Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej var och hämtade en skärmaskin idag men upptäckte det sitter 380V kontakt på den och tjejen har bara 220V uttag i sin lagerlokal. Men på maskinen står på en fin liten plåt :roll: ."matarspänning 230V "
Kan man byte till vanlig stickkontakt och skippa en kabel (380V har 4 kablar om jag inte minns fel?)
vilken kabel ska man ej koppla in i sådana fall?
Vet ej hur det är kopplat tidigare i kontakten men tänkte titta det imorgon!
av LarsBd
380V kontakten kan ha 4 eller 5 stift, och i den med 5 stift kan man använda 3 anslutningar och ta ut 220V.
Man ska då använda jord nolla och en fas.
Jord och nolla brukar vara märkta i hansken om det är en modern rund hanske och fas är då valfri av de resterande 3 stiften.
Kontrollera även vilken strömstyrka (A) som maskinen kräver.
Användarvisningsbild
av Janne3
vad är de för slags skärmaskin är de en 3 fas motor och va är det för efekt på denna ? ? vad är det för spånning instansat på på motorskylten tex 230/400 Y/D
lämna så mycket data du kan få fram
Användarvisningsbild
av Nexus
Ska titta imorgon exakt vad det står på plåten så återkommer jag.
Så här ser den ut :
Bild

LarsBd :!: . det sitter en rund modern röd kontakt på den :)
men jag ska kolla upp så info blir bättre och exakt . tack så länge/Magnus :-)-)
Användarvisningsbild
av Nexus
nu har jag full information.
220/380V 1,5/0,9Amp 0,33 Hp

1L= svart
2L= Blå
3L= Brun
w/n= ingen kabel
G= gul/grön(skyddsjord)
Eftersom det står 220/380 kanske man enkelt kan koppla till 230 :?: , istället för dra ny kabel från centralen genom 2 rum :( Vilket kräver en elektriker
Vilka kablar ska jag skippa koppla in på 230?? om det nu går koppla bara så :?:

BildBild
Sannolikt räcker det inte att koppla om kontakten, utan du får nog koppla om motorn också. D.v.s. flytta om några bleck i kopplingsplinten, då det verkar på din beskrivning som att motorn är dubbellindad. Som den är kopplad nu, har den gått på trefas, även om inte nollan varit ansluten.
Friskt kopplat hälften brunnet...
Allvarligt talat. Be någon elektriker titta på det där. Eftersom nolla ej används tror jag motorn vill ha högspänning. Nu är jag inte elektriker och borde kanske inte uttala mig men det här med ström är ju inte helt ofarligt och vi vill ju inte läsa om nån olycka :-)-)
Som sagt, nån slagts omkoppling behövs garanterat på/i motorn, brukar oftast stå hur det ska kopplas, med schema eller liknande.

Lite enkel ellära.

400v (380v) fås mellan 2 eller 3 faser, nolla brukar oftast inte användas på en motor men andra förbrukare kan behöva.
230v (220v) fås mellan en fas och Nolla.
Och jorden säger sig väl självt vad det är.
(och i centralen så sitter Jord och Nolla på samma plint om det är 4-ledar system, kan sedan delas upp, om det är 5-ledarsystem så är jord och nolla uppdelad redan från början)
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]