- mån 18 jan 2016, 21:54
För en vecka sedan köpte jag en liten quadcopter, eller drönare som många envisas med att kalla det. Förra sommaren köpte jag en radiostyrd helikopter men den var lika medgörlig som en kobra med PMS så den sålde jag till en kollega nyligen. Quaden däremot, en liten Hubsan X4, är en helt annan sak. Fy farao vad kul det är. Det är svårt som fan att få den att gå som jag vill men det är inte omöjligt. Jag har inte flugit sådana här saker förr så det är en utmaning att översätta tanke till spakrörelser. Den är lite som en smörklick i en het stekpanna - den går lite hit och lite dit och man måste kompensera hela tiden. Då är det lät att det blir för stora rörelser och den drar iväg. Låter man den vara så stabiliserar den sig hyfsat. Fast inte alltid. Det är lite tight att flyga inomhus men det är också lite mer utmanande. Flyga planlöst på stora ytor kan jag göra senare när jag lärt mig. Problemet är att detta gett mersmak. Jag vill ha en större modell nu. En med GPS och annat kul. :mrgreen:
"I didn't hear the question but the answer is aliens"