Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Jag har länge undrat vad det är för skillnad mellan olika typer av svetsar: gassvets, MiG, TiG, transformator, likriktare osv. Till vad använder man vilken typ, vilka material kan man svetsa i osv. Det är väl inte bara med gassvets som man kan "värma" saker? Kan man koppla till gas till t.ex. En MiG? Skriv helst lite för- och nackdelar också. Vilka typer måste man ha tillstånd för att ha hemma?

Kan ni svaren på några eller samtliga av mina frågor, eller har tips på någon hemsida, så vore jag mer än tacksam :D

Mvh Ramon
av Teemu
kan inte något om svets själv, men gå in på http://www.esab.se och klicka sedan på svetsprocesser så får du fram en hel del info. Finns förmodligen mer info under andra rubriker på den sidan också.

//Teemu
Användarvisningsbild
av Ramon
Tackar så mkt Teemu :D Ser ut som jag ska kunna hitta svar på mina frågor på den sidan.
av Hansson
Fråga på.. Jobbar som svetsare :)
Användarvisningsbild
av Ramon
Perfekt :lol:
Jag har länge undrat vad det är för skillnad mellan olika typer av svetsar: gassvets, MiG, TiG, transformator, likriktare osv. Till vad använder man vilken typ, vilka material kan man svetsa i osv. Det är väl inte bara med gassvets som man kan "värma" saker? Kan man koppla till gas till t.ex. En MiG? Skriv helst lite för- och nackdelar också. Vilka typer måste man ha tillstånd för att ha hemma?
Det är främst det ovanstående jag undrar över. Jag vill kunna svetsa i bl.a. Bilplåt, kunna svetsa i många olika material (t.ex. Plåt, alu, rostfritt stål...), vill kunna värma t.ex. Fastrostade muttrar osv., diverse reparationsarbeten, tillverkning av verktyg, svetsa rör, bänkpress-ställning osv... Ja, i princip kunna svetsa allt möjligt så det håller. Sedan så är det ett plus ifall man ej behöver ha tillstånd för att ha svetsen hemma, eller förresten, är det svårt att få tillstånd till det, bor nämligen i ett radhusområde? Jag undrar alltså vilken svetstyp du rekommenderar för att kunna svetsa det jag är ute efter, har kikat lite på MiG/MAG-svetsar, de ska väl klara det jag vill? Svetsar MiG/MAG-svetsar starkt och hållbart?

Skulle vara mkt tacksam ifall du skulle kunna rekommendera någon specifik modell också, helst på Jula, bor ganska närma ett sådant varuhus. http://www.jula.se/butik/default.asp
Klicka på "maskiner" och sedan på "svetsning & lödning", till sist på "svetsar" i menyn till vänster.

Tackar på förhand :D
Mvh Ramon
av Hansson
En mig/mag skulle nog passa dig.Du kan iofs inte värma saker med den.. Du behöver en gas tub till den.Man brukar använda mison16-18 Sån tub får du hyra hos aga.Vet inte vad det kostar men det är några hundra.Man kan köra på ren co2 oxå det är lite biligare.Dock har jag fått för mig att det är svårt att svetsa tunn plåt med ren co2

En ESAB Original Mig 150A klarar du dig långt på.Bra pris på den.Fördelen med att köpa esab är att det finns reservdelar överallt.
Som med volvo typ :wink:

Mig/Mag Kan du svetsa alu med men du behöver du byta gas..Argon är vanligast. Det blir inget höjdar resultat om man inte kan pulsa strömkällan men det går..

Om du behöver värma lite ibland kan du skaffa dig en acetylen tub och en oxygen tub= GassvetsTill tuberna behöver du brännare
Typ den här satsen
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-212
.Jag vet inte om man får förvara tuberna hursomhelst men det är bara att prata med räddningstjänsten dom har bättre koll än jag

Blev du nå klokare?

Mvh/Andreas
Användarvisningsbild
av Ramon
Jajjemän, nu förstår jag mer. Så ifall jag fattat det rätt kan man ansluta gastub till en MiG och sedan m.h.a. Det kunna värma samt svetsa i aluminium?

Fast jag tycker en sak är lite oklar:
Du kan iofs inte värma saker med den.. Du behöver en gas tub till den.Man brukar använda mison16-18 Sån tub får du hyra hos aga.Vet inte vad det kostar men det är några hundra.Man kan köra på ren co2 oxå det är lite biligare
Mision 16-18, är det en slags gas?
Om du behöver värma lite ibland kan du skaffa dig en acetylen tub och en oxygen tub= GassvetsTill tuberna behöver du brännare
Om jag ska kunna värma, ska jag skaffa mision 16-18 eller co2 som du skrev längre upp, eller acetylen och oxygen-tub? Acetylen och oxygen=gassvets, menar du att det är dessa gaser man använder i en gassvets?

Det var dessa saker jag blev fundersam över... :oops:

Tackar för all hjälp du givit mig hittills (W)
av Hansson
Du kan aldrig värma med en mig/mag.Gasen har du bara för att skydda smältan från luftens skadliga inverkan.Har du ingen gas så blir det knäckebröd av svetsen.Massa porer. Principen för mag är att en ljusbåge smälter en tråd som kontinuterligt matas fram. Alltså gasen brinner inte eller så.. Hmm svårt att förklara.

Misson är latin och betyder blandning. 16 eller 18% anger mängden koldioxid.
Kemisk formel Ar+(2-25)%CO2+<0,03%NO.

När du gas svetsar "värmer" använder du en acetylen och en oxygen-tub
I hantaget mixar du dessa gaser så du får en fin låga.
Användarvisningsbild
av Ramon
Jaha, okej nu förstår jag precis hur de båda fungerar :D Tackar så mkt! Din kunskap har vart till stor hjälp för mig :lol:
Användarvisningsbild
av Ramon
Jag kom på en till fråga... Om man svetsar med flusstråd med en MiG/MAG, då kan man väl svetsa utan gastub? För jag har läst att man kan svetsa med MiG utan gas, utan att svetsen blir som knäckebröd...

Med tändningen på borde du ha konstant[…]

Man får skita uti busken då. :-)

Nytt Ferrita rostfritt sportsystem installerat. :[…]

Värmepaket

Säger det POFF plötsligt utan för v[…]