Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Ja..jag har alltså ett eget dokument som jag scannat till PDF-format. Dock skulle jag vilja ta bort en mening innan det blir publikt. Men hur sjutton tar man bort en rad eller ett ord i ett PDF-dokument??! Det är ju inte bara att markera som i Word....
Jag har tillgång till Professional-versionen om det behövs. Och Adobe Designer/Destiller.
Har självklart provat sökfunktionen i programmet men blir inte klokare för det ?:-/

Men det finns alldeles säkert någon själ här som kan ge en vink om hur jag går till väga :) .
Tackar på förhand!

M V H
---> M10
Användarvisningsbild
av Loner
Frågan är ju hur du har gjort när du scannat, har du scannat hela dokumentet som bild, eller har du använt OCR?

Har du gjort det som bild får du ju retuschera, annars skall det ju gå att ändra i texten direkt!

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Maila det med instruktion om vad som ska bort (om det inte är allt för privat) så ska jag se vad jag kan göra. Lovar inget men jag ska göra mitt bästa.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av falcon
Hej
Har du otur så är .pdf filen låst för allt redigering, en del scanners gör tyvärr det.
OCR skanna det i stället med ex Omnipage och gör en .pdf fil sedan du har redigerat det.
Användarvisningsbild
av Gizz
Är pdf:en scannad utan att scanna med OCR så kan du alltid redigera bort saker i photoshop. Men det är lite lurigt att plocka bort meningar mitt i ett stycke och få det snyggt. Men photoshop kan öppna och spara om pdf:er
av Nenne428
matzen10 skrev:Aha.. Då ska jag förtydliga lite :-). Det är alltså vanlig text (egen journalhandling) som är scannad direkt till PDF.
Kanske kan detta bringa lite ljus till frågan?!!

M V H
---> M10
Det blir samma svar som du fått tidigare, det är inte vad du har skannat utan hur du har skannat som avgör hur dokumentet kan redigeras. Om det är skannat med OCR så lagras din text som text i pdf-filen. Är det skannat som en bild så lagras det som en bild i pdf-filen. Det finns möjligheter att redigera resultatet i bägge fallen, men beroende på hur du skannat så blir det olika tillvägagångssätt.
Användarvisningsbild
av Bosa
Då är det ett bildredigeringsprogram du behöver typ Photoshop eller liknande. Med PS är det ganska enkelt att kirra det. Finns iofs ett program som heter Gimp som är gratis om du inte har PS, du bör kunna kirra det med Gimp är dock inte hundra.

Finns att ladda ner här: http://www.gimp.org/
av matzen10
Hittade hur det ska göras ;-). Med Photoshop installerat. I Acrobat så väljer man så här:

Verktyg -->Avancerad redigering --> Slutredigeringsverktyget för objekt. Sedan ställer man pekaren på aktuell plats på dokumentet och högerklickar. Då startar Photoshop automatiskt.
I Photoshop är det sedan bara att "ringa in" det som man vill ta bort och trycka på delete.
Klart!

Tog ett tag att hitta på det men det blev som jag ville. Har dock inte provat att skriva in text men det kanske är samma sak? Det är hur som helst inte aktuellt för mig.

Tack för responsen och viljan att hjälpa till, Volvo-iter! :D

M V H
---> M10

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]