Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
Att man redan på 60-talet utredde vilka platser som var geologiskt riktiga för kk-reaktorer borde korta byggtiden till under en mandatperiod.
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag tror inte Köpenhamnsborna tycker att rätt geologiska förhållanden för 60 år sedan är det enda argumentet för att man ska kunna bygga. Jag antar att Sverige vill fortsätta ha en god relation till Danmark.
Användarvisningsbild
av Cotag
"Dansk Energi protesterade mot att exporten av el från Sverige till Danmark stundtals begränsades, framförallt under kalla vinterdagar. Orsaken till Svenska kraftnäts agerande var att det svenska stamnätet inte räckte till för att transportera el, det förelåg risk för elbrist i södra Sverige.
EU-kommissionen krävde 2010 att Svenska kraftnät hanterade överföringsbegränsningarna på ett annat sätt. Följden blev en indelning av Sverige i fyra elområden."

Danskarna kan ta och skita i var vi placerar våra KK. :-D

https://sv.wikipedia.org/wiki/Elomr%C3%A5de
av Lövet
Allinug skrev:Jag tror inte Köpenhamnsborna tycker att rätt geologiska förhållanden för 60 år sedan är det enda argumentet för att man ska kunna bygga. Jag antar att Sverige vill fortsätta ha en god relation till Danmark.
Måste vi det? Känner verkligen inte särskilt varma känslor mot danskar. Verkar vara ett tämligen oskönt och själviskt folk.
av Lövet
vjohnj skrev:App app värdegrunden @lövet ;-) . Har för mig att det var danmark som ville från början ha ett kraftverk nära Köpenhamn.
Jo det är lätt att hamna snett i det här men när hjälpte danskarna oss med något sist? Öresundspendlarna tycker kanske annorlunda men jag bor på andra kusten ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: lör 19 nov 2022, 06:58 Kanske små modulära reaktorer kan ge lönsamhet i kärnkraft? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -reaktorer

Lite närmare priset för vattenkraft och solenergi kanske man kan komma?
En fundering.

Hur beräknar man igentligen priset på vind och sol el? Den produceras ju bara när den själv vill.

Om man tar liknelsen med en bil. Skulle någon acceptera lägre pris på en bil mot att den bara startar de dagar den själv vill och övriga dagar får man ha taxi som backup.

Tycker det är grymt svårt att jämföra produktionskostnader för olika elproduktion. Reglerbar vs slumpmässig produktion tex
Användarvisningsbild
av Allinug
Lätt val! :-)
Jag skulle acceptera en elbil som bara laddades av solenergi.
Jag skulle inte acceptera en bil som hade gigantiska underhållskostnader enbart för att hållas rullande.
av Lockis
VolvoB20 skrev:
Allinug skrev: lör 19 nov 2022, 06:58 Kanske små modulära reaktorer kan ge lönsamhet i kärnkraft? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halla ... -reaktorer

Lite närmare priset för vattenkraft och solenergi kanske man kan komma?
En fundering.

Hur beräknar man igentligen priset på vind och sol el? Den produceras ju bara när den själv vill.

Om man tar liknelsen med en bil. Skulle någon acceptera lägre pris på en bil mot att den bara startar de dagar den själv vill och övriga dagar får man ha taxi som backup.

Tycker det är grymt svårt att jämföra produktionskostnader för olika elproduktion. Reglerbar vs slumpmässig produktion tex
Om du syftar till elrpiserna som råder idagsläget så har elen inte blivit dyrare att producera de senaste 2 åren. Vad det kostar att producera el genom dem olika sätten är det inte någon som vet skulle jag gissa.

När det sen blåser blir elen billigare, förmodligen för att det är bättre för dem som äger vindkraften att skänka bort elen än att stänga ner kraftverken. Vilket gör livet surt för alla andra kraftslag då dem inte får mer betalt för sin el.
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 279
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2