Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
Jag har alltid tagit för givet att om man kör 31 eller mer för fort så rycker lappen även med släp. Men googlade runt & känner mig nu osäker. Va ju några år sedan man pluggade detta. Ska dra från Nynäshamn imorgon till Trelleborg med släp. (D) Någon som vet vilken den exakta hastighetsöverträdelsen som gäller?

Tack på förhand.

//Peter
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Eftersom högsta tillåtna hastighet är 80 med pb+släp ryker körkortet vid 31 km/h över det, på en väg med 80km/h eller över i hastighetsbegränsning.

Tänk på att ha allt fastspänt ordentligt.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
ThunderAce skrev:Här finns det lite och läsa

https://www.motormannen.se/radgivning/k ... /slapvagn/
Tack för länken. Det va som jag misstänkte.
XC90_Executive skrev:Eftersom högsta tillåtna hastighet är 80 med pb+släp ryker körkortet vid 31 km/h över det, på en väg med 80km/h eller över i hastighetsbegränsning.

Tänk på att ha allt fastspänt ordentligt.
Surrar alltid ordentligt. Kostar 1500kr annars :(
Användarvisningsbild
av joel80
Plus att det vid högre hastigheter är betydligt större risk att få sladd på släpet om man surrat dåligt.. Får man lite svaj på lasten blir det jävligt svårt att räta upp det. Dumt att köra så pass fort att man riskerat att skapa en olycka och kanske skada andra.. Ser allt för många "idioter" som blåser på på E4an mellan Stockholm-Gävle där det svajar oroväckande i släpet. Går ofta i 120-130km/h... då tycker jag det går lite för fört. När det också svajat har jag ringt polisen vid ett par tillfällen.

Sen beror det så klart på vad det är för släp också...
Användarvisningsbild
av joel80
Att med nyare bil och ett väl balanserat släp köra i 90km/h eller kanske 100km/h tror jag inte ger så väldigt höjd olycksrisk.. sånt blir jag inte så sur på, och brukar själv när det känns bra kunna ligga i 90-100km/h med husvagn också... t.ex på 2+1-väg där man annars ofta drar på sen en himla lång kö på 1-filssträckorna.
Men några 120km/h ligger jag inte i med släp eller vagn.. Allt över 100 börjar kännas osäkert, och man får ju också komma ihåg att man har något som trycker på skapligt bakifrån om man skulle behöva bromsa hårt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Nu brukar jag inte köra över 80 med släpkärra, kör sällan med släp.
När jag hade min solifer boggie husvagn så gick det blåsa 120km/h hur stadigt som helst. Men låg ju inte i 120 för jämnan men det hände ju att man körde om någon söndagsseglare som nyss skaffat husvagn ....
Användarvisningsbild
av SvenB
De som blivit "omkulldragen" av ett svajande släp på grund av för hög hastighet eller fellastat släp, håller inte för hög fart. :)

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]