Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BlackXS
Bild

Denna laddaren följde med en drönare, den har en output på 0,8A Batterier på 7,2v 2s 850mah upp till 2200mah har ja prövat ladda, när batteriet är fullt hur vet då laddaren om detta? Det tänds en grön lampa

Bild

Jämfört med denna laddaren nedanför som ansluter till 3pins vita kontakten samt den blåa för batteriet övervakar batteri cellerna, med denna laddaren går de inte bara ladda med en kontakt utan man måste ha bägge anslutna till laddaren för kunna ladda batteriet

Min fråga är egentligen hur kan den lilla laddaren veta när batteriet är full laddat med antingen 850mah eller 2200mah när den bara använder tre pins kontakten?

Bild
av superpin
Båda går på spänningen, men den första använder det kombinerade värdet för två celler medan den andra kan balansera cellerna individuellt. Är en cell mer laddad och har högre spänning så kompenserar den balanserande laddaren för det medan den enkla då kommer att överladda den ena cellen. Man laddar normalt till 4,2 volt per cell, laddaren tycker det är klart då och avbryter laddningen och tänder lampan (första laddaren bryter alltså vid 8,4 volt).

Hur farligt det är att inte balansera cellerna beror lite på hur bra batterier man har och hur fort man laddar. Är strömmen låg är det ingen större fara men ladda alltid med balansering om du har möjlighet.
Användarvisningsbild
av sthlm
Jag skulle aldrig använda en laddare utan balansering på LiPo med flera celler.
Batteriet mår bättre och det ger väl en viss trygghet att man vet att batteriet är OK.
Nu är jag ingen expert på något vis men jag hade lite fyrhjuliga borstlösa leksaker med 11,1V LiPo och läste om en del olyckor på hobbyforumen.
Snålade med billiga celler och körde så dom blev runda som bollar :lol:
Laddade dom i en kastrull ifall dom skulle få för sig att börja brinna.
av llesrof
Åsikterna går lite isär när det gäller hur farliga LiPo-batterier är. Vissa menar att man mer eller mindre bör ladda dem inne i bombsäkra bunkrar och bygger lådor i betong där de laddar och förvarar dem. Andra menar att moderna LiPo är rätt ofarlig. Jag vet inte vad man skall tro, men betänk följande: i princip varenda telefon, dator och surfplatta använder LiPo och detta utan att explodera och orsaka ödeläggelse. Enstaka fall förekommer förvisso så man bör ju ha lite koll på sina LiPo.

Äldre generationers LiPo var känsligare.
Håll koll på dem. Har de fått stryk? Ändras formen?
Det är främst vid (över)laddning de kan explodera eller börja brinna.
Ladda inte på eller i närheten av brandfarliga ytor.
Håll koll på laddtiden. Skall laddningen gå på en timme så kolla att det är klart då.
Ladda inte när du inte är hemma eller i närheten.

Jag har två quadros, en liten Hubsan X4 och en större Eachine 250 racer. Till X4:an har jag fyra små encelliga LiPo. Dessa förvarar jag oftast i en plåtburk, ni vet, en sådan där som det vart Quality Street-godis i. Eachine. Har jag i en stor lufttät plastbox och där finns även batterierna. Mobilen och iPaden ligger mest på soffbordet och jag iakttar inga speciella säkerhetsåtgärder när dessa laddas. Mobilen laddar jag på natten på sängbordet. Farligt? Vet inte. Jag är nog mer rädd för att det skall bli kortis i nätaggregatet i någon av mina gamla synthesizers så att det börjar brinna där. Och det är jag inte rädd för alls.

Laddaren som var med min Eachine 250 är balanserad och laddar bara genom den lilla vita kontakten. Så sent som förrgår begrep jag att den bättre laddaren jag kompletterade med kräver anslutning via XT60-kontakten också för att funka :oops:

Kul att fler här på forumet håller på med dessa flygmojänger.
av volvo244gle
Är laddströmmen tillräckligt låg så går det fint att ladda genom balanceringskontakten, alltså den 3-poliga för detta batteri med två celler. (2S)
De flesta RC-laddare vill dock att man ansluter huvudkontakten (XT-60 eller liknande) så en högre laddström kan användas.

Är det bara två ledningar som ansluts till ett batteri med flera celler så har det (förhoppningsvis!) inbyggt batterihanteringssystem (BMS) som åtminstone ser till att balancera, genom att lägga motstånd över de celler som börjar närma sig 4.2 V. När samtliga celler har nått denna spänning är batteriet fullt.

Har en elcykel som jag kör på återvunna 18650's som jag räddat ur i huvudsak kasserade laptop-batterier. Brukar lägga 6 stycken celler parallellt vilket ger ett block på 7-12 Ah beroende på hur risiga cellerna var till att börja med...
10 sådana block ger mig 36 V och tillräckligt för laglig hastighet.

Laddar dessa hemmasnickrade batterier på eldfast underlag skall tilläggas... Har provat att klappa till ett fulladdat 18650 och först hände ingenting... Sen började det ryka lite... Sen small det och blev rena fyrverkerishowen! :-O) :D

Youtube är fullt av exploderande och brinnande lithiumbatterier, men utgången i det här klippet var ju lite annorlunda:
av Andis
Lipo batterier bör förvaras vid en cellspäning på 3,8 volt per cell.
För minsta risk att ta eld samt tappar minst kapacitet när dom åldras.
Fulladdade Lipo som får ligga länge sväller i alla fall RC Lipo, farligt och skadligt för batteriet. Bör ej ligga fulladdade längre än över dagen om du är rädd om dina Lipo samma gäller för tomma ladda så fort som möjligt till 3,8 volt per cell.

Samt inte gå utanför cellspänningarna 3,2-4,8 volt vid användning
(Flesta Rc fartreglage och liknade stänger självmant av)

Flesta Lipo laddare har ett storedge mode mycket praktiskt att använda efter körning med sina Lipo batterier. På dessa laddare kan man även se cell spänningen för varje cell vid ladning.
Användarvisningsbild
av BlackXS
Jag tänkte pröva ladda med den lilla laddaren med denna förgreningskabel/splitter? Va tror ni? Kommer laddaren ladda ihjäl sig eller kommer det bara ta sååååååååååå lång tid o ladda upp 6 batterier på 850mah när laddaren ger ut maximalt 0,8a?

Eller lär laddaren bryta för tidigt för den kommer tro batteriet är full laddat när man egentligen laddar 6? Att de sexs värden kommer bli som ett för laddaren att uppfatta?

Bild

Bild

Bild

Bild
av volvo244gle
Inga problem att koppla så, om samtliga batterier har samma laddningsgrad! Parar du ihop ett tomt med ett fullt batteri så kommer strömmen att rusa och ev. skada det svagare batteriet.
Laddaren kommer iallafall se alla batterier som ett. Den begränsar dessutom både spänning och ström så någon risk att den laddar ihjäl sig borde det inte vara.

Kommer dock ta tid, men ändå gå betydligt snabbare än om du skulle ha laddat upp varje batteri för sig.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]