- fre 02 jan 2015, 01:00
Varenda lokalblaska skall nu ha filmklipp på sin webbisda. Eller webb-TV som det kallas. Scenariot är detta: du sitter och slösurfar på jobbet mellan samtalen, vid TV:n, hemma hos kompisen och han/hon är på toa. Du vill uppdatera dig på lite nyheter och går ut på en sida. Du ser en intressant rubrik och klickar på den för att läsa. Men då kommer du till ett... filmklipp. Självklart med reklam i början. Jag avskyr detta. Jag tycket inte webb-TV tillför ett skvatt. Tvärt om. Jag läser hellre själv eftersom webb-TV helt enkelt kräver för mycket koncentration och uppmärksamhet. På jobbet kan jag kasta ett öga på en artikel lite då och då. Jag vill kunna läsa en artikel i den takt jag själv vill. Hemma när jag slöar framför TV:n växlar jag hela tiden mellan iPad och TV och kör en slags split vision. Webb-TV i tid och otid är som att få maten färdigtuggad och intryckt i truten. Jag vill välja hur jag skall tugga och i vilka bitar jag vill äta den. Resultatet blir att jag skiter i att kolla på klippet. Tidningen Vi Bilägare kör mycket webb-TV där en person står och berättar om en bil. Jag hade hellre läst det själv. Det känns lite som att många kör med webb-TV bara för att det går, inte för att det är bra.
Att folk inte längre orkar, eller ens kan, skriva ordentligt längre vet jag. Men orkar de inte läsa heller? Eller är det bara nytt och då skall alla hoppa på det utan att fundera över om det tillför värde? För nytt måste ju är ju alltid bra?
Att folk inte längre orkar, eller ens kan, skriva ordentligt längre vet jag. Men orkar de inte läsa heller? Eller är det bara nytt och då skall alla hoppa på det utan att fundera över om det tillför värde? För nytt måste ju är ju alltid bra?
"I didn't hear the question but the answer is aliens"