Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Jsjodin
Hej! Mina två yngre bröder har slagit ihop spargrisarna och köpt sin egna första båt. Osäker på vad de för märke men i ungefär samma storlek som en Ockelbo t14 och i bra skick förutom elen.

Lovat att hjälpa till med att dra ut nytt när den åker in för vinterförvaring men undrar lite hur man ska dimensionera kablarna och säkra av? Hör så mycket olika.
Kan man räkna efter ohms lag bara?

Hur mycket kan en motor dra i starten? (50hk mercury)

Är inte så mycket som ska göras, lanternor, något enklare ljud, länspump osv.

När jag ändå håller på och skriver av mig, hur mycket kan man belasta en billigare stereo (typ andersson 4x40w) innan man behöver slutsteg? Blir ingen baslåda till att börja med eftersom dom båda är pojkspolingar utan inkomst. Och ja vet att man får lite vad man betalar för men de är inga supergrejer som behövs. Som sagt billigare stereo och biltemahögtalare t.ex.

Övriga tips och tricks uppskattas! :)
av LarsBd
http://www.legoelektronik.se/kabelarea till exempel. En startmotor på 1kW och 12V drar 83A men innan den har fått upp farten (vid tillslaget) kanske 200A, även vid andra tillfällen t.ex. dåligt batteri stiger A behovet.
Avsäkringen beror på vilken utrustning som ska skyddas, i de fall då strömbortfall kan medföra fara bör säkringen anpassas till kabelarean. I annat fall väljs säkringen något större än beräknad förbrukning. En för liten säkring medför också spänningsfall.

Som exempel inom annan verksamhet är elektriska brandsprinklerpumpar (ofta/alltid?) osäkrade eftersom de ska gå tills branden är släckt, sparar man en elmotor för 10000kr tack vare säkringen men värden för 10 miljoner brinner upp istället blir man inte lycklig. Kablar och liknande är då enormt överdimensionerade för att tåla många gånger märkeffekten på motorn.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]