Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag fattar inte en grej. Varför får man inte B1-behörighet om man tar BE? Allt jag hittar verkar säga att BE innehåller allting som B1 gör + lite till.
Borde det inte då stå B1 + BE på körkortet? Eller finns det nåt som endast B1 ger behörighet till som jag har missat?
Användarvisningsbild
av ketto
B1 är som ja förstår utökad B-behörighet. Alltså B96 som de heter. Eftersom du har BE så står inte den kombinationen på körkortet pga att du har BE.

Ja har B96 och de står inget på framsidan av körkortet utan bara på baksidan.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det är ju som du skriver att BE är B1 och lite till. Allt som du får göra med B1, får du göra med BE. Det är ju lika med A. Då får göra allt som de begränsade A behörigheterna får göra.
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast det resonemanget haltar lite, varför står det då bland annat D1/D1E/D/DE på mitt kort? Varför skall det då stå D1E på mitt kort när jag har DE?

Jag har också BE, men inte B1E. Å andra sidan står inte B1E med på baksidan av mitt kort heller? Gör det det på era andras?

Känns inte helt genomtänkt detta...
av PerreS
Jag har också både BE- och DE-behörighet. Det står varken B1E eller D1E någonstans på mitt kort.
Användarvisningsbild
av MartinS
PerreS skrev:Jag har också både BE- och DE-behörighet. Det står varken B1E eller D1E någonstans på mitt kort.
Du har kanske det gamla kortet? Det bytte ju utseende för två år sedan ungefär. Nu är det en hel rad med behörigheter på framsidan, där det förut bara var några bokstäver.
av Amarace
B1 är ingen behörighet egentligen, utan utökade behörigheten är ett "villkor" på baksidan dom heter B96, det är alltså B med ett tillägg bara. Tillägg/villkor visas bara när det behövs.
Användarvisningsbild
av crumpets
MartinS skrev:Fast det resonemanget haltar lite, varför står det då bland annat D1/D1E/D/DE på mitt kort? Varför skall det då stå D1E på mitt kort när jag har DE?

Jag har också BE, men inte B1E. Å andra sidan står inte B1E med på baksidan av mitt kort heller? Gör det det på era andras?

Känns inte helt genomtänkt detta...
Precis min tanke! I vanliga fall får man ju alla underliggande. Tar man C får man C1, tar man D får man D1, varför skulle man då inte få B1 om man tar BE!? Om den verkligen bara är en sämre variant borde den ju ingå på samma sätt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej inte jag. jag har A, men inte A1. Jag har BE, en inte B1. Jag har CE, men inte C1.
Användarvisningsbild
av crumpets
Du har för gammalt körkort. När du får nytt kommer det ändras. Alla underliggande är numera inkluderade.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]