Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej fotovänner.

Inför stundande semesterresa i juni, funderar jag på ett minneskort med högre lagringskapacitet.
Nuvarande minneskort som följde med är ju bara på 16MB, det räcker ju inte till så många bilder.

Så ett nytt bättre kort behövs, men vilken storlek på kortet bör man som glad fotoamatör köpa :???:
Användarvisningsbild
av Tomas88
1 GB räcker ganska bra tycker jag. Jag har 8M pixlar på min och då kan jag ta ca 250 bilder. Sen kan man ju oftast sätta ner kvaliten om man vill och då ta flera tusen bilder.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Tomas88 skrev:1 GB räcker ganska bra tycker jag. Jag har 8M pixlar på min och då kan jag ta ca 250 bilder. Sen kan man ju oftast sätta ner kvaliten om man vill och då ta flera tusen bilder.
Hej har ju bara 4M pixlar på min kamera, och kan ta 20-25 bilder med skaplig kvalitet med nuvarande minneskort.

Med ett 1GB minnskort skulle ju räcka långt för mig :D , lite trist att behöva snåla med bilder när man är på semester :( .
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja då räcker ju 1 GB gott o väl. Du kan ju kanske klara dig med 512 Mb men om du någon gång skaffar en annan digitalkamera så e de lika bra att ha lite större.

Vilken typ av kort är de? SD, XD osv?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Föresten vilken sorts kort ska jag ha i min kamera (Canon powershot A520) det är ju en jungel med olika kort, det står MMC-16M på nuvarande kort :???: .

Hittade inget i bruxanvisningen om detta.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Tomas88 skrev:Ja då räcker ju 1 GB gott o väl. Du kan ju kanske klara dig med 512 Mb men om du någon gång skaffar en annan digitalkamera så e de lika bra att ha lite större.

Vilken typ av kort är de? SD, XD osv?
SM2 är det jag kört mest på 1024x768, får då ut 25 st bilder.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Alltså jag menade vilken typ av minneskort det är. Men sen såg jag att du skrev MMC-16M, vilket jag inte vet vad det är för något. Vilket märke det sen är tror jag knappast har någon betydelse.
Användarvisningsbild
av Brainy
Å andra sidan, ett 2gb-kort kanske kostar 50kr till (jag köpte mitt senaste över disk för 205kr) och då behöver du väl inte ens bekymra dig.
Min erfarenhet är att kan jag ta många foton så gör jag det. Jag knäpper heller aldrig på något lägre än bästa kvaliten då jag faktiskt kan lyckas ta ett kanonfoto utan att veta om det som jag vill förstora upp.

När jag var i Afrika så hade jag med mig 2st 2gb-kort och knäppte upp 3gb.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Brainded skrev:Å andra sidan, ett 2gb-kort kanske kostar 50kr till (jag köpte mitt senaste över disk för 205kr) och då behöver du väl inte ens bekymra dig.
Min erfarenhet är att kan jag ta många foton så gör jag det. Jag knäpper heller aldrig på något lägre än bästa kvaliten då jag faktiskt kan lyckas ta ett kanonfoto utan att veta om det som jag vill förstora upp.

När jag var i Afrika så hade jag med mig 2st 2gb-kort och knäppte upp 3gb.

mvh
Anders
Jo det är klart det skilljer ju bara 50 kr mellan 1-2GB korten i länken :) .

Inga problem att kameran kan bli seg av ett 2GB kort :???: , har läst om mobiler som blivit sega av ''stora'' minneskort :???: .

I Afrika kan jag tänka mig att kameran blir flitigt använd, då behövs ju mycket minne :) .

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]