Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad säger ni till vad?

1.Bild Stora plättar

2.Bild Plättar

3.Bild (Fläsk)Pannkaka
Så säger jag iallafall, skiljer det mellan norr- och södra sverige? :)

/Kalle
Användarvisningsbild
av Brainy
1=Pannkaka
2=Plättar
3=Tjockpannkaka/fläskpannkaka (Edit: Ugnspannkaka är också ivrigt förekommande i vårt hushåll)

mvh
Anders
av Amarace
Vad jag kunnat märka under åren är att Norrbottningar säger som trådskaparen.
Här i Västerbottnen (iaf inlandet och södra kusten, vet inte upp mot skellefteå) så är det:

1. Pannkaka
2. Plättar
3. Tjockpannkaka

Och även söderut verkar det vara som jag skrev.
Användarvisningsbild
av camaro69
Rätt svar är: :wink:

1. Pannkaka

2. Plättar

3. Tjockpannkaka eller ugnspannkaka
Användarvisningsbild
av Nexus
stora plättar :lol: :lol: Man gör ju inte plättar i stor stekpanna, det har man ju en plättlagg till :P
Kalle så här ser en plättlagg ut :wink: Bild

1: pannkaka
2: plättar
3: fläskpannkaka
Användarvisningsbild
av Guligan
1. Plättar
2. Plättar
3. Pannekaka 8)
Användarvisningsbild
av camaro69
Guligan skrev: 3. Pannekaka 8)
Vad är detta?
Måste vara med skånsk/dansk/nordtysk brytning på talspråk? Eller felstavat, eller? :wink:
av Rådlös
På Skånska torde det heta "pannekaga", och möjligen något liknande på danska. Möjligen "pannekaege"? Men med ett helt annat uttal.
För mig, som har hunnit med några år, heter det i bildexemplen: 1. Pannkaka. 2. Plättar. 3. Ugnspannkaka eller tjockpannkaka. Eventuellt Fläskpannkaka om fläsk ingår. Nyligen åt jag fläskpannkaka på en mindre lunchrestaruang/café, i en västsvensk stad. Det var en besvikelse. Fläskpannkakorna var troligen prefabricerade, och i storlek som brödskivor och saknade konsistens. Visserligen var det något som kanske kunde bevisas som fläskkött, i dom men tämligen smaklöst och snålt.

För att krångla till det ännu mera, så förekommer det numera även Amerikanska pannkakor. Dom innehåller bakpulver och blir lite uppjästa och luftiga. Men smakar ändå relativt gott. Sök recept på nätet om ni vill testa. Stek dom inte för stora, det räcker med ca 10 cm i diameter.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]