Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. snarare tvärtom.. i allafall vad gäller el/telefoni.
Landsbygden har bra beredskap för störningar i el/telefoni just för att det är betydligt vanligare med just sånna störningar.

Att storstäderna har dålig beredskap för störningar i vägtransporter beror på att trafikintesiteten oftast är rätt nära gränsen för vad vägnätet klarar av. Då brakar hela infrastrukturen om en störning slår ut någon viktig led.
Användarvisningsbild
av grillchips
Såhär halt som det var nu på kvällskvisten har jag inte upplevt att det varit denna säsong, så nu jädrar är det nog runt hörnet.
av vigg
joel80 skrev:Hahaha.. Ops.. Jag "dör" lite innombords om jag inte har täckning på mobil/uppkoppling.. Däremot har jag tänkt lite och bör vara skapligt förberedd om det blir t.ex längre avbrott.. Värme löser jag med kamin.. Har bra med ved. Den kan jag också koka saker på. Har också gasolplatta i köket o en gasoltub.. En extra i husvagnen, vinterförvarad 2km bort i en lada.
Har flyttbara solpaneler på totalt 160w.. Inte så det går att dammsuga men lite belysning.. Ladda nån radio och telefoner löser jag.. Även med bara lite vintersol. 3 fulladdade 12v batterier också. Från husvagnen.. Vinterförvarade i garaget i lite lägre temp så dom inte drar ur.
Grannen har en brunn.. Så vatten skulle gå att lösa.
Några grannar är jägare... Får byta lite el mot jagande. ;)

Borde fixa ett burk-förråd... Men folk kollar så konstigt på en. :D
Låter som du har har sett till att ha bra förutsättningar att klara dig/er ok om skiten träffar fläkten.
Själv är jag sugen på att köra runt med min endurohoj med endurodubb i 1 m snö (ja det går) när "snöchocken" slår till :)
av vigg
Det MÅNGA inte fattar är innebörden av strömavbrott. Jo det är mysigt med stearinljus i 2 timmar.
När det har gått 24 timmar då?
Kyl och frys är varma och maten du har där blir strax förstörd. Men då lagar jag en brakmiddag! På vad?, spis,micro osv är döda. Vatten finns inget i kranarna då pumpar osv står still.
Värmen är borta. Är det vinter så tar det 24 timmar ungefär tills det blir riktigt kallt i ett hus. Men då tar jag bilen till landet/släktingen eller dyligt? Visst fan jag måste tanka, glöm det. Pumparna går på el.
Internet och all telefoni är dött. Kommer finnas en eller ett par radiostationer med reservkraft som sänder samhällsinfo.
Två veckor utan el är dock väldigt osannolikt i Sverige förutom för några boende långt ute i skogen/på fjällen.
Men vi är grymt bortskämda med saker vi tar för givet.
av llesrof
Asså... åter igen måste jag slå ett slag för Lars Wilderängs nya bok "Stjärnklart" som jag tipsar om i boktipstråden. På tal om strömavbrott då alltså.

Nu hotas det med snö här i trakten. Fem centimeter blötsnö under natten till onsdag. Fan tro't.
Användarvisningsbild
av joel80
Faan det är ju bara regn.. ingen snö som dom lovat.. :evil:
Användarvisningsbild
av SvenB
Och? För mig behöver den inte komma alls. :)
Användarvisningsbild
av grillchips
Regn här i nollåtta också men med tanke på hur kallt det var igårkväll så lär vi få se fina rubriker i AB om kylan är densamme denna afton.
Användarvisningsbild
av Allinug
Tyckte att det var snöblandat regn vid lunch. Men det kanske bara var önsketänkande. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Såg ett gammalt inslag om hur det såg ut för ungefär 2 år sen. :)
Tycker hela klippet säger ganska mycket om skillnaden på förare i typ Stockholm och sen som här lite norrut.

Tanten har (självklart) med sig spade.. och istället för att ut och klia sig i huvudet, ringa nån bärgare och bara ge upp så ser hon till att det går att köra vidare!

http://www.helahalsingland.se/halsingla ... -soderhamn
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 190

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]