Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Bor på landet så här finns inga skyddsrum. Får bli egna källaren till nöds. Dags att vakna upp, här i södra delen av landet så har vi bara 70 mil till Ukraina, Gävle ligger faktiskt längre bort. Så kriget är inte långt bort faktiskt. Några timmar i bilen bara så är man där.
Det är väl bara S, MP och V som vill tona ned hotet från Ryssland och Rysslands anfallskrig och inte tala så mycket om det.
Användarvisningsbild
av Allinug
Fast ÖB och regeringen kanske inte menade att vi skulle förbereda oss på att gömma oss? :-D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Aggregationerna pågår ju redan för fullt. Under helgerna störde ju Ryssarna ut satellitnavigeringen i nästan hela södra Sverige. Det är ju för att hela tiden påminna oss om hur mycket skada man kan åsamka oss precis när man själva vill.

Det är inte en fråga om att gömma oss. Vi måste vara medvetna om detta och stärka vår motståndskraft. Att tex tro att man kan lita på sin GPS när man kör sin båt en dimmig dag GPS gäller inte längre, den kan Putins störa ut lite nu och då för att visa sin makt och vi inte tro vi är något. Sjöfart i Östersjön kan blockeras genom stora ryska militärövningar. Hur säkrar vi vår energiförsörjning osv.

Sprängdåd på svenska vatten av Nordstream

Ryska/Kinesiska fartyg som kapade både gasledningar och internet kablar innan jul i Östersjön.

Vad är de för blåögda människor som inte ser något av detta.

Och sedan det här att Neutraliteten är så bra för freden...

Vad hade hänt om andra länder följt oss och gjort likadant och varit neutrala under andra världskriget. Hade övriga länder gjort samma sak som oss och inte kämpat för frihet och demokrati så hade ju Hitler och Nazismen fått bygga sitt 3e rike över hela Europa. Han hade utrotat alla judar och även alla andra som inte uppfyllt det renrasiga ariska idealet.

Jag tycker man ska tänka en runda till och fundera på hur världen sett ut om alla hade följt oss och varit neutrala istället för att kämpa för frihet och demokrati.

Det finns ju t.o.m folk som tycker man ska avskeda de som vågar säga sanningen

https://www.dn.se/insandare/ob-bor-fa-s ... uttalande/
Användarvisningsbild
av Camel
Senaste dagarnas debatt visar på hur illa det är ställt med insikt om verkligheten i Sverige. Om någon påstår att man ska förbereda sig på att det kan bli krig i Sverige så handlar debatten om det var lämpligt eller inte att säga det. Istället borde debatten handla om hur vi på bästa sätt förbereder oss på att det kan bli krig. Från individnivå upp till myndigheter med ansvar för försvar, sjukvård och infrastruktur. Det är tragiskt att se vissas reaktioner som verkar utgå ifrån att Sverige skulle vara immunt mot krig. Det är på gränsen till löjeväckande, trots ett mycket allvarligt ämne. Att barn och unga vuxna kan bli oroliga, och kan tycka att själva budskapet är fel, ligger ju i sakens natur då de inte har varit med om t.ex. det kalla kriget med u-båtsjakter med skarpa sjunkbomber i direktsänd TV. Men då har alla andra med insikt ett ansvar att förmedla hur verkligheten faktiskt kan se ut, även om den inte behöver göra det. Att förbereda sig på att det kan bli krig betyder dock inte att det blir krig, det är ju en helt annan sak. Men att inte förbereda sig på att det kan bli krig är dumt, som läget ser ut. Risken för krig finns tyvärr. Men jag tror dock andra hot än direkta krig är något som vi faktiskt måste inse redan är faktum.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vad är det som Ryssland söker genom sina störningar av kommunikationssystem?
Användarvisningsbild
av Camel
Man vill väl visa att man kan och visa styrka för omgivningen genom att störa ut kommunikation och gps. De gör det säkert också för att uppnå operativa fördelar i kriget och även som en del av hybridkrigsföring.

Hur aktuella störningsläget ser ut kan man kolla här.
Man kan även titta på historik.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tror ändå att man behöver se upp med hur man kommunicerar, för om man ropar ”vargen kommer” då reagerar folk första gångerna. Men om det då inte kommer någon varg så blir gensvaret sämre och sämre för varje gång man säger att vargen kommer.
Användarvisningsbild
av Camel
Ungeför som man kommunicerar i klimatfrågan då?
Det ÖB har sagt är bara att vi ska förbereda oss på att det kan bli krig. Han har inte sagt att det blir krig. Personligen tror jag inte att Ryssland attackerar andra länder i Europa på några år ännu. Men jag har kanske fel. Det vår få som trodde Ryssland skulle starta ett fullskaligt krig mot Ukraina innan det skedde. Hur riskerna är om 3-5 år från idag att Ryssland anfaller något annat land i Europs beror på många parametrar. Men allt annat lika så tror jag risken inte kan förnekas.
Användarvisningsbild
av lennarte
Camel skrev:Hur riskerna är om 3-5 år från idag att Ryssland anfaller något annat land i Europs
Så länge Ukraina håller emot tror jag att vi andra går säkra. I alla fall tills Putin utbildat dom 500000 man som ska inkallas. Om han skulle vinna i Ukraina så är nästa anhalt förmodligen Moldavien, då han redan har trupp där (Transnistrien) sedan länge. Sedan tar nog Viktor Orban emot honom med öppna armar. Kanske även Nicolae Ciucă (Rumänien), men det är nog mer oklart. Slovakien har också fått en "ryss vänlig" regim, där finner nog Putin också en vän.
Nu blev det helt plötsligt krig i Jemen också, då kanske dom kan passa på att bomba sönder järnvägarna i östra Ryssland (mot Nord Korea) och mot Iran.......
Användarvisningsbild
av Camel
Så länge som Ryssland inte vinner kriget i Ukraina är säkerhetsläget bättre. Men vem krigar Ryssland emot egentligen? Är det bara Ukraina eller är det delvis väst man indirekt krigar emot? Jag tycker det är oroande att Ryssland fortfarande inte tvingats ge upp efter snart två år med fullskaligt anfallskrig trots all hjälp Ukraina har fått från väst. Ryssland är nog inte så svagt som man hoppats på. Skulle Ryssland "vinna" kriget då går man troligen vidare inom en snar framtid. Jag tror också Moldavien är ett av de kommande målen. Men även om Ryssland förlorar kommer man sannolikt att komma igen senare när man laddat upp på nytt. Ryssland har ställt om till krigsekonomi med enormt mycket pengar till försvaret. Trots envisa påståenden om att kriget i Ukraina endast är en "militär operation".
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 146
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)