Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Larzan
Ingen lapp-mögel i södra Sthlm. ( kan väl falla lite under Kalle Anka för stämningens skull ) :D
av vigg
joel80 skrev:Det funkade faktiskt väldigt bra! Kommunen plogade upp jättestora "infartsparkeringar" på flera sidor om stan, sen gick det gratis skyttelbussar fram och tillbaka mellan parkeringarna och city hela tiden. All vanlig busstrafik gjorde dom också gratis under perioden.. Bussgatorna prioriterades så stomlinjerna var igång efter några dagar och de övriga bussarna sattes successivt in närmaste 2-3 dagarna.

Kommunen gick snabbt ut med förfrågningar om folk med snöskoter som mot bra ersättning kunde ställa upp för att hålla samhällsfunktioner igång. Så flera hundra snöskoteråkare anmälde sig och skjutsade omkring sjukvårdspersonal (hemtjänst och de som inte själva kunde ta sig till arbetsplatser på sjukhus och vårdcentraler) i hela stan. Fantastisk krishantering faktiskt..

Det gjordes luftmätningar i innerstan efter 2 veckor innan trafiken släpptes in igen som visade på kraftigt reducerade föroreningar.. intressant ofrivilligt experiment.
Sen fick man gå ut med uppmaning om att det inte längre var okej att alla skoteråkare körde omkring i City längre.. hehe.. det blev liksom en liten gråzon ett tag då det var både bilar och väldigt många snöskotrar.
Helvete va ballt!
Jag är en sån där som gillar lite katastroflägesutmaningar.Vore det inte för gamlingar som kan lida på allvar av situationen så önskar jag 2 meter snö på 1 dygn här i Stockholm med elavbrott mm så innerstadsfjantarna fick komma ned på jorden.
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. samma här.. men vadå? Det är väl ingen i stan som skulle bli påverkad av lite strömavbrott?

Bild

:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av grillchips
HAHA den där va fin. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Jo den har jag sett.. Man får härliga minnen.. men mår lite illa av den något "tacky"iga intro och outro-grafiken. ;)
Känner en av de som gjort filmen ser jag på eftertexterna.. Ska skälla på honom om grafiken. :D
av llesrof
vigg skrev: Jag är en sån där som gillar lite katastroflägesutmaningar.Vore det inte för gamlingar som kan lida på allvar av situationen så önskar jag 2 meter snö på 1 dygn här i Stockholm med elavbrott mm så innerstadsfjantarna fick komma ned på jorden.
Jag bor verkligen inte i innerstaden men jag är ändå beroende av el. Utan el så antar jag att byn fjärrvärmeverk slutar leverera värme till mig och någon kamin har jag inte. Men då får jag väl lägga lite plank på grillen och värma mig vid den. Strömmingen gick på juldagen för några år sedan, precis när jag skulle värma lite julmat. Några plankor på grillen, handsprit som tändvätska och julmaten i folie. Bear Grylls hade stått handfallen och sedan sprungit och gömt sig och lipat inne i en trafikdödad grävling :mrgreen:
av vigg
llesrof skrev:
vigg skrev: Jag är en sån där som gillar lite katastroflägesutmaningar.Vore det inte för gamlingar som kan lida på allvar av situationen så önskar jag 2 meter snö på 1 dygn här i Stockholm med elavbrott mm så innerstadsfjantarna fick komma ned på jorden.
Jag bor verkligen inte i innerstaden men jag är ändå beroende av el. Utan el så antar jag att byn fjärrvärmeverk slutar leverera värme till mig och någon kamin har jag inte. Men då får jag väl lägga lite plank på grillen och värma mig vid den. Strömmingen gick på juldagen för några år sedan, precis när jag skulle värma lite julmat. Några plankor på grillen, handsprit som tändvätska och julmaten i folie. Bear Grylls hade stått handfallen och sedan sprungit och gömt sig och lipat inne i en trafikdödad grävling :mrgreen:
Stenhårt! En bra man reder det mesta!
Alla är vi beroende av el. För att kunna leva det liv vi är vana vid. Men det ÄR skillnad på folk och folk. Jag gillar i tanken dessa scenarior för att man precis som du säger blir tvungen att tänka till. Hade jag vart på landstället hade endast matförrådet varit problem efter ett par veckor. Har tyvärr ingen bössa. Det skulle underlätta matfrågan vid längre katastroflägen. Men det går att fälla djur ändå även om det klart är knepigare.
Har allt ifrån terrängfordon, elverk, fotogenvärmare, gasolkök/lampor, braskamin osv.
Vissa människor "dör" när de inte har 4G täckning på mobilen. Det är dom jag på ett vis föraktar och därför fantiserat många ggr om liknande händelser som denna.
Gamla och sjuka är de som får lida vid ett sånt här läge och dom är/blir det synd om. Alla får hjälpa så många man kan runt sig helt enkelt.

Bear Grylls är en fjolla! 8)
Användarvisningsbild
av joel80
Hahaha.. Ops.. Jag "dör" lite innombords om jag inte har täckning på mobil/uppkoppling.. Däremot har jag tänkt lite och bör vara skapligt förberedd om det blir t.ex längre avbrott.. Värme löser jag med kamin.. Har bra med ved. Den kan jag också koka saker på. Har också gasolplatta i köket o en gasoltub.. En extra i husvagnen, vinterförvarad 2km bort i en lada.
Har flyttbara solpaneler på totalt 160w.. Inte så det går att dammsuga men lite belysning.. Ladda nån radio och telefoner löser jag.. Även med bara lite vintersol. 3 fulladdade 12v batterier också. Från husvagnen.. Vinterförvarade i garaget i lite lägre temp så dom inte drar ur.
Grannen har en brunn.. Så vatten skulle gå att lösa.
Några grannar är jägare... Får byta lite el mot jagande. ;)

Borde fixa ett burk-förråd... Men folk kollar så konstigt på en. :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
Landsbygden har dålig beredskap för störningar i el/telefoni, städerna har dålig beredskap för störningar i vägtransporter.
  • 1
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 190

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)