llesrof skrev:vigg skrev:
Jag är en sån där som gillar lite katastroflägesutmaningar.Vore det inte för gamlingar som kan lida på allvar av situationen så önskar jag 2 meter snö på 1 dygn här i Stockholm med elavbrott mm så innerstadsfjantarna fick komma ned på jorden.
Jag bor verkligen inte i innerstaden men jag är ändå beroende av el. Utan el så antar jag att byn fjärrvärmeverk slutar leverera värme till mig och någon kamin har jag inte. Men då får jag väl lägga lite plank på grillen och värma mig vid den. Strömmingen gick på juldagen för några år sedan, precis när jag skulle värma lite julmat. Några plankor på grillen, handsprit som tändvätska och julmaten i folie. Bear Grylls hade stått handfallen och sedan sprungit och gömt sig och lipat inne i en trafikdödad grävling :mrgreen:
Stenhårt! En bra man reder det mesta!
Alla är vi beroende av el. För att kunna leva det liv vi är vana vid. Men det ÄR skillnad på folk och folk. Jag gillar i tanken dessa scenarior för att man precis som du säger blir tvungen att tänka till. Hade jag vart på landstället hade endast matförrådet varit problem efter ett par veckor. Har tyvärr ingen bössa. Det skulle underlätta matfrågan vid längre katastroflägen. Men det går att fälla djur ändå även om det klart är knepigare.
Har allt ifrån terrängfordon, elverk, fotogenvärmare, gasolkök/lampor, braskamin osv.
Vissa människor "dör" när de inte har 4G täckning på mobilen. Det är dom jag på ett vis föraktar och därför fantiserat många ggr om liknande händelser som denna.
Gamla och sjuka är de som får lida vid ett sånt här läge och dom är/blir det synd om. Alla får hjälpa så många man kan runt sig helt enkelt.
Bear Grylls är en fjolla! 8)