Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Eyo, Kom på ensak när jag åkte till skolan i epan, att, varje epa som kör för fort på vägen och blir tagen av en fartkamera så blir dom alltid tagna, men en mopedbil däremot blir INTE tagen av fartkamerorna för att dom har reg-plåt bak på bilen och efter som dom går fortare, varför ska dom få passera utan en böter >:( Triggad som F*N
De har konstruktionsmässig maxhastighet av 45 km/h, finns det ens kameror på den typen av vägar där det blir ett problem?
Gäller ju alla fordon utan skylt fram, läs motorcyklar!

Och som sagt - alla kameror är ju inställda på vägens aktuella hastighetsbegränsning, så ligger du t.ex. i 80 på 90-vägen lär inte kameran blixtra, den ser ju inte att ditt fordon är traktoregistrerat, bara att den aktuella sträckans hastighet inte överskrids.
Enda kamerorna du behöver vara rädd för är väl på 30-sträckor, finns det förresten fartkameror på dessa?

Tänkt på samma sak när man är ute och kör med släpkärra, det kan ju inte heller kamerorna hantera!
Lövet skrev:De har konstruktionsmässig maxhastighet av 45 km/h, finns det ens kameror på den typen av vägar där det blir ett problem?
Maxhastigheten som mopedbilar får köra är 45km/h, men kan gå upp i 55km/h och så kör jag ju bara på sträckan som är 50km/h på och yes, det är fart kameror på dem
P210 skrev:Gäller ju alla fordon utan skylt fram, läs motorcyklar!
Spelar väl ingen roll, om det var det som gällde så är det bara att vrida kameran 180 grader. Det du tar upp är ett mycket större ämne, ska överskridande av hastighetsbestämmelse avkriminaliseras? Om du ska sätta böter utan att behöva identifiera gärningsmannen (t.ex. hjälm) så borde det inte vara kriminellt. Det är som jag ser det en myyyyycket större fråga.
imefromsweden7 skrev:Eyo, Kom på ensak när jag åkte till skolan i epan, att, varje epa som kör för fort på vägen och blir tagen av en fartkamera så blir dom alltid tagna, men en mopedbil däremot blir INTE tagen av fartkamerorna för att dom har reg-plåt bak på bilen och efter som dom går fortare, varför ska dom få passera utan en böter >:( Triggad som F*N
Ta på dig en tomtemask så slipper du också böter. Sedan är jag inte riktigt införstådd i problemet. Om det ens är ett problem. Om jag förstår dig rätt så är du avundsjuk på att någon i en mopedbil kan bryta mot lagen och komma undan sitt ansvar när du inte kan det för att du kör EPA/blöjtraktor? Skaffa en mopedbil så kan ju du också göra det. Eller som sagt... en tomtemask.
EPA- och A-traktorer kan teoretiskt sett inte åka fast för fortkörning, så ett icke-problem ja. Och man får antagligen kämpa och leta upp en 30- eller 50-sträcka där man kan le mot kameran med full gas på sin mopedbil. ;)

Nya och moderna kameror kommer dock ta det mesta. Tekniskt sett så är det inga konstigheter att redan idag utrusta dem med programvara och databaskopplingar som gör att kameran automatiskt kan bötfälla en bil med körförbud eller larma om ett fordon är stulet. Den kan även se om du har glömt bältet eller kör med felaktigt lyse, eller om dina torkarblad verkar slitna. Och givetvis mäts hastigheten över en längre sträcka med hjälp av samtliga kameror, och inte bara punktvis som idag.

Saknad regplåt fram blir inga problem då kameran försöker matcha ditt ansikte med alla tänkbara databaser, inklusive din Facebook-profil samt dina vänner där om du inte själv kör bilen. Finns det en koppling till tomtemasker så hittar den nog denna också...

Nåja, riktigt så får vi kanske hoppas att det inte blir.
Personligen så hade jag hellre sett att de tog väck kamerorna helt och satsade på fler trafikpoliser.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]