Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Vi har precis beställt en ny tv (Samsung 50") så nu har jag även tänkt köpa en lämplig hembioanläggning.
Den ska användas både till film och musik, basen får inte vara för klen då sambons krav är att det "river i lite" när vi ser någon action.
Det behöver dock inte ha musikuppspelningsegenskaper nog för en riktig dunderfest, det har jag en annan anläggning för ;) men i alla fall nog för lite högre volym än vad de har på reklamjinglarna hos lokala icaaffären ;)

Ett krav är att åtminstonde de bakre sidohögtalarna är av golvstående modell, helst ska även de främre sidohögtalarna vara av sådan modell.

Den behöver inte ha dvd-spelare, bluerayspelare el. dyl. (Betyder inte att den inte får ha det)

Jag vill helst inte ge mer än 6000kr och det får gärna vara billigare än så. Jag tänker inte betala extra för ett visst märke utan jag vill ha en anläggning som ger ett bra ljud för pengarna.

Tacksam för hjälp!
Anders
Användarvisningsbild
av Funk
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3133 är nog ett av de mest prisvärda högtalarpaket jag lyssnat på, visserligen är inget golvstående, men det är sjukt lättplacerat iom att det är så litet.. Para ihop det med en reciever som t.ex denna http://www.fynda.se/index.php3?prodid=3279och du kommer att ha ett system som spelar skjortan av de flesta kompletta stormarknadssystemen på marknaden.

/Thomas
av metalHJ
Jamos högtalare kan även jag starkt rekomendera! Lyssnade på en Jamosub förra vintern, när jag stog i valet o kvalet att investera i sub... Och Jamos sub lirade duktigt fint! Djup och vacker bas, inget discodunk eller "burkig" bas vilket är de sista man vill ha till filmtittande... Dock köpte jag en infinity bas istället, då jag ville ha ett bredare register så att säga. När man pratar bas till Hifi, blir det helt plötsligt helt nya krav för att det ska låta bra och då räcker inte 3000 långt, tyvärr. En Hifi bas måste ju vara lika rapp, som den kan gå avgrundsjupt för att man ska få någon upplevelse i lyssnandet. I mina öron är en djup bas de viktigaste i film! Jamon är djup och vackert avstämd, men lite för klen för att hänga med i de rappa partierna.

Annars ska du kolla på Audio Pro, de har också riktigt bra paket! Men även Yamaha har mycket att erbjuda i den prisklassen... Åk till typ Media markt, med provlyssningsrum. I slutändan är det dina öron som avgör, inte specifikationerna eller andras åsikter.

Går du upp till nästa prisklass, 10-12000:- rekomenderar jag Infinity skarpt! Men under de pengarna, är inte Infinity de bästa...
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack jag ska ha det i åtanke!
Största anledningen till att jag vill ha golvstående är för att jag inte vill ha en sladd gå upp för väggen samt gärna slipper skruva fast den.

Men jag kikade faktiskt lite på små cantonhögtalare idag och lär säga att det inte verkar helt fel!
Jag vill helst ha en lös reciver och inte en dvdspelare med inbyggd halvdan förstärkare så där är du helt inne på rätt spår och den där såg ju mycket trevlig ut!

mvh
Anders
av metalHJ
Dock skulle jag personligen rekomendera Yamahas förstärkare före Pioneer! Dom ligger ett steg före i utvecklingen på förstärkare... Och du får vettiga Yamaha förstärkare för de pengarna! Annars har vi ju Harman Kardon, som lirar riktigt fint. Dock får det bli en budget variant av deras förstärkare, om vi hamnar i den prisklassen. Men Harman Kardon, med ett gäng Canton högtalare tror jag inte låter så illa :-)-)
Användarvisningsbild
av Brainy
Vilka ska jag isådanfall rikta in mig på? Canton eller de funk tipsar om?

Hdmi-växel kan jag väl helt strunta i va?
Den får gärna vara självinställande med mic iofs...

Jag tar gärna emot fler tips på grejjer.
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av vetten
En liten sak att tänka på när det gäller suben, så är det var eller hur man placerar den i rummet. Att rikta den in mot ett hörn förstärker oftast effekten som man upplever. Har själv en ganska billig Philips anläggning som jag tycker funkar bra men basen blev garanterat bättre av att ställa c:a tre dm från hörnet och med basutgången riktad in mot hörnet. Men det kanske inte gäller lika mycket på lite exklusivare anläggningar :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag har en hörnsoffa så helst ställer jag subben i hörnet, fungerar inte det så får den stå brevid tv'n. Ska tänka på att testa rikta den in mot väggen.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av gundj
Som förstärkare tycker jag Onkyos billigare varianter verkar prisvärda.
Har en Denon själv o där fâr man betala mer för samma dunder.
Audio Pro har trevliga högtalare som är lättplacerade, bâde golvstâende o väggmonterat.
Kolla minhembio.com/forum för mängder av tips.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]