Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Båda, Estland är ju med både i EU och Nato..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Erik Å
WHAT..? Jag trodde inte på allvar att kineserna var inblandade i konflikten men det ser ut som att jag hade fel. :-/
Nu har de ju en svårbegriplig kompisrelation till Ryssland förvisso, men ändå.. Kan ju faktiskt vara en olyckshändelse också.
(källa SVT)
.
_ankare.JPG
_ankare.JPG (104.62 KiB) Visad 764 gånger
.
_ankare2.JPG
_ankare2.JPG (39.12 KiB) Visad 751 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
Skulle jag utföra ett sabotage skulle jag försöka att inte tappa ett ankare och sen hamna på bild utan nämnda ankare efteråt.
Låter ju mer som en kapten med karatefylla.
av Lövet
Cotag skrev:Skulle jag utföra ett sabotage skulle jag försöka att inte tappa ett ankare och sen hamna på bild utan nämnda ankare efteråt.
Det är väl snarare nästan det perfekta brottet? Går hur lätt som helst att säga "oj, vi märkte inte att vi tappade det" så ingen kan straffas men sänder också meddelandet "vi kan angripa er när vi vill".
Användarvisningsbild
av Erik Å
Cotag skrev: tis 24 okt 2023, 19:47 Skulle jag utföra ett sabotage skulle jag försöka att inte tappa ett ankare och sen hamna på bild utan nämnda ankare efteråt.
Nu var det antagligen inte meningen att ankaret skulle fastna på botten efter fullgjord draggning.
"Kilometerlånga spår på båda sidor av kabeln" tyder ju på att man tog till rejält med säkerhetsmarginal för att inte missa. Vore ju intressant att veta om det finns ett avbrott på spåren mellan gasledningen och fiberkabeln, då lär det bli svårt att skylla på att "vi glömde att ta upp ankaret"
Det torde ju vara ganska enkelt att matcha det upphittade ankaret mot det som hänger kvar på fartyget, klart "smoking gun evidence" om de matchar.. :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Lövet skrev:
Cotag skrev:Skulle jag utföra ett sabotage skulle jag försöka att inte tappa ett ankare och sen hamna på bild utan nämnda ankare efteråt.
Det är väl snarare nästan det perfekta brottet? Går hur lätt som helst att säga "oj, vi märkte inte att vi tappade det" så ingen kan straffas men sänder också meddelandet "vi kan angripa er när vi vill".
Att köra med "oj, vi märkte inte att vi tappade det" tror jag kan funka ganska dåligt.
Skärmbild 2023-10-24 195826.png
Skärmbild 2023-10-24 195826.png (83 KiB) Visad 737 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
Aha, ankaret fastnade tydligen på gasledningen.. Vilken riktning gick fartyget, passerade det fiberkabeln först och gasledningen sen?
Jag fick intrycket att det var tvärtom, då måste man ju ha använt båda sina ankare om ett fastnade vid första draggningen? Blir väldigt svårt att bortförklara isåfall :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jo jag såg det i går på skumma youtube-kanaler.. Kommer att tänka på Mark Twain-citatet "Ryktet om min död är starkt överdrivet".
Men å andra sidan, om något sådant faktiskt skulle hända så lär väl Kreml hålla tyst så länge det går.
Vi får väl se hur länge det dröjer innan Vladimirovitj dyker upp igen.
Sen diskuteras det ju flitigt huruvida karln har dubbelgångare eller inte. Han har ju inte riktigt "ryskt standardutseende", kan inte vara helt lätt att hitta en lookalike :oops:
  • 1
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 147

efter inga svar här frågade jag chatgp […]

@yrrol3 , Rotinger Graphite skivor är prisv[…]

Vad är det för rostskyddsolja du n&aum[…]

Kan svara mig själv: förarsidans tempspj[…]