Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ja, nu ligger ett förslag om avgift på dubbdäck, precis som dom har i Norge.
Enligt mig, helt sjukt, eftersom det inte går att använda annat än dubbdäck i norrland.
Men det spelar mindre roll i sammanhanget.

Lite roligt i detta, är att skvallertidningen Aftonbladet återigen inte kan hålla sig till sanningen...
Dom brer på och lägger till, så hälften vore nog...

Nyhetsutdraget från SVT.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... 0&from=rss
SVT säger 50 kr per däck....

Nyhetsutdraget från Aftonbladet.
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html
Aftonbladet säger 1000 kr per säsong, eller 25 kr per dag....

Vägverket själva säger.
Inte ett skit säger dom själva....

Men de flesta sidor jag tittat på nu gällande detta, säger 50 kr per däck. Aftonbladet är ensamna om sina horribla summor och påståenden.

Mvh/ Adde
SVT säger dessutom att vägverket tror att olyckorna inte kommer öka vid minskat dubbdäcksanvändande.
Då förstår jag faktiskt inte problemet! Förbjud dubbdäck om dom ändå inte gör någon nytta! (Sen att jag kommer få skapliga böter för att jag kommer köra med dem ändå är väl en annan femma;))

Ska dom ens börja diskutera dubbdäck pga partiklarna så lär dom väl börja med att totalt förbjuda rökning.

mvh
Anders
Det är faktiskt väldigt (o)lustigt att de talar om farliga partiklar, dubbdäck och i förlängningen kanske dödsfall. Och samtidigt tillåter något så onödigt som rökning.
Men så är det ju det där med skatteintäkter och vägunderhåll...
Loner skrev:Så då skall vi alal börja åka bränsletörstiga AWD bilar då bara för att vi inte kan få använda vettiga däck vintertid, ja tjena det lär ju vara bra för miljön...

/L
Inte behöver du AWD för att köra dubbfritt heller...
Och AWD eller inte, bromssträckan förändras väl knappast för att du driver med alla?
anp skrev: Och AWD eller inte, bromssträckan förändras väl knappast för att du driver med alla?
Nä brosmsträckan förändras inte, men startsträckan.. Som vintrarna ser ut nu så får man ju iböand ta alternativa vägar bara för att man har klent med dubb i framhjulen. och utan dubb,. ja då är det nog bara till att köpa AWD om man skall ta sig fram på dom dåligt skötta vägarna här!

/L
Kan bara hålla med de föregående talarna om hur dumt detta påstående är. :evil:
Bor själv ute på landet där jag tycker det enda alternativet är dubb eller som Loner säger AWD. :D
Hur bra är de dubbfria på blankis och blixthalka igentligen. :roll:
Är inte de dubbfria däcken beroende av dubbdäcken som river upp isen lite för att de dubbfria ska få bättre grepp eller hur är det igentligen?
Ja undrar hur det skulle bli om de tog ut avgift för att köra med dubbdäck i Sthlm. De kan ju inte ens köra med dubbdäck så......(och så hukar jag mej för alla storstadsbor som kommer med armarna svingandes :) )
Nybbe_gefle skrev:Ja undrar hur det skulle bli om de tog ut avgift för att köra med dubbdäck i Sthlm. De kan ju inte ens köra med dubbdäck så......(och så hukar jag mej för alla storstadsbor som kommer med armarna svingandes :) )
:lol: :lol:
Problemen uppstår när lantisarna kommer till stan. Kom ner till stan och visa din kompetens och bjud oss på ett garv.:wink:
:lol: :lol:

Korkade inslag från Pravda är väl ingen nyhet. Varför ens bli upprörd?
Man har väl talat med någon byråkrat och penntuggare från Vägverket som måste kliva fram ur korridormörkret ibland. :wink:

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]