Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av BILÄGRE
Varför denna stress på våra stadsgator och landsväg utanför våra tätorter.

När jag är ute och kör håller jag hastigheten 90 km/h även om det står 110 km/h på motorväg. En anledning till detta är att utsläppen från bilen blir mindre och har en förbrukning på 0,45 l/mil. Förutom att kostnaden blir lägre samt att det är även är bra för miljön. När jag tidigare körde diesel med reduktionsplikt var förbrukningen 0,55 till 0,6 l/mil. Detta var en ökning med 33 %. Undrar var vinsten ur miljösynpunkt var Sedan har jag nog missat vad en skylt där det står 40 på betyder. Jag har alltid trott att det är den högsta hastighet man får köra i. Men det verkar som jag har helt fel om detta utan det är den lägsta hastigheten man får köra i . Så ser det ut i trafiken idag. Ytterligare tillägg är att många bilister inte håller avstånd till framförliggande fordon med de faror risker detta medför. Är det någonstans man bör vara aktsam och lugn så är det i trafiken. En annan fundering är hur föräldrar kan ge sina små barn el-sparkcyklar när man ser deras framfart i trafiken med de risker det medför.
Användarvisningsbild
av Micce1980
av Cox
Finns ett namn för dig, vägsnigel kännetecknas som långsamt gående fordon som uppehåller annan trafik och sprutar sten på andras bilar....

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Micce1980
@Cox, Finns väl två filer på motorväg, går bra att köra om. Hur som, ska jag iväg och har gott om tid på mig kan jag ligga och samköra en bit framför eller bakom en lastbil. Ska man 10-20mil och inte har en tid att passa kör jag så ibland med och ja, det är ekonomiskt. Att TS skulle spruta sten för att han kör saktare än snittet får jag inte ihop :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Våran "nya" Subaru har ju hela paketet med säkerhet. Du kan bara trycka på några knappar så följer den framförvarande bil på lagom avstånd. Lite läskigt, så man är på sin vakt ändå. Frugan vägrar använda det. Och hon kör alltid. Det är ju hennes bil.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
90 på motorväg kan jag stå ut med att andra håller så länge vänsterfilen är hyfsat tom.
Annat är det med de muppar som kör för sakta på 1+2-vägar, det är mycket tålamodsprövande.
Användarvisningsbild
av lennarte
Micce1980 skrev: lör 22 feb 2025, 17:09 @Cox, Finns väl två filer på motorväg, går bra att köra om
Det är lättare sagt än gjort. Var på biltema igår (lgen......🤐)
E6-an förbi här är 120 km mororväg. Vissa tider väldigt mycket trafik och mycket lastbilar. Vissa tider är det omkörnings förbud för lastbilar.
I går när jag körde hem kom jag i omkörningsfilen ifatt en tyskregistrerad person bil som körde i c:a 100 km/tim. Det var en kö på c:a 4 -6 långtradare och kön bakom oss växte fort. När han kom förbi den första så blinkade jag med helljuset på honom att flytta sig. I h--te gjorde han, han låg kvar i vänster fil tills vi kom ifatt nästa långtradare. När han kommit förbi den också trodde jag att han skulle flytta sig. Men icke, han fortsatte i vänster fil. Nu var vi framme när jag skulle svänga av så jag körde över i höger fil och körde om honom "på fel sida" och körde av motorvägen. Då tutade han........... Vet ej om han "hötte med näven"..........👹👹👹
Derank skrev:90 på 110 skulle vara bötesbelagt, men så bor jag ochså i vänsterfilen.....
Var ska då långtradarna köra? Sen om du ändå bor i vänsterfilen så spelar det väl heller inte någon roll vilken hastighet någon kör i högerfilen?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@lennarte, Ja visst skulle han flyttat sig men, olönsamt att köra om just där man ska köra av med. Två saker som kunde undvikts :)

@EbbevonVolvo, Hehe, lite så :)
För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]

Upplever samma problem med den äldre Sensus R[…]