Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Synthx
Tja,

Jag undrar om någon vet vad det är för Radar/video utrustning polisbilar är utrustade med ? Jag menar de som har möjligheten att spela in video samt hastigheten på bilen före, datum, klockslag och egen hastighet ?

Kan man som privat person få tag på sådant ? Var ? Vad kostar det ?

Mvh
/Lag lydig.
Användarvisningsbild
av Nexus
Även om det finns så krävs det nog tillstånd för att du ska kunna övervaka och dokumentera dina medtrafikanter. intigritets kränkande eller var f_n det heter.
av Synthx
Oh fan trodde polisen kunde vara intresserade utav att man spelar in fart syndare och folk som verkar ha köpt sitt körkort på pressbyrån.

Vägen mellan Eskilstuna och Västerås verkar vara ett fartsyndar näste, har blivit omblåst av ett antal bilister som kör minst 110 på 90 väg och omkörd när vägmarkeringen tydligt visar på omkörningsförbud. Nervösa bilister som sitter och blinkar med ljusen fast det är max 50 km/h över kviksundsbron osv ...

Saken är den att mitt körkort är ett år gammalt, och i dagens läge är prövotiden 5 år. Jag har ingen lust att betala för ett nytt körkort för att enstaka fartdårar har brådis. Och eftersom jag kör prick 50 på 50 väg så blir en del iriterade på att man inte kör 60 eller 70, de kör om och visar finger eller gör annat som får mig att se rött. Jag skulle gärna preja av dessa dårar från vägen och göra vissa kirurgiska ingrepp på dem, men eftersom även detta är olagligt så vill jag alltså spela in dårarna och skicka bandet till snuten. Skrattar bäst som skrattar sist alltså ... :lol:
av anp
grammse skrev:Även om det finns så krävs det nog tillstånd för att du ska kunna övervaka och dokumentera dina medtrafikanter. intigritets kränkande eller var f_n det heter.
Ja, VV vill nog inte ha konkurens.

Snart kommer troligen alla att dokumenteras oavsett hastighet/laglydnad, om Tingvall får som han vill.
Synthx skrev:Oh fan trodde polisen kunde vara intresserade utav att man spelar in fart syndare och folk som verkar ha köpt sitt körkort på pressbyrån.

Vägen mellan Eskilstuna och Västerås verkar vara ett fartsyndar näste, har blivit omblåst av ett antal bilister som kör minst 110 på 90 väg och omkörd när vägmarkeringen tydligt visar på omkörningsförbud. Nervösa bilister som sitter och blinkar med ljusen fast det är max 50 km/h över kviksundsbron osv ...

Saken är den att mitt körkort är ett år gammalt, och i dagens läge är prövotiden 5 år. Jag har ingen lust att betala för ett nytt körkort för att enstaka fartdårar har brådis. Och eftersom jag kör prick 50 på 50 väg så blir en del iriterade på att man inte kör 60 eller 70, de kör om och visar finger eller gör annat som får mig att se rött. Jag skulle gärna preja av dessa dårar från vägen och göra vissa kirurgiska ingrepp på dem, men eftersom även detta är olagligt så vill jag alltså spela in dårarna och skicka bandet till snuten. Skrattar bäst som skrattar sist alltså ... :lol:
Prövotid 5år!? Har jag missat något, eller har du kört rattfull?
Och varför skall du leka alhemmare, för att andra inte kan köra som folk?
Att låta privatpersoner leka trafikpolis, är nog än värre än att låta vägarna förbli laglöst land.

Och klarar du inte av att andra kör om dig, om än lagvidrigt, så tror jag du gör mer nytta i att lugna ner dig själv än agera privatspanare.

Kontakta polisen direkt istället, både förebyggande och under pågående trafikbrott. Telefonnumret är 114 14 eller vid akuta ärenden 112.
av Synthx
Prövotid 5år!? Har jag missat något, eller har du kört rattfull?
Du har missat något, prövotiden för nytt körkort är numera 5 år. Nix skulle inte sätta mig vid ratten full.
Och varför skall du leka alhemmare, för att andra inte kan köra som folk?
Tja varför inte, har nästan råkat ut för nära döden upplevelser i trafiken pga idioter som sitter bakom ratten. Det bästa sättet att få folket att lyda lagarna är genom att alla skulle få rätten att spana på varandra och anmäla ofog till staten. Intigritet i all ära, men när man sätter dit hederligt folk för att ha stoppat eller fått fast förbrytare genom att t.ex. använda sig utav video inspelningsfunktioner i mobilen eller liknande då har landet verkligen en rutten lagstiftning.
Att låta privatpersoner leka trafikpolis, är nog än värre än att låta vägarna förbli laglöst land.
Nja tror att det leder till att folk tänker efter fler gånger än vad de gör idag när de bryter mot trafikregler.
Och klarar du inte av att andra kör om dig, om än lagvidrigt, så tror jag du gör mer nytta i att lugna ner dig själv än agera privatspanare.
Klarar av att bli omkörd gör jag, men inte om någon reser fingret åt mig för att jag väljer att köra lagligt. om en väg har två filer och hastigheten är satt till 90Km/t så gäller denna hastighet i båda filerna, det blir inte automatiskt 110 i det vänstra. Om jag nu väljer att åka i det vänstra fältet för att det finns många påfarter vid det högra (T.ex. som i Västerås) och anpassar farten till 90 Km/t borde man ju inte få ovett för det, eller vad tycker ni ? (Men det är just det jag råkat ut för, en nervös idiot kör om mig och reser fingret fast det är 90, han kör runt 100 minst).
Kontakta polisen direkt istället, både förebyggande och under pågående trafikbrott. Telefonnumret är 114 14 eller vid akuta ärenden 112.
Tyvärr tror jag inte så mycket händer, man måste kunna bevisa brottet i sig för att få dit dem, tänk dig att man åker på en väg och ringer snuten, hur länge tar det inte dem att hitta ut till personen som bröt mot trafik reglerna. Desutom kanske han tar det lugnt efter en sträcka på 1-2 km då finns inget att sätta dit personen för.
av anp
http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
2 år står det där, jag tror hellre på de uppgifterna än dina.

Att spana på, och ange andra medmänniskor för så simpla saker som fingerpekande och fortkörning, kommer inte att utveckla samhället.

Har du problem med andra trafikanter, tala med polisen upprepade gånger tills de tar dina samtal på allvar.
För övrigt vet du aldrig vad för anledning någon har till att köra för fort.

Jag ogillar själv då mindre lämpade trafikanter skaver mot min bakstötfångare, men inget blir bättre av att jag börjar anmäla dem till Höger och Vänster. Sänk farten, kör åt sidan och släpp förbidem, och lugna ner dig.

Problemet med dagens trafikmoral ser jag som ett direkt resultat av dagens samhälle med all stress det innebär. Och den totala frånvaron av poliser.
Angrip problemet från rätt håll istället för att ytterligare försämra trafikmiljön genom privatspanande mm.

Edit efter lite lunchmat,
Synthx skrev:Tja varför inte, har nästan råkat ut för nära döden upplevelser i trafiken pga idioter som sitter bakom ratten. Det bästa sättet att få folket att lyda lagarna är genom att alla skulle få rätten att spana på varandra och anmäla ofog till staten. Intigritet i all ära, men när man sätter dit hederligt folk för att ha stoppat eller fått fast förbrytare genom att t.ex. använda sig utav video inspelningsfunktioner i mobilen eller liknande då har landet verkligen en rutten lagstiftning.
Det där är verkligen en obehaglig inställning till rättssäkerhet och integritet.
Klarar av att bli omkörd gör jag, men inte om någon reser fingret åt mig för att jag väljer att köra lagligt. om en väg har två filer och hastigheten är satt till 90Km/t så gäller denna hastighet i båda filerna, det blir inte automatiskt 110 i det vänstra. Om jag nu väljer att åka i det vänstra fältet för att det finns många påfarter vid det högra (T.ex. som i Västerås) och anpassar farten till 90 Km/t borde man ju inte få ovett för det, eller vad tycker ni ? (Men det är just det jag råkat ut för, en nervös idiot kör om mig och reser fingret fast det är 90, han kör runt 100 minst).
Så då du kör i 90km/h, så kör du verkligen i 90km/h?
Bilar äldre än 1980 får ha en felvisning på 10% vid 70km/h, vilket innebär att 2 bilar som båda kör 70km/h kan ha en differans på 14km/h, och ändå köra i vad förarna tror är laglig hastighet.
I dagens stylingtider, kan hjulbyten ge liknande effekter. Varför du omöjligen kan kalla någon fartdåre eller liknande, i.o.m att du faktiskt inte vet ifall denne medvetet kör för fort eller inte.
Likaså kan du också köra för sakta.
Senast redigerad av 1 anp, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Loner
Synthx skrev:om en väg har två filer och hastigheten är satt till 90Km/t så gäller denna hastighet i båda filerna, det blir inte automatiskt 110 i det vänstra. Om jag nu väljer att åka i det vänstra fältet för att det finns många påfarter vid det högra (T.ex. som i Västerås) och anpassar farten till 90 Km/t borde man ju inte få ovett för det, eller vad tycker ni ?
Vet inte vad man får lära sig i körskolan idag, men på min tid skulle man alltid ligga i det högra körfältet utom vid omkörning.

Om jag väljer att köra fortare än vad lagen föreskriver anser jag det vara en sak mellan mig och myndigheten, ingen skall leka privatpolis och lägga sig i "mitt" körfält bara för att blockera.

/L
Användarvisningsbild
av C.W.
Det här gav hemska vibbar :shock: ...känner att vi nu tassar i ett gränsland på väg in i ett mörker av angiveri.
Varför stanna vid att ange fortkörare...men herregud vilken potensial det finns här.

Annars så kan vi ju införa detta
http://www.sr.se/stockholm/nyheter/arti ... el=1555282
(U)
av S60AWD2.5T
Ja vi har ju högertrafik och man SKALL ligga i högerkörfält när det finns minnst 2.
Alla avfarterna i V-ås kan passeras i högerkörfält. Blir också trött på bilister som inte orkar gå in efter en omkörnig utan ligger kvar till vänster i flera hundra meter tills nästa bil. Detta innebär att en som kör 90 prick liger i höger körfält och den som kör i 95 ligger i vänster. Sedan kommer jag med min rallylicens och försöker vråla fram i 100 (90 GPS-fart) ;-)

Föreslår ett besök i vårt sydliga grannland tyskland för att där se hur man kör när det finns många körfält. Gör dock ej besöket på semestern för då är det fullt av turister som ligger stadigt i körfält 2 i 110.

Angående fingrar så anser jag att de skall hållas väldigt lågt i trafiken
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Synthx !

Nä, INGEN tycker om den som tjallar.....speciellt inte för en sådan trivial sak som fortkörning.
Att spela in en person som är påverkad av alkohol/droger hade jag ju kunnat gå med på.....men att någon kör 30-40 km/h för fort är absolut inte skäl nog.

Att man kan irritera sig på andra medtrafikanter händer ju var & varannan dag....MEN, man får ta & lugna ner sig lite om det är så att man sitter & får tuppjuck/frispel varenda gång någon kör om en. Att det sedan är så att man tittat & rättar sig slaviskt efter hastighets skyltarna om man har en prövotid kan väl förstås......å andra sidan, den dagen prövotiden kommer till en ände så kommer du förmodligen att göra som de flesta av oss....nämligen flyta med i trafiken....även om det innebär att tafikrytmen (& det egna fordonet) ligger lite ovanför hastighetsbegränsningen.
Senast redigerad av 2 V70BiFuel03, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]