Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Jag har ju skaffat en ny tv, en samsung plasma 42". Är mycket nöjd med den och lurar nu på en ny dvd-spelare. Det senaste med Dvd är väl som jag fattat det att de har Hdmi-kontakter istället för scart. Då följer några frågor.

1. Blir det märkbart bättre bild med en sån dvd-spelare?
2. Vad är uppskalning ?
3. Ska man skaffa en sådan eller vänta på att blueray-spelarna trillar ner i pris?

Branx eller någon av ljud och bildmaffian här på forumet som känner sig manade med några kloka ord :wink:
Användarvisningsbild
av jihed
1. Det som blir bättre är väll att signalen är digital hela vägen till TVn
2. Uppskalning är när man "trollar" fram en högre upplösning på bilden än vad som är lagrat på DVD-skivan.
3. Det måste väll vara upp till dej.. En OK DVD-spelare kostar väll drygt 1000:- Det är ju näst intill kaffepengar :)

Några förslag på några DVD-spelare runt tusenlappen...
Sony DVP-NS76H, är en spelare som varit poppis ett tag nu
Samsung DVD-1080P7, om du vill ha samsung även på DVDn
Pioneer DV-400V, hyffsat ny maskin
Användarvisningsbild
av elmuppo
OrsonGbg skrev:Jag har ju skaffat en ny tv, en samsung plasma 42". Är mycket nöjd med den och lurar nu på en ny dvd-spelare. Det senaste med Dvd är väl som jag fattat det att de har Hdmi-kontakter istället för scart. Då följer några frågor.

1. Blir det märkbart bättre bild med en sån dvd-spelare?
2. Vad är uppskalning ?
3. Ska man skaffa en sådan eller vänta på att blueray-spelarna trillar ner i pris?

Branx eller någon av ljud och bildmaffian här på forumet som känner sig manade med några kloka ord :wink:
Personligen ville jag kunna köra Blueray skivor och DVD via HDMI,
så jag köpte en PS3:a. Den klarar allt som en nyare DVD spelare klarar,
samt den spelar spel och Filmer i full HD.

Skillnaden mellan Scart och HDMI är väldigt stor, iaf för mig.
HDMI är så bra att jag blir lika förvånad varje gång jag ser
på nån film. Skarpt, klart och trevligt. Scart, hyfsat men inte i närheten.
Komponent är bättre än Scart, men inte riktigt lika bra som HDMI.

Fördelen med HDMI är att jag kör allt ljud den vägen oxå, då jag har förstärkaren som Bildväxel. Bara en kabel mellan PS3 och stärkaren, istl för en för bild och en för ljud.

Så satsa på en märkesspelare med HDMI och uppskalning, Ljudkällarn kan säkert rek. en riktigt bra maskin till rätt pengar, då du köpt tv:en där:)
av OrsonGbg
Ok tack för svaren :D

Så man bör alltså uppleva att bilden blir bättre, det är bra :)
Om vi fortsätter på det här med Blueray-spelare.
1. Är skillnaden mellan en sådan och en vanlig Dvd jättestor eller hur upplever man det?
2. Måste man ha FullHD för att en sådan ska komma till sin rätt? Min plasma har 1366*768 i upplösning

Jag bor i ett hus anslutet till Comhem och tänkte skaffa en digitalbox. I nuläget har jag analog signal och det känns lite tråkigt att inte nyttja den fina tv fullt ut, därför lurar jag på digitaltv. Det finns ju HD-boxar som låter lite intressant, dessa är dock lite dyrare än en vanlig digitalbox. I nuläget finns det fyra kanaler som sänder i HD vad jag kunnat se på Comhems hemsida, har kanske missat någon. Med en vanlig digitalbox ska ju bilden bli bättre, om man då skaffar en HD-box och kollar på HD-kanaler kan man då räkna med ännu bättre bild?
Användarvisningsbild
av elmuppo
OrsonGbg skrev:Ok tack för svaren :D

Så man bör alltså uppleva att bilden blir bättre, det är bra :)
Om vi fortsätter på det här med Blueray-spelare.
1. Är skillnaden mellan en sådan och en vanlig Dvd jättestor eller hur upplever man det?
2. Måste man ha FullHD för att en sådan ska komma till sin rätt? Min plasma har 1366*768 i upplösning

Jag bor i ett hus anslutet till Comhem och tänkte skaffa en digitalbox. I nuläget har jag analog signal och det känns lite tråkigt att inte nyttja den fina tv fullt ut, därför lurar jag på digitaltv. Det finns ju HD-boxar som låter lite intressant, dessa är dock lite dyrare än en vanlig digitalbox. I nuläget finns det fyra kanaler som sänder i HD vad jag kunnat se på Comhems hemsida, har kanske missat någon. Med en vanlig digitalbox ska ju bilden bli bättre, om man då skaffar en HD-box och kollar på HD-kanaler kan man då räkna med ännu bättre bild?
1: Om filmen är inspelad för HD så är det en grym skillnad,
själv jämfört mellan DVD utgåvan och Blueray utgåvan av Pirates of the Carabean 2. Grymt skillnad.

2: Nej. Din tv hanterar signalen för FULL hd och anpassar den för din TV till fullo. Blir riktigt bra även på en snåljåps HD:)

Cumhem har väl prova på erbjudande för HD?
Självklart ska du prova med den lite dyrare digitalboxen,
med HDMI. Den vanliga boxen har ju SCART men även det blir
bättre än analog kabeltv.

//Branx
av OrsonGbg
Var på ljudkällaren idag och handlade en sådan här

Bild

En HDTV box, fick prova på typ en miljard kanaler i 3 månader. Dock vill jag inte se på något annat än Discovery HD, det är så vackert så jag gråter (BE)

Efter en stund bytte jag tillbaks till mitt gamla analoga nät, det var en rejäl skillnad tycker jag.
Användarvisningsbild
av elmuppo
OrsonGbg skrev:Var på ljudkällaren idag och handlade en sådan här

Bild

En HDTV box, fick prova på typ en miljard kanaler i 3 månader. Dock vill jag inte se på något annat än Discovery HD, det är så vackert så jag gråter (BE)

Efter en stund bytte jag tillbaks till mitt gamla analoga nät, det var en rejäl skillnad tycker jag.
Hade du inte sett skillnad mellan Discovery HD och analoga nätet så hade
jag kommit och smiskat dig med en HDMI kabel.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]