Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ser att man är på väg att införa effekt-straff på elavgiften.

Vi har ju kommunalt LTA (Lågtrycks avlopp) i hela bostadsområdet

Det fungerar ju så att en el-pump vid huset skickar iväg avloppet genom PEM-slang.

Råkar man spola i toaletten drar ju pumpen i uppsamlingstanken igång, och är det vid fel tillfälle så påförs ett straff på elavgiften på 160 kr,
Hur har du räknat ut det? Jag misstänker du har fler saker som drar över tid. Kolla på dina sidor för elabonnemanget så kan du se om du har toppar som kan ställa till det och ta reda på vad som orsakar den. Därefter kan man fundera på om det är värt att göra något åt det.
Jag har tittat på vår förbrukning och hur den varierar.

Min slutsats är att det för oss är svårt att på ett meningsfullt sätt ändra elanvändningen på ett sådant sätt att det ger effekt.

Därav kommer vår elavgift att gå upp någon till några hundralappar i månaden. Jag kan leva med det. I alla fall hellre det än att försöka sprida ut elförbrukningen till tidpunkter som inte passar oss.
Finns ingen gräns. Det är dessutom olika sätt att räkna olika elnätsägare. Som jag förstått generellt så går själva överföringsavgiften ner istället och även den fasta månadsavgiften för en del, så kan man flytta sina energislukare till natten bör det kanske bli billigare.

Det är medelvärdet av de tre timmar med högst effekt som sätter vad man ska betala.

Overtok nylig en 2020 XC90. La ganske raskt merke […]

Gäller det den nuvarande generationen V60 fin[…]

Hej igen! Nu misständer en cylinder ett. Det[…]

Avgaskam ett kugg fel...

Att kammen står fel borde påverka alla[…]