Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phantom
Kollar på ett hus och håller just nu på med budgivningen. Det är ett hus från 30-talet med stor tomt och möjlighet till ett STORT garage i framtiden.
Vad ska vi tänka på vid kontrollen och köpet av detta? Byggrätten är ca 1/4 av tomtarean till huvudbyggnad, men det blir ju ett hus på över 500kvm så ett garage i lagom storlek är ju önskvärt. Har ju planer på en Mustang cab runt -69 i fantasin...+ lite Volvo också såklart :)
tanken var mest grund, värme, fönster, tak vanliga fel och brister från det årtiondet.
Senast redigerad av 2 Phantom, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Loner
Tja, först å främst, vad är huset byggt av?
Uppvärmning?

Är inte fönster osv utbytta under åren?

Men om huvudbyggnad får täcka 1/4 av tomten, kolla upp vad som sägs om bibyggnader. Där jag bygger får jag bygag rejäl huvudbyggnad men max 50kvm bibyggnad.

/L
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
kosta på en besiktning det kan spara mycket huvud bry
o pengar
se till att det skrivs in i köpe avtalet att besiktning skall genom föras innan köpet görs upp
det finns finare ord för detta kommer inte på va det heter just nu bara 8)
Användarvisningsbild
av Phantom
Vi har ett förbehåll om en överlåtelsebesiktning som ska göras innan vi skriver papper.
Bibyggnad får vara 80kvm.
Huset - stomme: betonghålsten och trä, grund: betongplatta på mark, uppvärmning luftvärmepump, vissa fönster är bytta.

Just nu sitter jag mitt uppe i budgivning som kommer avslutas under dagen...så det är en riktig nagelbitare :D
Användarvisningsbild
av Fraz
Gör en radon mätning på huset innan ni skriver.
Och anlita som sagt en bra bes-man, typ Anticimex.
Om du känner en byggnadsarbetare så e det bra om han kan följa med dig och titta på huset yterligare en gång. Han ser saker och har erfarenhet av reparationer och kostruktioner, samt att det är bra att ha någon som man kan "bolla" med. Det är lätt att missa något när man har hittat sitt drömhus..

Vilken prisklass är det, och vart tigger huset?
Användarvisningsbild
av Loner
Luft/luft eller luft/vatten?
Äldre hus har ju ofta "stängd" planlösning, så det kan vara svårt att få luften att sprida sig som man vill.

/L
Användarvisningsbild
av Phantom
Luft/luft eller luft/vatten?
Menar du luftvärmepumpen så går den inte på vatten utan enbart på luft. Bra öppen planslösning som sprider luften i hela huset.
Vilken prisklass är det, och vart tigger huset?
Ligger runt 3milj, ligger i norra sthlm.

Hur gick det?? :)
Blev inget avslut i fredags, ingen av de andra svarade på vårat bud pga olika anledningar så det kommer bli avslut på måndag(förhoppningsvis), så vi håller tummarna.
Användarvisningsbild
av Phantom
Det blev inte det huset....men vi sörjer inte.
Vi hittade nämligen ett ännu bättre hus utan renoveringsbehov och är precis vad vi önskar oss :lol:
Har idag kommit överens och skriver papper på onsdag :D
Det blev snabba ryck med detta...det var inget hus vi sett tidigare och missat visningarna och frun hittade den annonsen i lördags fm. Vi tänkte väl mest åka och titta utifrån och kolla av området, men på nägot sätt så lyckades vi träffa säljarna(det var ingen öppen visning) och vi blev kvar med en privat visning i 1½-2 timmar för genomgång av hus och trädgård.
Detta var bara ett drömläge och precis vad vi har önskat, men vi har inte haft en möjlighet med de priser som brukar vara.
det handlar fortfarande om lite över 3 milj, men oj oj oj...
Vi kom överens med säljarna och mäklare för ngr timmar sedan, så nu skriver vi på onsdag. Besiktning kommer ske ganska omgående, men det ska vara STORA fel för att vi inte ska fullfölja detta. Byggår -90, STORT badrum ombyggt för några år sedan med bastu för ca 6 personer i badrummet. Ny dränering förra året runt hela huset, mycket bra isolering med låga uppvärmingskostnader...och en badtunna för 8-10 pers på gräsmattan med vedeldning :D Stor carport för två bilar i anslutning till huset med möjlighet att enkelt göra om till garage :D
Ja, helt enkelt precis vad vi har önskat och rätt som det var så dök det upp...och i vår familj så går det fort när vi hittar rätt...dottern älskade ju trädgården och huset, vilket hon inte tidigare visat när vi varit runt på olika visningar...då var det lika bra att slå till :D
(Någon som vill köpa en lägenhet :?: )
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]