Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Sprang på lite siffror över bensinskatten i sverige.
Energiskatt: 2,85kr/l
Koldioxidskatt: 2,11kr/l
Moms: 25%

Detta innebär att om det priset vi får betala på macken är 10,50kr/l
så är momsen 2,1kr/l och totala skattesatsen blir då 7,06kr/l och bensinen kostar alltså "endast" 3,44kr/l

Man kan ju förstå att det blir svårt för mackarna att sänka priserna när så stora delar av skatten är fasta avgifter, ponera t.ex att bensinen istället skulle kosta 9kr/l då blir skatten 6,76kr/l och bensinkostnaden 2,24kr/l.

Sen blev jag glatt överraskad nu när jag kikade ut på parkeringen, ännu en granne har skaffat volvo! nu står vi på parkeringen 1st 343 (min) 2st 440 1st 460 och 1st v40. The power of holländare?
/Anders
Användarvisningsbild
av mrsniper
Ja det är för jävligt vad man betallar i avgifter & skatt :!: :!: :evil: :evil:
av solosso
Ja visst e d förjäkligt............skattepolitiken i Sverige e vansinnig......men d e klart, för att våra valda politiker ska kunna toppa lönelistorna krävs det att de suger ut oss "arbetare" med skyhöga skatter på precis allt...som egenföretagare betalar jag 72% i skatt...........Nu ger jag upp Sverige och flyttar företaget utomlands......... :twisted:
Användarvisningsbild
av nisse
håller med er andra alldeles för höga skatter :cry:
av volvo_Sverige
Vad jag vet så är det väll bara bensinen som dom tar så extremt mycket skatt på.(?) Det borde faktiskt vara olagligt att ta så mycket skatt på något, det är ju mer än 3 gånger så mycket som det faktiska priset.
av volvo_Sverige
Sen tänkte jag lite till. ;)
Politikerna har ju berättat att (en av anledningarna) dom höga priserna på bensin är för att oljan börjar ta slut. Men om soppans verkliga pris inte enns är 3 spänn litern (tänk hur många liter det är som går åt varje dag i världen), måste ju oljan vara långt ifrån nära att ta slut.
Och när man hör politikerna säga så, och man sedan vet hur mycket olja det igentligen finns kvar, så gör det ju att man blir ännu mer förbannad.

/Ursäkta om jag skrev lite osammanhängande, men jag blev så ivrig.
Användarvisningsbild
av Driver64
Det kommer nog att ta lång tid innan oljan är helt slut, men när oljeutvinningen når sin topp (kallas även Peak Oil) och efterfrågan fortfarande är stark (eller ökar, en halv miljard kineser vill snart tanka sina bilar) kommer oljepriset att sticka iväg ordentligt med trolig ekonomisk katastrof, konflikter om oljekällor (Irak?) och annat elände... :(

Detta diskuteras livligt på många ställen på nätet.
av solosso
Det är ju vida känt att d är ett förbannat ockerskatteland vi bor i .....andra länder e d tillåtet att tjäna pengar..........här ska man som straff betala max % i avgift till staten..........sen när man jobbat o slitit ett helt liv o d e dax för pension ja då får man gå på soc för d e så låg.......att man inte klarar sig.......Förstår ju att samhället byggs upp av oss som betalar skatt, men det e inte roligt o se vad våra sk folkvalda politiker tjänar/månad, det e ju för vissa en hel årsinkomst......det e ju en sak ifall d bara går till sånt vi har nytta av..........vem anser att en månadsinkomst på över 80tusen e normalt att få? i mitt lilla samhälle där jag bor får en politiker 50tusen i månad o tillkommer gör en pensionsförsäkring a 3000kr/månad............HALLÅ!!!! till VAD går mina skattepengar?72% av min inkomst? inte fan e d till sjukvård, skola, äldrevård osv........Man blir ju så förbannad när man tänker på det att jaa som jag nämde tidigare....av vilken anledning ska jag bidra med att "bygga" upp Sverige.Varenda gång jag tjänar pengar blir straffad för det...........Vad får ungdomar för uppfattning? är det verkligen lönt att jobba lagligt? är det normalt att tänka så? jag tjänar mer på att flytta, betala mindre skatt, placera d jag tjänar i ngt som ger en tryggad pensionärstid........och kanske också ngt över till mina arvingar.....
av solosso
Sänk politikernas löner, avskaffa allt lyx för dem.....använd arbetslösa, socialbidragstagare till jobb inom ex kommun=likväl som de får ersättning kan de ju göra ngt för den ds ds ds

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]