är knappast utbyggt för att funka till det dom lovar som max utan mera som ett extra tillbehör och som för det mesta inte funkar mycket snabbare än en gammal modemuppkoppling, men det beror ju samtidigt på var man bor och hur många som använder det samtidigt.

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]