Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
lennarte skrev: mån 21 nov 2022, 18:50
VolvoB20 skrev:Hade inte du en tropisk trädgård på din inglasade veranda, eller minns jag fel. Hur går det med den i vinterkylan ?
Det är kris..... Blir det inte varmare får jag sätta på fläkten.... I första läget tar den inte så förtvivlat mycket ström. Det är en 3 fas (5kW) med 3 efffektläge. Har 2600W golvvärme också, i nödfall....
Fasiken. Innan tog man bara en sväng förbi jula och köpte en förfylld värmepump med snabbkoppling för 5995 kr och skuvade upp på någon timme och så hade du minskat elförbrukning till en tredjedel.

Nu måste det till månader av väntetid och en grymt svindyr ackrediterad kyltekniker ska koppla in den.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev:Nu måste det till månader av väntetid och en grymt svindyr ackrediterad kyltekniker ska koppla in den.
Njaee, kolla på www.enviro.se dom har påfyllningsutrustning och ersättning gas till värmepumpar också. Förbjudet att fylla själv? Visst, "branchen" vill det så, men tänk om alla brancher skulle ha "monopol" på sitt kunnande. Tänk på Storbritannien före Tatcher.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Det är -4° och ingen vind, c:a 4 cm snö men ska komma mer idag. Så vi klarar oss bra denna gång verkar det. Värmepumpen är igång och även elementen (direktverkande el) på en del ställen har "gått igång",
Detta gjorde 10kWa till igår, 42,2 kWa blev det på hela dygnet (mot 32,1 kWa i söndags) trots jag eldade brasa hela dagen. 65 % lägre förbrukning är i fjor. I går kväll var det 0° på altanen, så jag satte på värmefläkten på låg värme, men det kommer på dagens "räkning". Någon som vet när "brytpunkten" på dygnets förbrukning är?
av Lövet
lennarte skrev:
VolvoB20 skrev:Nu måste det till månader av väntetid och en grymt svindyr ackrediterad kyltekniker ska koppla in den.
Njaee, kolla på www.enviro.se dom har påfyllningsutrustning och ersättning gas till värmepumpar också. Förbjudet att fylla själv? Visst, "branchen" vill det så, men tänk om alla brancher skulle ha "monopol" på sitt kunnande. Tänk på Storbritannien före Tatcher.
De säljer inte pumpen till dig om du inte har en ackrediterad installatör med dig. Eller om det var nåt intyg man behövde få från installatören. Du kan inte köpa den som privatperson över disk längre i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev: tis 22 nov 2022, 13:10
lennarte skrev:
De säljer inte pumpen till dig om du inte har en ackrediterad installatör med dig. Eller om det var nåt intyg man behövde få från installatören. Du kan inte köpa den som privatperson över disk längre i alla fall.
Precis. Du måste ha skrivet intyg från den som skall installera den.
Pumpen jag köpte hade snabbkoppling ala en handske man tyckte in och fällde ned en spak vilket tog ca 7 sekunder för installatörer att utföra. Den har snurrat i 10 år nu utan att någon gas läckt ut.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Du måste ha skrivet intyg från den som skall installera den.
Pumpen jag köpte hade snabbkoppling ala en handske man tyckte in och fällde ned en spak vilket tog ca 7 sekunder för installatörer att utföra. Den har snurrat i 10 år nu utan att någon gas läckt ut.
Skrämmande. Snart får man inte göra något själv. Jag antar att du fick betala för installationen. Vad blev det för timpris för de 7 sekunderna?
av Lövet
Camel skrev:Skrämmande. Snart får man inte göra något själv. Jag antar att du fick betala för installationen. Vad blev det för timpris för de 7 sekunderna?
Vad skiljer exempelvis detta från att elektriker måste göra allt? Klantar man sig med kylmedel förstör man miljön. Klantar man sig med el skadar man bara sig själv (oftast). Jag är inte helt övertygad om att det ena borde vara tillåtet men inte det andra så att säga.
Användarvisningsbild
av Camel
Lövet skrev:
Camel skrev:Skrämmande. Snart får man inte göra något själv. Jag antar att du fick betala för installationen. Vad blev det för timpris för de 7 sekunderna?
Vad skiljer exempelvis detta från att elektriker måste göra allt? Klantar man sig med kylmedel förstör man miljön. Klantar man sig med el skadar man bara sig själv (oftast). Jag är inte helt övertygad om att det ena borde vara tillåtet men inte det andra så att säga.
Jag förstår vad du menar. Men jag anser att kompetensen ska avgöra om man får syssla med vissa saker eller inte. Den personliga, inte om man är knuten till något företag eller inte. Man får inte installera en värmepump själv, fast det finns modeller som det är svårt att misslyckas med. Men du får utan problem byta vitala delar, som t.ex. bromsar, styrleder, vad som helst, på din grannes bil som sedan skjutsar runt hela sin familj i en bil som en "icke" ackrediterad bilreparatör har utfört. Men snart så stängs sannolikt även sådant. Det går helt enkelt för långt med alla dessa begräsningar. Men akta dig för att reparera AC:n på din grannes bil. För då kan klimatet skadas.
av Lövet
Camel skrev:
Lövet skrev:
Jag förstår vad du menar. Men jag anser att kompetensen ska avgöra om man får syssla med vissa saker eller inte. Den personliga, inte om man är knuten till något företag eller inte. Man får inte installera en värmepump själv, fast det finns modeller som det är svårt att misslyckas med. Men du får utan problem byta vitala delar, som t.ex. bromsar, styrleder, vad som helst, på din grannes bil som sedan skjutsar runt hela sin familj i en bil som en "icke" ackrediterad bilreparatör har utfört. Men snart så stängs sannolikt även sådant. Det går helt enkelt för långt med alla dessa begräsningar. Men akta dig för att reparera AC:n på din grannes bil. För då kan klimatet skadas.
Håller med om att det slår snett. Framförallt har man gjort det krångligt/omöjligt att handla smidigt. Det går ju exempelvis utmärkt att sälja elkomponenter överallt men vissa saker kräver elektriker och då får man se till att anordna en sådan. Men det är ju inte så att Bauhaus säger Nej om man vill handla något så det finns hemma till elektrikern. Eller om svärfar är pensionerad elektriker (100% sant i mitt fall).
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 279

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Hej! Är det bara att skruva på tän[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]