Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Har läst på om LCD/Plasma och det verkar finns olika åsikter om detta. Har också kikat på en hel del olika tvapparater och hittade idag på mediamarkt en 42" Plasma som stod uppställd bredvid en 42" LCD, jag tyckte plasmatv:n var trevligare att titta på. Färgerna kändes mer levande än på LCD:n bredvid. Jag har förstått att de allra senaste tv:sarna är rätt lika både när det gäller vikt och strömförbrukning. Faktum är att ju mer man läser på desto svårare blir det, en riktig djungel mao. Men mina önskemål är som följande och undrar då om ni har några bra tips att ge. Jag kommer uteslutande titta på film, fotboll och lite andra program. Jag kommer troligen inte koppla in någon dator, men går det bra så gör det ju inget heller. Nåväl, mina önskemål är som följande:

*42" eller större
*Vill nog inte betala mer än 15 000
* Ska ha de options som gäller idag samt för några år framöver

Hade också tänkt beställa via nätet så det brukar ju bli lite billigare.
Tacksam för hjälp :D
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Om det är större än 42" rekommenderar jag plasma, upp till 42" LCD. LCD skall köpas med snabb responstid för att inte få släpningar i bilden. Då menar jag inte att man inte kommer att se pucken i en hockeymatch utan mer att det blir konstigt när man minst vill det. Har du barn/ungdomar så är det bara LCD som gäller, nästan alla barn/ungdomar är för lat för att det ska vara praktiskt möjligt med plasma pga inbränningsrisken. Nu finns det urbränningsfunktioner på de allra flesta apparater så den blir ju inte obrukbar. Men det är ju ett tecken på att de är känsliga.... Har du överhuvudtaget minsta plan på att koppla in dator... =LCD. Mitt tips 40-42" LCD i fabrikat Sony eller Sharp, Full HD klar. Så många bra ansutningar som möjligt (HDMI, Komponent, Scart) Komposit inte nödvändigt eftersom det är en av de sämsta anslutningarna... Inte Boxer förberedd och det viktigaste av allt, en matt ram runt själva bilden så du slipper lampblänk och fettfläckar som stör tv tittandet. Naturligtvis ska det inte vara någon glasskiva framför bilden heller...
av OC-RA
Hej du.
Jag köpte min 42:a förra året över nätet från Tyskland.
Det blev en LG 42PC1RR dvs en TV med inspelningsbar hårddisk.
Jag betalade då ca 16800 ink frakt ända till dörren.
Jag är helnöjd med den och använder inspelningsfunktionen dagligen.
Köper du från dom stora handlarna på nätet så tror jag inte du blir besviken.
Förövrigt så kostar samma TV som jag köpte för 16800 nu ca 10000 , men det är det de.
av OrsonGbg
Bra med personliga erfarenheter, tack så mycket :D

Men det här med plasma och inbränning? Är det verkligen så illa att plasmatv:n inte kan stå på? Jag och frugan har ofta tv:n påslagen i bakgrunden om man tex grejar med datorn.

Och oavsett om det blir LCD eller Plasma så ska den alltså vara FULLHD?

Om vi nu säger att jag bestämmer mig för just en 42" tv. Jag är inget tvproffs direkt och de vete sjutton om jag ens kan uppfatta skillnader i upplösning och responstid. Utifrån detta kanske det inte spelar någon roll vad jag köper så länge det är FULLHD och från en känd tillverkare typ LG,Samsung,Philips eller Sony?
av LJN
-Veckans "experttips" från mig är en Panasonic TH-42PX70, kommer enligt rykten att säljas på Siba kommande veckan för 11995.- 8)

Tror inte/är nästan på säker att du hittar inte någon bättre tv under 15-20 kkr!

Har du inga ekonomiska begränsningar så väntar du någon månad och köper Pioneer nya och kommande PDP-428XD för runt 26-27 kkr.

Kommer med säkerhet bli marknadens bästa tv!
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag är en komplett hemmabio nerd. mitt största intresse.

Har kört Hemmabio via en finare DLP proj, men tröttnat
på att inte kunna se på tv på ett enkelt sätt (Projen måste förvärmas
och skötas osv)

Jag har länge funderat på PLASMA eller LCD,
nästan 2 år har jag letat. Och jag är en petig jävel.

Tillslut stog det mellan Pioneers Plasma och 3st LCD skärmar, alla FullHD.

Plasma är jättetrevligt, men har en nackdel,
inte full HD och problemet med inbränning.
Nu kommer 20pers hoppa på mig ang inbränning, FAKTA är att problemet
finns och att ser man på Tex SVT som inte bryter för reklam,
då får man inbränning där kanal loggan visas.

Jag bestämde mig således för att titta närmare på 3st LCD:er,
Samsungs nya M8 serie, Sony 40W2000 och Sharp LC-42XD1.

Samsungen hade grymbild. Tyvärr så speglade den
allt i sin omgivning. Fönster eller minsta ljuskälla i rummet störde
bilden svårt. Sony var väldigt trevlig, men svärtan i bildden och
eftersläpningar störde mig.

Sharpen däremot... knockade mig. Fick se den brevid pioneer plasman
och brevid en sony 40w2000. Grym bild, inga eftersläpningar, färger som var
mer än bäst.

Sen hade den överlägset bäst bild via sin digitalamottagare.

18kkr pröjsade jag i göteborg. Kan säkert hittas billigare på pricerunner.

Rek vekligen Sharpen.

//Branx - Mr Imdb
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller Sharps XD1-serie så rekommenderas deras 46" framför 42" om man vill ha det där sista extra. Sharp har av någon outgrundlig anledning en annan panel i just 42":aren som inte riktigt mäter upp till panelerna i de övriga storlekarna i samma serie. Sharp har ju dumpat priserna redan och de lär säkert gå ner lite till om du kan vänta eftersom deras nya serie står runt hörnet. T ex så kostade 46:an 32k i Januari/Februari och idag kostar den 23k i butik, går säkert att hitta billigare.

Även Pioneer PDP-427XD har ju ramlat ner i pris och den får du för 17880 Sek på Fyndbörsen inklusive Pioneers PDP+ garanti, intagen via Svenska Pioneer mao. Du har ju även Pioneer PDP-4270XD som är en lite enklare variant av 427XD för 14690 Sek, även detta på Fyndbörsen. Skillnaderna mellan 427 och 4270:

427 vs. 4270
427 har 2st HDMI ingångar.
427 har PC ingång.
427 är ISF kalibreringsklar.
427 har Multiscreen Options (PiP/PaP)
427 väger 2,5kg mindre.
427 har subwoofer utgång.
427 har inget medskickat bordstöd

Vad gäller inbränningar så har ju G7-panelerna från Pioneer tagit ett redigt steg åt rätt håll, läser man runt så verkar de faktiskt i stort sett ha kommit till rätta med inbränningsproblematiken.

Sen så är ju G8-panelerna i antågande från Pioneer men då snackar vi ju om 26-27k för en 428XD som redan nämnts i tråden.

Personligen står jag och väljer mellan Sharp LC-46XD1E och Pioneer PDP-428XD och efter att ha kikat på Sharpen via boxer ett tag så lutar det åt Pio'n faktiskt, den verkar vara snäppet bättre på bildhanteringen vid inte fullt så bra insignaler. Fanns lite tendenser till judder via boxer iaf. Däremot med DVD och framförallt HD-DVD eller Blu-ray så ger Sharpen en riktigt bra bild. Oavsett vad så är bägge apparaterna riktigt bra, även Sharps 42:a är ju en riktigt bra TV trots en annan panel.

Edit: Sharp LC-42XD1E hittar du på Fyndbörsen för 16090 Sek.
av OrsonGbg
Jag tror jag ska köpa den här

Philips 42" lcd på elgiganten

Ingen FullHD men behöver man verkligen det? Jag har sett den ute på elgiganten och jag gillar verkligen bilden. Den har något som Philips kallar Pixelplus, kanske är bra?

Billigast i Sverige ligger runt 15k, i Tyskland kan man få den för några tusenlappar lägre. Är garantier internationella? Kanske säkrast att handla i Sverige?

Gjorde om länken lite, så man inte behöver scrolla i sidled i tråden.

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av Nexus
OrsonGbg skrev:Har läst på om LCD/Plasma och det verkar finns olika åsikter om detta. Har också kikat på en hel del olika tvapparater och hittade idag på mediamarkt en 42" Plasma som stod uppställd bredvid en 42" LCD, jag tyckte plasmatv:n var trevligare att titta på. Färgerna kändes mer levande än på LCD:n bredvid. Jag har förstått att de allra senaste tv:sarna är rätt lika både när det gäller vikt och strömförbrukning. Faktum är att ju mer man läser på desto svårare blir det, en riktig djungel mao. Men mina önskemål är som följande och undrar då om ni har några bra tips att ge. Jag kommer uteslutande titta på film, fotboll och lite andra program. Jag kommer troligen inte koppla in någon dator, men går det bra så gör det ju inget heller. Nåväl, mina önskemål är som följande:

*42" eller större
*Vill nog inte betala mer än 15 000
* Ska ha de options som gäller idag samt för några år framöver

Hade också tänkt beställa via nätet så det brukar ju bli lite billigare.
Tacksam för hjälp :D
Glöm ej lyssna på ljudet om du tittar i affären. Mina föräldrar köpte en 40" kommer ej ihåg märke men den är 100herts men har det sämsta ljud jag har hört. man får ha på maxljud för att det ska vara någosolunda högt och sen låter det som en gammal radio. har kollat inställningar men gör ingen skillnad hur man än ändrar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.[…]

Volvo original slutrör till V60 och S60 2019-[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]