Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av PTV
Eftersom en av mina bilar, en Volvo 850 GLT -97 i bra skick utan synlig rost bara står och ser så där allmänt ledsen ut så fick en dag en äldre invandrargubbe upp ögonen för den och ville titta närmare på bilen.Tid bestämdes och gubben dök upp och kröp runt bilen och studerade.Gubben blev glad när han fick reda på att kamrem med spännare och vattenpump var bytt för ca tvåtusen mil sedan samt att även olja och filter var bytt.Men priset på 4000:- var han inte nöjd med när han babblade om att den ju var avställd och skulle skattas och så skulle den ju besiktigas också.Man brukar ju få göra det med alla bilar blev mitt svar och om jag nu gör detta som nuvarande ägare så har du ju som ny ägare knappt betalt mer än tusen kronor för en bil i väldigt bra skick med tanke på sin ålder.Och så gick gubben plötsligt.

Fjorton dagar senare dyker samma gubbe upp igen och har nu tydligen ändrat sig och vill titta på bilen igen.Ny tid bestäms och mötet äger rum där gubben likt första gången studera bilen närmare.Eftersom batteriet sjunger på sin sista värs så kopplas ett hjälpbatteri till när gubben plötsligt får för sig att något kanske är fel på bilen i övrigt eftersom den inte startar på sitt redan monterade batteri.Priset är han fortfarande heller inte nöjd med och bilen rullas tillbaka in på sin parkeringsruta och jag skakar lätt på huvudet åt det hela med tanke på den lågbudget det hela handlar om.

Ytterligare fjorton dagar går och tro fan om inte samma gubbe dyker upp igen och nu vill provsitta denna bil.Sagt och gjort i all vänlighet så bestäms en ny tid när detta kan ske och gubben kommer och startar upp bilen.Gubben upptäcker då att abs lampan lyser och kliver ur och säger kort att jag går nu för jag är inte intresserad längre.När jag frågar vad han egentligen håller på med i en fortfarande lugn ton och undrar om han tror att han ska ha bilen helt gratis kilar han iväg utan svar.

Nu förväntar jag ju mig helt klart mig att samma gubbe ska dyka upp igen för en ny titt när ännu fjorton dagar gått.Men då har jag tänkt att ta 4000: för detta springande så slipper jag kanske fler besök från en och samma bilköpare från helvetet. :D
av Lövet
Min gissning är att den mannen inte har sådär överdrivet mycket för sig om dagarna och det är ett litet kul avbrott i tristessen bara att titta på bilar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lövet skrev:Min gissning är att den mannen inte har sådär överdrivet mycket för sig om dagarna och det är ett litet kul avbrott i tristessen bara att titta på bilar.
Hehe så kan det vara. Han kanske skulle regga sig här för att fördriva tiden, han verkar ju sitta på mycket värdefull kunskap om besiktning, skatt bilbatterier samt abs :wink:

Hade själv inte lagt ner mer tid på en sådan köpare. Sålde en S40 MY00 2013 med 19 000 mil på mätaren och två brukare, fullservad, nyservad, nyskattad, nybesiktigad och allt fungerande. Första som ringde var mycket intresserad och bokade tågbiljetter direkt efter samtalet och slutade tidigare från jobbet för att komma och titta till bilen med sin fru som skulle ha den. Väl framme klagas det på så gott som allt. Hade skrivit att den är fin för sin ålder vilket den också var samt tagit med bilder i annonsen som visade t.ex. den spruckna klädseln på förarstolen med mera. Nej då det var 5000kr i avdrag enligt honom, det spruckna dilmljusglaset var med 5000kr i avdrag. Men vi stannar där så tar vi den för 10 000kr, jag hade satt ut den för 22 000kr med förhoppningen om att den skulle gå snabbt för 20 000kr. Mitt svar var att jag släpper den för 18 000 kr och så tar ni den nu. Nej då. dina vinterdäck är ju med slitna. De har 6 mm svarade jag och sa jag vet inte vad du är ute efter men 18 000kr är det lägsta jag säljer den för och har en lista på 5-6 personer som vill att jag ringer de om ni inte ska ha den, den kommer att gå för 20 000kr om ni inte tar den nu. Då svarade frugan att vi har bara 14 000kr att lägga på en bil. Jösses och det klämmer hon ur sig nu ??:-/ Kunde de sagt när de ringt så hade de sparat en tusenlapp på tågbiljetterna :wink: De frågade om de kunde få skjuts till tågstationen men det fick de inte, de hade dillat i över en timme och provkörningen tog dessutom 45 minuter och nog får vara nog.

Ringde upp personen som stod som nr 2 på listan och han kom direkt och köpet var klart 1,5 h senare. Hade god lust att skicka ett sms till första köparen att den nu är såld för 20 000kr :wink: Inte alls en lika blodig historia som tur var

Kollade precis och den rullar än :)
av Lövet
Det här med att säga "nej" till en jobbig prutargubbe är ju bland det härligaste som finns. Ansiktsuttrycket när de inser att de får åka hem igen mår man gott av i en hel vecka.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
Lövet skrev:Det här med att säga "nej" till en jobbig prutargubbe är ju bland det härligaste som finns. Ansiktsuttrycket när de inser att de får åka hem igen mår man gott av i en hel vecka.
exakt, jag brukar på min 10 000 kronors bilar lägga på 1000:- i pris varje gång jag hör kompis/mannen/sista pris/för fan/eyyy

eyy mannen sista pris kompis......
ja 14 tusen bara för dig kompis,
eyy mannen för fan....
ok 17 tusen då bara för dig mannen

då slutar dom snabbt :-)-)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja detta är en ju tyvärr en vanlig grej numer var inte länge sen jag själv råka ut för typ samma sak. Var skittrött på det hela
och bad sådana som nämms här att dra åt helvete och sen gav jag bort bilen till en tjej jag känner var inte värt all sån här skit.
Jag begärde 4 lax för bilen med nya vinterdäck o 2 lax utan det var såklart för dyrt de bjöd 500 till 1000 spänn.
Det var en fin audi 80 1.8i från 1990 väldigt mycket var bytt o fixat med den. Enda felet var en 2a på ett bromsrör.
Förr när man sålde bil var det sällan nått bekymmer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skulle sälja en 240 för några år sedan.
Priset var satt till 6000kr.
Fick ett SMS med budet att jag får 2000kr om jag kunde köra bilen till en ort som låg typ 10-20 mil från mig. :roll:
Fick 5000kr för den någon dag senare.
av llesrof
He he he... för en tid sedan sålde jag en Amazon GT-ratt i bra skick. Jag lade ut den på Tradera. Jag fick ett par skambud på mailen, och PM här, i stil med "ja, den ju inte värd mer än si och så mycket så mitt erbjudande är generöst". Ja, ungefär som att de gjorde mig en tjänst att köpa den. Vissa skyr inga medel för att köpa dyra saker billigt. Ärligt talat så hade jag heller gett bort ratten till någon jag gillat än sålt den för 3000:- till någon prutnisse. Nu fick jag mycket mer än 3000:- för den.
av Andis
Sälja begagnade bilar är en av dom saker jag ogillar skarpt att göra.

Men ett tips.

Ta alltid prutnings diskussionen i telefon innan spekulant kommer och tittar.

Då är man redan klar med köparen att priser under det vi kom överens om i telefon inte accepteras och man spar massor av tid på att slippa visa bilen för spekulanter som ändå inte tänker komma i närheten av det pris man säljer för.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.[…]

Volvo original slutrör till V60 och S60 2019-[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]