http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx
2 år står det där, jag tror hellre på de uppgifterna än dina.
Att spana på, och ange andra medmänniskor för så simpla saker som fingerpekande och fortkörning, kommer inte att utveckla samhället.
Har du problem med andra trafikanter, tala med polisen upprepade gånger tills de tar dina samtal på allvar.
För övrigt vet du aldrig vad för anledning någon har till att köra för fort.
Jag ogillar själv då mindre lämpade trafikanter skaver mot min bakstötfångare, men inget blir bättre av att jag börjar anmäla dem till Höger och Vänster. Sänk farten, kör åt sidan och släpp förbidem, och lugna ner dig.
Problemet med dagens trafikmoral ser jag som ett direkt resultat av dagens samhälle med all stress det innebär. Och den totala frånvaron av poliser.
Angrip problemet från rätt håll istället för att ytterligare försämra trafikmiljön genom privatspanande mm.
Edit efter lite lunchmat,
Synthx skrev:Tja varför inte, har nästan råkat ut för nära döden upplevelser i trafiken pga idioter som sitter bakom ratten. Det bästa sättet att få folket att lyda lagarna är genom att alla skulle få rätten att spana på varandra och anmäla ofog till staten. Intigritet i all ära, men när man sätter dit hederligt folk för att ha stoppat eller fått fast förbrytare genom att t.ex. använda sig utav video inspelningsfunktioner i mobilen eller liknande då har landet verkligen en rutten lagstiftning.
Det där är verkligen en obehaglig inställning till rättssäkerhet och integritet.
Klarar av att bli omkörd gör jag, men inte om någon reser fingret åt mig för att jag väljer att köra lagligt. om en väg har två filer och hastigheten är satt till 90Km/t så gäller denna hastighet i båda filerna, det blir inte automatiskt 110 i det vänstra. Om jag nu väljer att åka i det vänstra fältet för att det finns många påfarter vid det högra (T.ex. som i Västerås) och anpassar farten till 90 Km/t borde man ju inte få ovett för det, eller vad tycker ni ? (Men det är just det jag råkat ut för, en nervös idiot kör om mig och reser fingret fast det är 90, han kör runt 100 minst).
Så då du kör i 90km/h, så kör du verkligen i 90km/h?
Bilar äldre än 1980 får ha en felvisning på 10% vid 70km/h, vilket innebär att 2 bilar som båda kör 70km/h kan ha en differans på 14km/h, och ändå köra i vad förarna tror är laglig hastighet.
I dagens stylingtider, kan hjulbyten ge liknande effekter. Varför du omöjligen kan kalla någon fartdåre eller liknande, i.o.m att du faktiskt inte vet ifall denne medvetet kör för fort eller inte.
Likaså kan du också köra för sakta.