Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=694776
Redan för en vecka sedan gick regeringen ut med att man vill ha en höjd koldioxidskatt som leder till att priset på bensin höjs med cirka 29 öre och på dieselolja med 55 öre per liter. Detta hoppas man ska uppmuntra konsumenterna att gå över till olika biodrivmedel.

För att kompensera pendlarna ska reseavdraget höjas med 50 öre per mil. Någon kompensation för ökade kostnader för jordbruket och industrin kommer dock inte att bli aktuell, poängterar Andreas Carlgren.
Dom får nog tänka om, och inte bara lite. Fetstilt text i tankarna nu...
Jag bor i Hoting, och för att jag ens ska kunna tänka om och satsa på biobränsle, så måste jag alltså åka 15 mil enkel väg för att ens kunna tanka alternativt bränsle.

Det är så sjukt så det liknar ingenting.

Född fri, skattad till döds....

Jag kan inte åka annat än bil till och från jobbet heller, för dom enda 2 bussturer som går här, dom möter jag på väg till och från jobbet.
Flytta, inget alternativ, då sambon redan har 5 mil enkel väg till jobbet, och jag 2½ mil i annan riktning. Vi är dessutom husägare sen drygt 4 år tebax, vilket gör att sälja kåken nu innebär förluster på flera hundra tusen kr.

Mvh/ Adde (som kommer ta en pilsner ikväll och deprimera sig över detta)
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför ska trafikanterna behöva bli lidande hela tiden :?: . Jag anser att branchen skulle ha sattsat på alternativa drivmedel för länge sedan.
Hur skulle det gå om alla ställde sina fordon en dag??? Hur ska staten då enkelt få in lätta pengar???
Kan jag få ha den åsikten utan att bli nertrampad och påhoppad av andra forums medlemmar :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
av lilleman
grammse skrev:Varför ska trafikanterna behöva bli lidande hela tiden :?: . Jag anser att branchen skulle ha sattsat på alternativa drivmedel för länge sedan.
Hur skulle det gå om alla ställde sina fordon en dag??? Hur ska staten då enkelt få in lätta pengar???
Kan jag få ha den åsikten utan att bli nertrampad och påhoppad av andra forums medlemmar :?: :?: :?:
jag kan inget annat än att hålla med dej mvh/roger
av anp
Vänta bara tills om 3 år, du blir det fastighetsskatt mm återigen som lök på laxen.

Sverige är världens miljösamvete, och visst kan jag tycka att vi bör fortsätta utvecklingen istället för att luta oss nöjda tillbaka.
Men satsningar bör ske där de gör bäst nytta, och vi kan rena vårt samhälle till bristningsgränsen vad gäller utsläpp av miljöfarliga ämnen mm.
Våra grannländer, och Kina, släpper ut mer och mer för var dag utan att något görs åt det. Släpp prestigen och hjälp dem med renare energikällor mm.

Ironiskt nog tänkte jag köpa en nyare katalysatorrenad bil för något år sedan, men då höjdes fordonsskatten mm. Vilket gjorde att jag idag kör ett skattebefriat och etanoldrivet fordon. Den ekonomiska vinsten för mig är troligen mycket högre än den miljömässiga.
Användarvisningsbild
av camaro69
grammse skrev:Varför ska trafikanterna behöva bli lidande hela tiden :?: . Jag anser att branchen skulle ha sattsat på alternativa drivmedel för länge sedan.
grammse

Du har helt rätt.

Röd eller blå. Ett gäng syltryggar som skinnar bilister som spar dyra busspengar. :wink:
av matzen10
Det skulle låta rimligare om regeringen samtidigt satsade på ren energi och erbjöd ett alternativ... men förhoppningsvis går de extra intäkterna till just att producera mer ren energi. Men visst känns det som om bilisterna ska bära den investeringskostnaden FÖRST.

Vad jag förstår så finns det många sektorer som är mer eller mindre underbeskattade jämförelsevis; t.ex. flyget. Det känns orättvist isf..

---> Matz
av jbl
Ja vi får hoppas att extra skatten går till forskning om miljövänligabilar och inte ska rädda alliansens beslut om fastighetskatten som ett exempel.

Skit rent ut sagt :-(
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Saxat från ett annat forum.
Visste Ni att om en familj på fyra personer åker med flyg till Thailand tur och retur så kan samma familj istället köra bil i ÅTTA ÅR innan man påverkat växthuseffekten lika mycket.

Och bara tanken på att flyget sedan är helt befriat från koldioxidskatt medans vi bilägare skattas upp över öronen gör ju en vansinnig.

Dubbelmoralen när det gäller miljödebatten har ju verkligen blivit för mycket.

Jag läste i någon tidning att massor av turister flyger till Grönland för att uppifrån luften se hur mycket glaciärerna har smält och minskat i storlek.
Fattar Ni?
Medans dom sitter där uppe i flygplanet och ojar sig över koldioxidens påverkan och känner sig miljömedvetna så spär dom ju bara på problemet ännu mer!
/Håkan
av Amarace
Adde, du vet väl att du har Etanol i Dorotea? Kör själv på 30% etanol (men naturligtvis med en "veteran" för att slippa skatt :) )

Men jag håller med det är skit att det blir såhär för oss som inte har något alternativ till bilen.
av Addekarlsson
Amarace:
Nej, det hade jag ingen aning om. Är på tok för sällan i Dorotea. Får sätta mig och räkna på om det blir billigare eller inte att tanka i Dorotea.
För nu när statoil lägger ner stationen i Hoting, så finns det ingen anledning för mig att behålla mitt statoilkort. Kan skaffa kort på okq8 istället, om det lönar sig för min del. :D

Men vi får se om jag behöver räkna ens. Ska in i eftermiddag och förhandla om bilbyte. Ska kika på diesel, som SKA lastbilsreggas.
För nu ska jag bli skattesmitare på alla sätt jag kan, utom lön. Lön vägrar jag ta svart, för det påverkar min pension.

GT-mannen:
Jag instämmer, det är helt sjukt hur dom resonerar. Snacka om att försvara flyget allt dom kan. För som det står i artikeln jag länkar till:
- En nationell skatt på flygbränsle skulle vara helt verkningslöst. Då skulle bolagen bara tanka planen utomlands, säger Andreas Carlgren.
Men jaha? Och? Låt dom tanka vart dom vill, bara dom betalar samma skatt som alla andra i sverige.
Att bussar har lägre skatt, det tycker jag däremot är helt ok, eftersom buss är ett vettigt alternativ till bil, för dom som kan ta bussen. Men flyget ska inte ha dessa fördelar, eftersom de flesta flyger för nöje.

Mvh/ Adde
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]