Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
Jag noterade att larmdioden i 240:n som står i garage blinkade ganska snabbt och oregelbundet och tänkte att jag snabbt skulle kolla upp hur det står till med batteriet med en ctek-laddare. Garaget är ett flerbilsgarage och styrelsen i samfällighetsföreningen har gått ut med info om att man inte får använda elen till att laddning, motorvärmare, etc. I princip får man endast använda elen till att köra garageportsöppnaren, vilket jag gör.

Men för att tillfälligtvis få el till både garageportsöppnaren och ctekladdaren satte jag ett grenuttag med jordfelsbrytare i garageportöppnarens uttag.
Sedan stängde jag garaget med portmotorn. När garaget var stängt upptäckte jag att jordfelsbrytaren hade löst ut. Jag kände då att jag inte ville koppla in några el-grejer på bilen, när elen var så skum, så jag tog bort grenkontaken och kopplade in portmotorn direkt på uttaget igen, så att jag kunde komma ut ur garaget.

Det känns ju inte så bra att det finns ett jordfel någonstans. Hur tar man bäst reda på var jordfelet finns? Kan jordfelet finnas någon annanstans än i portmotorn? Det som jag tycker känns märkligt är att garageporten faktiskt gick att stänga innan jordfelsbrytaren löste ut. Portmotorn är 5 år gammal, garageelen är från 60-talet.
av LarsBd
Jordfelsbrytaren löser bara ut om felet finns efter d.v.s. i ditt fall i portöppnaren om det var allt som fanns inkopplat i grenuttaget och själva jordfelsbrytaren samtidigt är felfri. Prova grenuttaget på ett annat ställe då det skulle kunna vara fel på jordfelsbrytaren och garage-elen felfri.
Användarvisningsbild
av garinge
kan även vara att det är en liten säkring, så när du skulle använda flera saker som drog mera ström så slog proppen/jordfelsbrytaren ut... kanske därför dom säger vad som enbart får användas där inne.. ?
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tror att de flesta tror att det är pga det blir orättvist med el-debiteringen... Men jag tycker att det är bra regler för att det minskar risken för brand i garagelängan att folk inte kopplar in utrustning i okänt skick, gamla kupévärmare etc.

Jag hade enbart portöppnaren inkopplad i grenuttaget med jordfelsbrytaren, sedan hann jag inte längre eftersom jag stängde garaget med portöppnaren för att inte släppa ut värmen. Om jag bara hade använt ett vanligt grenuttag (utan jordfelsbrytare) så hade nog portöppnaren fungerat som vanligt.

Om grenuttaget fungerar (kan förmodligen inte testa det hemma eftersom jag har jordfelsbrytare fast installerad...?), vad ska göras då?
Ska jag ta portöppnaren ur drift och reparera den/byta ut?

Flera grannar har ju också samma öppnare, men jag tror inte att någon har kört den med jordfelsbrytare...
av LarsBd
Prova brytaren hemma med så många olika elektriska apparater du har och se vad som händer, därefter kan du avgöra om det gick att testa eller inte. Portöppnaren tillhör väl hyresvärden vilket innebär att denne ska se till att öppnaren fungerar som avsett men först ska du se till att din jordfelsbrytare är felfri.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jordfelsbrytaren verkar ha samma uppfattning om apparaterna hemma, som den fast installerade jordfelsbrytaren. Så den verkar inte lösa ut i onödan.

Garaget är samfällt, alltså min fastighet är delägare i det, och när portarna byttes fick alla betala in kostnaden för det till samfällighetsföreningen. Men de fastighetsägare som ville ha portmotor, fick ta det med egen faktura med de som installerade portarna. Av fakturan kan jag se att det var 5 års garanti och att den har passerat med 2 månader. Så förmodligen är det jag som ska laga detta, även om det ligger i allas intresse att garagen är stängda och inte hela rasket brinner ner pga jordfel i en portmotor. Hur stor brandrisk detta nu är...

Men jag tror att jag ska testa och köra mer med portmotorn med jordfelsbrytaren inkopplad, för att se att det inte var en tillfällighet.

Men det finns grannar som tidigare fått mycket skäll för att de inte stängt garageportarna ordentligt fast de är säkra på att de gjort det. Det är lite därför som min känsla är att garageelen inte är helt stabil. Men det skulle ju kunna vara intressant att se om deras portöppnare fungerar överhuvudtaget med jfb.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu har jag testat alla uttagen på grendosan hemma. Jfb löser inte ut med någon apparat. Noterade att ett av grenuttagen är svårstucket och att det blixtrade ordentligt när jag drog ut sladden till strykjärnet när strömmen var på. :shock:

Det står inte uttryckligen i specen för denna jfb att den har nollspänningsutlösare och Julas kundservice kunde inte ge besked. Detta med nollspänningsutlösning anges speciellt i specen för många andra portabla jfb. Men denna har iallafall egenheten att drar jag ut jfb ur kontakten så måste jag aktivera den igen med återställningsknappen. Och i användarhandledningen står det att efter strömavbrott "skall säkerhetsbrytaren kopplas in på nytt".

Detta innebär väl att jag i garaget skulle kunna påverkas av spänningsbortfall. (Man ska nog inte lämna den inkopplad i garaget iallafall, för då kommer man väl inte in där igen ifall någon bryter strömmen centralt. :) )

Jag har inte hunnit testa mer i garaget ännu. Spontant känns det som man skulle behöva använda en annan jfb, där man klart vet att den inte bryter för en dipp.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]