Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Väldigt off topic. Man kan ju fråga sig om den lagen inte redan delvis finns i Svea Rikes Lag:Utlänningslagen:

Paragraf 6: Till böter, eller när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst sex månader döms
1. den som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte gör anmälan som föreskrivs i en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag,
2.den som i en anmälan eller ett ansökningsärende enligt denna lag eller enligt en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag medvetet lämnar oriktig uppgift eller medvetet underlåter att tala om något förhållande av betydelse.

Det finns ju 50.000-100.000 som befinner sig här illegalt och som har rättighet till skolgång upp till 16 års ålder och sjukvård som inte kan vänta enligt lagen.. Jag antar att skola och sjukvård måste få rapporter för att kunna planera tillräckligt med resurser för att både utbilda och vårda dessa personer. Man kan ju inte bara trycka in 50.000-100.000 personer i skola/vård utan att budgetera för det utökade behovet.
Användarvisningsbild
av Allinug
Cotag skrev: sön 03 sep 2023, 22:09
Allinug skrev:Och i fallet med angiverilagen tar detta varken hänsyn till de som ska få bli angivare eller de som blir angivna. Så det är ett klart angrepp på rättsstaten Sverige, även om man utnyttjar demokrati för att nå målet.
Svårt att kommentera hur tidigare förd politik har skapat ett skuggsamhälle, och hur det nu måste börja motverkas, utan att komma långt utanför trådens ämne och bryta mot forumets regler.
Nej, det kan också vara resultatet av påverkanskampanj. Så klart ingen rök utan eld, men hur man vänder och vrider på information och lyckas sprida den - det är så man påverkar. Om folk vill fokusera på det negativa i samhället så finns det målgrupper.
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: mån 04 sep 2023, 03:10 Väldigt off topic. Man kan ju fråga sig om den lagen inte redan delvis finns i Svea Rikes Lag:Utlänningslagen:

Paragraf 6: Till böter, eller när omständigheterna är försvårande, fängelse i högst sex månader döms
1. den som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte gör anmälan som föreskrivs i en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag,
2.den som i en anmälan eller ett ansökningsärende enligt denna lag eller enligt en förordning som har utfärdats med stöd av denna lag medvetet lämnar oriktig uppgift eller medvetet underlåter att tala om något förhållande av betydelse.

Det finns ju 50.000-100.000 som befinner sig här illegalt och som har rättighet till skolgång upp till 16 års ålder och sjukvård som inte kan vänta enligt lagen.. Jag antar att skola och sjukvård måste få rapporter för att kunna planera tillräckligt med resurser för att både utbilda och vårda dessa personer. Man kan ju inte bara trycka in 50.000-100.000 personer i skola/vård utan att budgetera för det utökade behovet.
Ja, om det redan är infört så kan man ju undra ifall pseudodebatter är resultatet av påverkanskampanj? Om inte annat bromsar det ner Sverige och gör att vi missar att fokusera på annat som ska lösas.
Användarvisningsbild
av Allinug
Uttrycket ”En svensk tiger” har seglat upp rejält nu i och med diskussionerna om angiveri. Bra utgångspunkt om vi skulle bli angripna på något sätt?
Användarvisningsbild
av Cotag
Du tänker att man kan jämföra röjande av statshemligheter med att rapportera utlänningar som uppehåller sig illegalt i landet?
Användarvisningsbild
av Allinug
Syftet med ”En svensk tiger” har historiskt sett varit att skydda Sverige och framstå som stark. Kanske ser lärarna angiveri som ett hot mot rättsstaten och mot integriteten hos lärarna som utbildar Sveriges framtid? De ska alltså ange barn.
Och vårdpersonalen ska ange människor som söker hjälp…

Om jag vore lärare eller vårdpersonal så skulle jag inte vilja jobba kvar, om det infördes. Men regimen är kanske beredd att ersätta de lediga tjänsterna?

Tänk om lärarna och vårdpersonalen varit franska bönder! Då hade det varit dynga i hela Rosenbad och det hade varit risk för revolution och inbördeskrig. :-o

Men yttrandefrihet borde också kunna vara att hålla tyst.
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att alla dessa 50000 - 100000 personer som inte har rättighet att vistas i landet är en potentiell brottsling. I bästa fall får dom slava i dåliga lokaler för svältlöner och arbetstider som med råge överskrider det tillåtna. Och dom har ingen möjlighet att klaga. Deras barn är högprioriterade för gängkriminella som hjälpredor och hantlangare. Även med pistol i handen...... Är det sådana människor vi ska fortsätta att "hjälpa" hålla sig undan???
Kanske överdrivet, det finns trots allt "vanliga hyggliga" människor också bland alla dessa. Men är det "allmähetens" vilja att ha det så??? Och hur kan man "sortera bort" dom "vanliga hyggliga" människorna om man inte vet vilka dom är???
Användarvisningsbild
av Allinug
Men att ta brottslingar är ju polisens arbete. Detta kommer att innebära nya risker för vårdpersonal, lärare och andra som förväntas bli angivaragenter, förutom att det går emot individers etik och övertygelser.

Nej, det känns som att enda syftet med detta förslag är att skapa splittring i Sverige.
Användarvisningsbild
av Cotag
Vad är din lösning?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: tis 12 sep 2023, 16:41 Men att ta brottslingar är ju polisens arbete. Detta kommer att innebära nya risker för vårdpersonal, lärare och andra som förväntas bli angivaragenter, förutom att det går emot individers etik och övertygelser.
Tänk på att det INTE är privata pengar och resurser man använder.... hade det varit personens egna pengar hade det varit något helt annat,

Om man tänker filosofisk på det hela har vi ju demokratiskt bestämt att våra gemensamma resurser som tagits in via skatt endast skall användas till de som befinner sig lagligt i landet. Ska då enskilda personer ha möjligheten att ta andra beslut och istället använda våra gemensamma resurser till de i stället tycker är viktigare ? Gäller det bara invandring, eller gäller det andra områden också? Skulle tex en person som tycker Ukraina är superviktigt kunna ta offentliga medel och köpa in vapen och skicka till Ukraina på eget bevåg?

Oavsett om jag jobbar i offentliga sektorn eller jobbar på ett företag så kan jag ju inte helt plötsligt börja använda resurser och pengarna till vad jag själv tycker är viktigare istället för det jag är anställd för att utföra (tex ta resurser från att behandla folk i vårdköerna och istället använda dessa för att behandla de som är i landet illegalt)., dessutom utan att rapportera vad jag håller på med när jag använder pengar som inte är mina egna.
  • 1
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 147

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]

Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l&a[…]

V70 2.0F gnisslande ljud

Garanterat bussningarna, vid fukt så smö[…]