Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Kort intro: jag har lite problem med att skatteverket nekat mig skyddade personuppgifter
flera gånger och att jag då valde att sluta folkbokföra mig. Inget gnäll.
  • Skattad
  • Besiktad
  • Försäkrad
  • Felfritt fordon
  • Uppdaterat körkort
  • Prickfria register
På sista tiden har jag hamnat i flera "nykterhetskontroller" och vid en av dessa
erkände den "ligan" av poliser att dom "trakasserar" mig på grund utav adressen
och sedan en massa osanningar om att jag (gammal person med prickfri bakgrund i
samtliga spaningsregister) kan vara en kringstrykande kriminell liga om jag inte
är skriven i Södertälje och endast åker runt i Södertälje.

Det är också narkotikakontroll vid varje tillfälle, fast jag blåser negativt vid
varje stopp. Eventuella passagerare får också visa ID-kort. Inklusive en massa
"påträngande" och "privata" frågor om allt möjligt.

Dom erkände också att olika "ligor" i stort sett är helt autonoma och kunde inte
svara på mer än att jag kommer att fortsätta bli stoppad regelbundet tills jag löser
problemet med att göra mig till en måltavla igen via "sadisterna" på skatteverket.

Ni får ursäkta alla felaktiga ordval, därav citattecken. Hoppas någon eller några
kan ge mig några hjälpsamma svar.
Poliserna har ju inte mycket att gå på i allmänhet, om det då är någon detalj som är underlig så triggar det ju så klart deras nyfikenhet/vaksamhet och det blir extra kontroller. Det ligger väl i deras arbetsbeskrivning.

Krimminella har det ju inte stämplat i pannan utan de letar möjliga ledtrådar för att hitta nålen i höstacken. Har du då oturen att ha någon sådan detalj så tyvärr blir det väl så
Det finns ingen "probable cause" i Sverige. Polisen har därmed mer eller mindre rättighet att stanna vem de vill.

Polisen får inte göra vad som helst. Kan du visa på grov oaktsamhet så går det möjligen att få dem att sluta rättsligt. Jag skulle tro att de i praktiken är omöjligt i detta fall. Sedan 1976 finns det inte längre något rättsligt tjänstemannaansvar i Sverige, vilket gör att du måste visa att felet som begåtts är grovt -- vilket inte är enkelt.

Hör du till en grupp som anses vara diskriminerad eller av annan anledning anses vara extra skyddsvärd kan det bli ordentlig negativ uppmärksamhet kring detta. Då slutar polisen ofta med dessa aktiviteter. Jag tvivlar starkt på att personer utan folkbokföringsadress hör till en sådan kategori.

Ska jag vara riktigt krass tycker jag att det är bra att polisen har extra uppmärksamhet på denna kategori.

Om ditt problem är att du inte får skyddade personuppgifter, och nått vägs ände med överklagningar, så får du välja vad du tycker mest illa om. Är det att ha tillgängliga personuppgifter eller att bli stoppad av polisen.

Ett alternativ är att engagera dig politiskt för att få tillstånd en ändring av de regler som gör att du inte kan skyddade personuppgifter. Offentlighetsprincipen är rätt hårt rotad i Sverige, så det kan kräva en del arbete med att få till stånd en förändring.
Malmstroem skrev: Offentlighetsprincipen är rätt hårt rotad i Sverige
Så är det ju, inte bara i lagens mening utan även samhällsmässigt. Om någon omärklig person skulle säga att den inte är folkbokförd skulle det få i princip "vem som helst" att undra vaf-n det är för stolle, och tankar mot kriminalitet ligger inte långt borta. :-D

Sen får man såklart tycka vad man vill om det, men det är så vårat samhälle fungerar. Allt som sticker ut från normen ses som något negativt av den stora massan.
VolvoB20 skrev:Poliserna har ju inte mycket att gå på i allmänhet, om det då är någon detalj som är underlig så triggar det ju så klart deras nyfikenhet/vaksamhet och det blir extra kontroller. Det ligger väl i deras arbetsbeskrivning.

Krimminella har det ju inte stämplat i pannan utan de letar möjliga ledtrådar för att hitta nålen i höstacken. Har du då oturen att ha någon sådan detalj så tyvärr blir det väl så
Tack för svar. Det stämmer naturligtvis att en detalj räcker, önskar verkligen att jag sluppit detta. Men det är så märkligt, eftersom dom flest kriminella ändå verkar ha ganska långa register och folkbokföringsadress.
Malmstroem skrev:Om ditt problem är att du inte får skyddade personuppgifter, och nått vägs ände med överklagningar, så får du välja vad du tycker mest illa om. Är det att ha tillgängliga personuppgifter eller att bli stoppad av polisen.
Ja, både och orsakar naturligtvis psykiska påfrestningar i sig. Poliserna verkar ju ofta vara ganska obehagliga personer för att vara ärlig, så om man träffar många nog så kan nog det mesta hända till slut.
Malmstroem skrev:Ett alternativ är att engagera dig politiskt för att få tillstånd en ändring av de regler som gör att du inte kan skyddade personuppgifter. Offentlighetsprincipen är rätt hårt rotad i Sverige, så det kan kräva en del arbete med att få till stånd en förändring.
Det är nog över min förmåga. Naturligtvis är det bäst att lämna Sverige så snart som möjligt.
Senast redigerad av 1 sjod, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:
Malmstroem skrev: Offentlighetsprincipen är rätt hårt rotad i Sverige
Så är det ju, inte bara i lagens mening utan även samhällsmässigt. Om någon omärklig person skulle säga att den inte är folkbokförd skulle det få i princip "vem som helst" att undra vaf-n det är för stolle, och tankar mot kriminalitet ligger inte långt borta. :-D

Sen får man såklart tycka vad man vill om det, men det är så vårat samhälle fungerar. Allt som sticker ut från normen ses som något negativt av den stora massan.
Ja, det är ju så Sverige fungerar. Man måste dock tänka på att kriminella sällan har prickfria register och att dom flesta faktiskt har folkbokföringsadresser. Kriminella är ju ändå vanliga männsikor som valt en annan karriär än andra vanliga människor som valt "rätt" väg.

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]