Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej

Som några av er vet så har jag tyvärr haft inbrott i garaget och fått mycket bestulet. Har bestämt mig att detta inte skall få ske igen och skall försöka fixa till ett riktigt förvaringsutrymme i garaget för dem viktigaste sakerna.
Har tittat på färdiga lösningar men det är inte direkt billigt och behöver hålla ner kostnaderna så mycket det bara går så därför lutar det åt att jag bygger det själv istället.

Att bygga en typ låda på ca 100cm x 40cm x 70cm. (L / B / H) är väl inte direkt svårt, tror jag vet hur jag vill bygga den. Blir antingen av 45x45 reglar på ett stabilt sätt eller 45x95 reglar. Bakstycke och sidor blir i OSB3 då dem tål fukt och slipper behandla dem. Har byggt några akvarieställningar så jag löser nog lådan :)
Från insidan kommer jag dra en 15st plåtskruv och skruva fast lådan i plåtväggen. Funderar på att ställa lådan på ett par ben så att det kommer upp en bit så man inte behöver böja sig för mycket men då blir det svårt att gömma undan domkraften men den kan jag nog sätta en större kedja på istället.
Kommer troligen även göra en hylla på ena halvan av lådan också men det kommer senare...

Mitt absolut största problem är framluckan som antingen är en enda stor lucka som man får hänga av eller 2st typ dörrar. Helst det förstnämnda då utrymmet redan är trångt när bilen står där.
Hur gör jag den främre luckan så att den kan låsas fast på ett ganska så bra och smidigt sätt som inte involverar dyra komponenter för flera hundra SEK? :)

Har ni några bra tips åt mig?

Tack på förhand.

Edit:

Tror ni att IKEAS skåp tål fukt någorlunda bra samt är hyfsat stabila mot att sparka in luckan? :)
Funderar på ett sådant här skåp samt komplettera med några ben för att få upp det i luften samt avlasta plåtväggen så vikten mest hamnar nedåt mot benen.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/

Troligen sitter det en skiljevägg i mitten och den får jag ju då ta bort för den stjäl yta tyvärr och då får jag troligen sätta en regel där skarven är mellan dörrarna så man inte kan sparka in luckan där den är som svagast, vilket är där den slutar, dvs skarven mellan dörrarna :)
Har lite beslutsångest. Har försökt hitta någorlunda bra plåtskåp, både nya och gamla men hittar inget som passar bra. Sådana som finns i omklädningsrum är för smala samt för höga, får inte plats på höjden längst in (sluttande tak).

Men kollade på monteringsanvisningarna för skåpet och det är en skiljevägg och med IKEAS trämaterial så är det inte svårt att trycka sönder den övre skivan om skiljeväggen försvinner så jag tror skåpet går bort. Då är det bättre att bygga ett eget skåp men har ändå problem med luckor/låsning...

Fan vad jag hatar detta. Har inte råd att köpa nått dyrt, inte råd att bygga för avancerat, och fan tråkigt att ens behöva hålla på att tänka på denna jäkla skit för att andra inte kan skilja på mitt och ditt. Är orolig att dem kommer tillbaks och tar resten också så jag känner att jag vill göra något gärna till helgen...Blä.

Helst vill jag ha ett plåtskåp som är runt 80cm långt, 40cm djupt och 60cm högt. Räcker med 1 hyllplan på mitten typ.

Hittade även denna. Monteringsanvisningen är dock lite missvisande så svårt att se hur den ser ut på insidan.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/produ ... #/40033763

Den är iaf i massivt trä står det. Den borde kunna duga till dem flesta verktygen och då slipper jag verktygslådan också. Får köpa riktiga hylssatser som har det mesta i fin låda/förpackning så blir det kanske bra.
Usch, orkar inte med detta nästan. Velar fram å tillbaks. Återgår nog till frågan topic i vilketfall som helst, blir nog stabilast och starkast att bygga lådan/skåpet själv med riktiga reglar.
Bara lucka/låsfrågan som skall lösas då...
Kan bli riktigt dum i huvudet av att tänka så här mycket :( :)
Håller på att avvakta att bygga något. Tror nog att jag lätt kan bygga något i trä som blir jobbigare än plåten att forcera men avvaktar ändå mest för att det inte är roligt att bygga just nu. Samt att jag inte vet hur jag skall lösa en säker låsning på den.

Tack för länken. Skall försöka gräva vidare i detta med begagnade skåp. Har försökt få ett gammalt plåtskåp på jobbet som inte används på 20år men verkar gå trögt :)

@llesrof: Ja och Nej. Det enda stället blir ju då källaren men det är ju som garaget. typ 25st har tillgång till hela utrymmet och källardörrarna är inte direkt svåra att få upp. Har haft inbrott i källaren också tyvärr fast när vi bodde i en annan lägenhet och annat källarutrymme men dock på samma område så inget skiljer.
Så egentligen är det säkrare i garaget då det bara är 10 personer som tillgång till garaget :)
Nackdelen att ha det i källaren är också att det är en bit mellan källaren och garaget, kan bli jobbigt att släpa på en massa saker men visst går det.
Får jag bara tag i ett plåtskåp eller dyligt till ett bra pris så kommer det bli garanterat säkrare än att förvara det i källaren...
Synd att det är 40-50mil enkelväg också ;)

Men har hittat detta skåpet!
http://www.ojega.se/skap/forvaringsskap ... 2123918.wf

Det lilla på ca 1000x800x400 (h, b, d). Då får domkraften plats längst ner och verktygen på hyllan... Kan bli riktigt bra faktiskt. Skruva fast den i plåtväggen sedan...
Många som går runt med en glasspinne ? :-)
Nä skämt åsido så hade jag tänkt göra som många firmor gör på verktygsvagnarna, svetsa dit ett Metallstag som går från ena till andra sidan med hänglås av kraftigare modell. Skulle det bli bättre tror du?
Trasig pump? Rapsolja?

Ja det kanske är ett igensatt värmepaket[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]