Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Ville bara hälsa alla Volvolandare en riktigt GLAD MIDSOMMAR och kör nu för f**n försiktigt, det är väl en av dom mest olycksdrabbade helgerna. (N)

Vad hittar ni på för något under helgen?? Själv blir det nog "ganska" lungt med några polare (BE) :-E , inte något bestämmt men det kommer alltid något. Skulle inte förvåna mig om det blir skitväder, men då har man ju alltid bilen att fly till (D)
av Roffy
J a god sankt hans og midtsommer til der alle ;-)
Användarvisningsbild
av Brainy
Tack detsamma!

Imorgon ska vi iväg med några bekanta till en stuga, bada äta gott och sådant, sen så kliver jag på nattskiftet kl.21 så vi lär åka hemmåt rätt tidigt, men men det är ju volvomotor i lastbilen så det får väl vara värt att jobba då 8)

/Anders
Användarvisningsbild
av nisse
det samma :D blir nog å vara hemma med familjen å dricka en å annan öl (BE)
Användarvisningsbild
av olafixar
Jepp en GLAD MIDSOMMAR till er alla (B)
av Addekarlsson
En mycket glad midsommar till er alla! :D

Jag har monterat kromringar på mätartavlorna idag, samt kopplat in en graderad turbotrycksmätare.
Bilder på detta kommer så fort jag löst problemet med min ftp, som vägrar ladda upp bilder till mitt webbhotell.....

Ha det gött folket, och kör inte påverkade av annat än kärlek! :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av mrsniper
En glad midsommar till er alla :!:
Bild

Hur klär jag en midsommarstång?
Nu är det snart dags för Sveriges näst mest firade helg, efter julen. Midsommar! Så gott som var svensk firar högtiden, men vet vi varför vi firar den som vi gör? Detta ska vi upplysa er, i den underbara gråa massan, om, och dessutom ska vi berätta hur du gör en riktigt ägande midsommarstång på 90 minuter!

Idag ser många midsommaren som en ursäkt att äta sill, färskpotatis och jordgubbar, samt att bli sketfull och dansa vilda danser runt en påle med löv. De tre tidigare har egentligen ungefär lika myckat att göra med midsommartraditionen som Jultomten har att göra med jesu födelse! Absolut noll, en det är ju trevliga traditioner, eller hur? Öl, nubbe och dans har däremot nästan lika mycet att göra med Midsommartraditioner som grisar har att göra med rökt skinka. De exeptionella dryckerna har alltid funnits på finare midsommarfester, och med lite tur kommer traditionen fortsätta så öänge sverige är ett land, och kanske lite till.

Vi har firat midsommar i urminnes tider, och som de flesta nog har listat ut började det som ett firande av sommarsolståndet. Att man firade midsommar redan på stenåldern är mycket troligt, och väldigt många antar detta, men det finns inga konkreta bevis för detta(Vilka skulle de vara egentligen? Lingonsnapps i en stenkpp?). På grund av detta brukar man säga att midsommar började firas runt 800-900-talet, då de första antydningarna på midsommarfirande kommer härifrån. I isländsk mytologi finn exempelvis skrivet något i stil med "Öl skall drickas på jul, påsk, midsommar och mikaeli".

Nuförtiden firas dock inte midsommar alltid på sommarsolståndet, dvs den 21a juni, utan veckans fredag. Detta kommer av att man helt enkelt inte ville ge folk ledigt mitt i veckan, men man ville heller inte ta bort ledigheten.

Midsommarstången kom något senare än midsommarfirandet, först på 1400-talet tror man den kom till sverige. Man antar att den ursprungligen komer ifrån Tyskland, men att vi snott små detaljer från andra midsommarfiranden och vårtraditioner i europa, och därav kompnerat en egen liten tradition. Och det är ju inte som om man har likadana stänger i hela sverige heller. I ösrta göraland finns exempelvis en tradition att stången ska ha fem kransar, varav en formad som ett hjärta. Denna får då endast ha röda blommar. På vissa ställen kläder man även stången, åtminstonde traditionellt. En sak förenar dock dem alla; En flaggstång ska vara HÖG! Inte ovanligt har detta lett till tävlingar emellan byar om vem som hade den högsta midsommarstången.

Observera att det går lika bra att säga majstång som midsommarstång, eftersom den tyska traditionen att klä stång utfördes i maj. Att "maja" betyder "att göra grönt".

Löv, blommor, kvistar och dylikt. Allting som har med vår och växter att göra ansågs lämpligt att ha i en flaggstång, och på allting annan för den delen. Detta kallades att 'löva' något, och utfördes på terasser och plogar och dylikt.
Ett bra exemepl på detta idag är studentbilarna, med sina kvistar och löv, som kör runt i städerna och för ett så ohyggligt ståhej, (helt ovetande om det grymma liv som väntar dem...).
Ogräs och fula växter brukade man dock inte tycka så mycket om, exempelvis är det väldigt få flaggstångar i historien som har tistlar och brännäsllor i sej. Helst skulle det vara björkris, men det är inte fy skam med rönn eller asp heller. I städerna fanns lövmarknader där man kunde köpa löv och blommkransar att ha i sina stänger.

Att samla blommor och blad var även ett sätt att lagra den kraft som fanns i det nyvuxna och starka. På vintern brukade man iblan ge djuren torkade växter frå midsommar, för att ge dem extra styrka och liv. En liten fix till boskapen, helt ekelt.

De som har sett Barnen i Bullerbyn kan inte ha missat att midsommar rör sej mycket om kärlek och framtidsdrömmar. I denna lilla serie visar man upp den gamla folktron att ; "Om man går över sju gärdsgårdar och plockar sju olika blommor under total tystnad, så drömmer man om sin blivande make eller maka"... Detta är dock långt ifrån allt vad midsommarvidskepelser det finns. "Om du letar upp en blommande ormbunke klockan 1 på natten får du önska något" är en, "Om du rullar dej naken i morgondaggen på ängen under midsommarmorgon förblir du frisk, ty det är inte vanlig dagg, utan honung..." är en annan. Det är alltför synd att så få tror på senare nämnda myt numera, vad underhållande det plötsligt hade varit att gå och promenera längs ängen, eller hur?

Det var inte heller ovanligt att man tog tidor vid solens fyra vändningar(Sommarsolståndet, vitersolståndet, samt höst- och vårdagjämningen). Att "Ta en tida" är detsamma som att ge/få en spådom. För att åter hänvisa till Barnen i Bullerbyn, så är ett lysande exempel på detta traditionen att spå framtiden med att hälla tenn i vatten, och se vad det liknar. I Barnen i Bullerbyn görs visserligen detta på nyår, och i exempelvis Tyskland är detta fortfarande en populär tradition, men ursprungligen kommer denna tredition från vintersolståndet.

Givetvis är inte att glömma att midsommarstången på många håll tolkas som en fallossymbol som befruktar jurden. För de som inte vet detta är "Fallos" detsamma som penis. Midsommarstången är därför alltså, även på detta vis, en fruktbarhetsymbol. Detta ger tradionen att dansa runt den ett helt nytt perspektiv, eller hur? Midsomar ansågs ju som en fruktbarhetens tid och det vinns ett gammalt talesätt som säger;
"Midsommarnatten var inte lång, men sju och sjuttio vaggor satte han igång".
Tolka detta hur ni vill...

Det här behöver du till din midsommarstång:

1. Arbetskraft.
Att göra en midsommarstång själv är inte bara väldigt trist, utan även mycket svårt. 2 pers är rekomenderat, men det blir roligare ju fler man är.

2. Tid.
Att göra en midsommarstång tar sin lilla stund, och görs bäst när man är ledig, säg på en söndagsmorgon. Vi har uppskattat att följande midsommarstång är gjord på rnt 1,5 timme...
3. Utrustning:

Två stadiga pålar. Den ena lite längre än den andra, ni besämmer hur. För sade man att stommen skulle vara av gran och att den längsta skulle vara minst 34 alnar. Det är alltså lite över 20 meter.
Björkris eller annat grönt att pryda den ganska trista stommen med.
Blommor. Främst att använda till kransarna, och eventuella giralnger, men även att pryda stommen med. Ståltråd, eller ett starkt snöre att binada samman allting med.
Hammare, spik, sax/avbitartång, samt ett spett eller dylikt för att göra ett hål i marken med. Eventuella ytterligare dekorationer. Svesnka flaggor? Fler blad? Lillebror? It's up to you!
Så här gör du:

1. Spika ihop ett kros. Mät dock på marken, dels så att korset inte väger över på ena sida, och dels för att se till så att det inte blir ett kyrkokors! De tu kunde inte ha mindre att göra med varandra, och ni får mäta till en höjd som ni inte anser ger de associationerna.

2. Klä stången med björkriset och lite av blommorna. Till det behövs en person som lägger på ris och en som binder fast.

3. Gör kransarna. Vi rekomenderar två, då detta har kommit att bli 'standard', med detta är ju givetvis en smaksak. För att få hållbara och stadiga kransar kan du blanda björkris och blommor, altternativt använda något som somme. Att nyttja längre, stramare växter är naturligtvis inte FEL... I detta fall rekomenderar vi så kallade hundkex...

4. Gör ett hål i marken.

5. Rs stången och börja festen. Om du har en lång stång, fäst eventuella flaggor, girlanger och kransar innan ni reser den... annars kan det bli jobbigt.

Och förresten!
Tänkte bara säga att jag fyller minsann år på midsommar! Eller rättare sagt, Sommarsolståndet, dvs den 21a juni! Detta betyder att min födelsedag har flest soltimmar på året*! Liiiiiite därför kom jag på idén att göra den här lilla "Hur....?"-grejen....

*)Om man är pessimistisk kan man även säga att min födelsedag förespråkar ett halvt år av tilltagande mörker...oooouuuuhhhhh! hehe!

Nåja, Ha kul!

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]