Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Varenda lokalblaska skall nu ha filmklipp på sin webbisda. Eller webb-TV som det kallas. Scenariot är detta: du sitter och slösurfar på jobbet mellan samtalen, vid TV:n, hemma hos kompisen och han/hon är på toa. Du vill uppdatera dig på lite nyheter och går ut på en sida. Du ser en intressant rubrik och klickar på den för att läsa. Men då kommer du till ett... filmklipp. Självklart med reklam i början. Jag avskyr detta. Jag tycket inte webb-TV tillför ett skvatt. Tvärt om. Jag läser hellre själv eftersom webb-TV helt enkelt kräver för mycket koncentration och uppmärksamhet. På jobbet kan jag kasta ett öga på en artikel lite då och då. Jag vill kunna läsa en artikel i den takt jag själv vill. Hemma när jag slöar framför TV:n växlar jag hela tiden mellan iPad och TV och kör en slags split vision. Webb-TV i tid och otid är som att få maten färdigtuggad och intryckt i truten. Jag vill välja hur jag skall tugga och i vilka bitar jag vill äta den. Resultatet blir att jag skiter i att kolla på klippet. Tidningen Vi Bilägare kör mycket webb-TV där en person står och berättar om en bil. Jag hade hellre läst det själv. Det känns lite som att många kör med webb-TV bara för att det går, inte för att det är bra.

Att folk inte längre orkar, eller ens kan, skriva ordentligt längre vet jag. Men orkar de inte läsa heller? Eller är det bara nytt och då skall alla hoppa på det utan att fundera över om det tillför värde? För nytt måste ju är ju alltid bra?
av V60D5AWDPolestar
Håller med till 100% Detta har irriterat mej länge, lägg ner dessa TV-inslag!
av hamre
På dom flesta sidor brukar det väl vara någon indikation på att det är just tv som gäller.

Det enda jag har emot TV på sidorna är när dom startar automatiskt. Man går in på en sida och helt plötsligt börjat ljud komma och klippet är längst ner på sidan. :(
Användarvisningsbild
av Funk
Det är måhända ett I-landsproblem, men det är ett irritationsmoment helt klart !

/Thomas
Användarvisningsbild
av vetten
Bara att hålla med! Webb-TV är ett otyg, läser helst själv. Tycker dessutom att tidningarnas sidor blivit trögare och långsammare att ladda i surfplattor och telefoner.
Användarvisningsbild
av Perra83
Så fruktansvärt irriterande med alla dessa klipp och reklam!

För flera år sedan prenumererade jag på lokaltidningen NA här i Lindesberg och Örebro mm. men den blev till slut nerlusad med reklam så jag avslutade prenumerationen. Gick istället in på deras webbsida för att få lite info om närområdet. Men nu även där möts man av en helsida med reklam och det går knappt att hitta "stängknappen" Mailade direkt till redaktionen och förklarade mitt missnöje!

Det var även för bara någon dag sedan som detta forum knappt gick att läsa på min laptop (Intel i7 8GB ram SSD) då var det någon reklamgrej som bråkade.
Användarvisningsbild
av vetten
Tror att det är alla rörliga reklamer som stökar till det så att dom blir slöa, på min vanliga pc är det inte några större problem.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag fördrar också att läsa artiklarna. Man kan genom ett snabbt ögonkast avgöra om det är värt att läsa hela artikeln. Det går ju inte alls att få samma omedelbara översikt med webb-TV.

Men kanske finns det en målgrupp för webb-TV också?

Om man måste ha webb-TV så tycker jag att man också borde komplettera med en kort sammanfattning av innehållet, så att man ser om det verkar vara intressant, inte bara en spännande rubrik som leder till klippet.
av Lövet
Webb-TV växer och är populärt. Det är anledningen till att många stora dagstidningar satsar på det online. Reklam är faktiskt inte anledningen. Det är inte särskilt lönsamt än så länge att sälja reklam i webb-Tv men det kommer.

Att lokaltidningar följer efter är nog mestadels ett Följa-John beteende utan någon egentlig analys vad deras målgrupp tycker.

Själv är jag inte särskilt förtjust men jag tycker det inte är särskilt svårt att undvika. De flesta brukar köra en [TV] innan rubriken.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Håller med. Visst står det oftast att det är ett tv-klipp men brukar inte vara så tydligt.
Sen reklamen ja.... Brukar ju vara nästan halva tv tiden som är reklam på dessa klipp.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]