Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vad tror ni om en sån här vertikalskärare?
Bild

Koppla den bakom gräsklipparen..

Eller ska man hyra en vertikalskärare?

Vill inte ha något som går på el, då elen är dyr i stugan

/Kalle
Senast redigerad av 1 ~Kalle~, redigerad totalt 0 gånger.
av Marbas
Skippa vertikalskäraren. Jag gödslar gräsmattan och klipper gräset inte allt för kort, då tar gräset automatiskt överhand mot mossan. Dessutom så slår vertikalskäraren sönder mossan så att den sprider sig ännu mer. Vill du kan du dessutom sprida ut lite mossgift (inget jag har behövt prova ännu).
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kaliumpergamanat kan man blanda i vatten och vattna med så
blirr mossan svart och dör.

För att få en tät gräsmatta så behöver man vertikalskära men som
Marbas sa ovan så sprider den mossan oxså, så det är bäst att göra
efter all mossa är borta.
av Marbas
Jo, det är ju sant. Antog att han skulle vertikalskära för att få bort mossa, men har man ingen mossa så kan det vara en idé, om man vill lägga ner jobbet vill säga...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Tack för tipsen!

Det är en del mossa nu men det brukar försvinna framåt sommaren, men gräset växer lite dåligt på en del ställen så jag tänkte om man skulle köra med en vertikalskärare då?

En fråga som kvarstår är om en vertikalskärare som man kopplar bakom gräsklippartraktorn fungerar lika bra som en motordriven vertikalskärare?

/Kalle
av anp
Min gräsmatta bestod till största delen av mossa och ogräs, men efter att ha köpt en eldriven ( sorry ) mossrivare med uppsamlare från B&D samt gödslat 2ggr per år så försvann mossan sakta men säkert.
Mossrivaren är guld värd vid höst och vårkrattningen också, då den "krattar" upp precis allting utom möjligen tallkottar, från gräsmattan.
Den vanliga krattan används endast för grovkrattning innan.

Mossrivaren sprider heller inte omkring den uppsamlade mossan till tidigare mossfria partier, i.o.m uppsamlaren.

Som tidigare nämnt, klipp inte gräset kort. Kör på högsta läget på klipparen, och använd helst en mulcherklippare så slipper du ta hand om klippet sedan. Gräsklippet finfördelas ned i gräsmattan och gödslar den lite extra.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
anp skrev:Min gräsmatta bestod till största delen av mossa och ogräs, men efter att ha köpt en eldriven ( sorry ) mossrivare med uppsamlare från B&D samt gödslat 2ggr per år så försvann mossan sakta men säkert.
Mossrivaren är guld värd vid höst och vårkrattningen också, då den "krattar" upp precis allting utom möjligen tallkottar, från gräsmattan.
Den vanliga krattan används endast för grovkrattning innan.

Mossrivaren sprider heller inte omkring den uppsamlade mossan till tidigare mossfria partier, i.o.m uppsamlaren.

Som tidigare nämnt, klipp inte gräset kort. Kör på högsta läget på klipparen, och använd helst en mulcherklippare så slipper du ta hand om klippet sedan. Gräsklippet finfördelas ned i gräsmattan och gödslar den lite extra.
Ok.

Det som är lite jobbigt då är att det är 3000 kvm yta med gräs... :| (glömde säga det tidigare)

/Kalle
av anp
Oj, 3000 kvm gräsmatta, det är ingen kolonilott precis.
Ja då skjuter man nog inte runt en handjagad, eldriven mossrivare så länge innan man blir tokig.
Mossrivaren är också bra som "vertikalskärare" då stålpinnarna som "krattar" upp mossa, gräs, grus, barr mm, också river i gräsets rotsystem och jordytlagret i gräsmattan.
Det ser hemskt ut ibland där man gått fram med mossrivaren, men sedan växer gräset som bara den.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
anp skrev:Oj, 3000 kvm gräsmatta, det är ingen kolonilott precis.
Ja då skjuter man nog inte runt en handjagad, eldriven mossrivare så länge innan man blir tokig.
Mossrivaren är också bra som "vertikalskärare" då stålpinnarna som "krattar" upp mossa, gräs, grus, barr mm, också river i gräsets rotsystem och jordytlagret i gräsmattan.
Det ser hemskt ut ibland där man gått fram med mossrivaren, men sedan växer gräset som bara den.
Bild

En sådan?

Hmm. då kanske man får köra med uppsamlaren efteråt om det river upp mycket :lol:

/Kalle

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]