Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev: tor 13 okt 2022, 11:52
svergie2 skrev:4.83 kr/kwh fick jag betala allt som allt. Frånluftsvärmepump, vattenburet. Nibe F370. Västkusten
IMG_4544.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk
229 kWh ?!?
Hur lyckas du... samma månad med Nibe 360 i 160kvm hus i Göteborgstrakten och för mig landade det på 900kWh. Räknar med runt 17000kWh/år ..

/Thomas
Låt bli att använda varmvatten. Duscha på jobbet eller gymmet. Diska inte.
Låt bli spisen, ät lunch på jobbet och kör bara mackor hemma på morgon och kväll
Kör 17 grader inne. :P
Användarvisningsbild
av Derank
Gunther Mårders kusin?
Användarvisningsbild
av svergie2
Funk skrev:
svergie2 skrev:4.83 kr/kwh fick jag betala allt som allt. Frånluftsvärmepump, vattenburet. Nibe F370. Västkusten
IMG_4544.jpg

229 kWh ?!?
Hur lyckas du... samma månad med Nibe 360 i 160kvm hus i Göteborgstrakten och för mig landade det på 900kWh. Räknar med runt 17000kWh/år ..

/Thomas
Skulle givetvis nämt att jag bor ensam i ett litet radhus på 80 kvm också Bild F370 knallar på trots löjligt liten kompressor, men med dessa tvåsiffriga utomhustemperaturer har jag klarat mig helt på kompressorn som drar ca 650 W från väggen.

Har värmen inställd på 18 grader, men har fortfarande ca 20 inomhus så det är inte mycket den får jobba. Lagar matlådor två ggr i veckan, jobbar, drar till gymmet och passar på att duscha där. Hyfsat effektiva vitvaror, tvätt gör av med 1 kwh och diskmaskinen likaså. Bild

Användarvisningsbild
av joel80
Jag bor i SE3. Förra månaden blev så här.
Screenshot_20221014-093209_Drive.jpg
Screenshot_20221014-093209_Drive.jpg (26.05 KiB) Visad 439 gånger
Den här månaden är snittet kring 50öre/kWh. Varit riktigt lågt elpris ett par veckor bl.a p.g.a de där utlandskablarna som var avstängda för underhåll. (Till Polen och Danmark)

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:Jag bor i SE3. Förra månaden blev så här.
Screenshot_20221014-093209_Drive.jpg
Den här månaden är snittet kring 50öre/kWh. Varit riktigt lågt elpris ett par veckor bl.a p.g.a de där utlandskablarna som var avstängda för underhåll. (Till Polen och Danmark)
Hur många kWh av det har gått till bilen?
Här hemma hos mig gick det 566 kWh i september. Av dom gick ganska precis 100 kWh i den lånade EQBn. (Får låna den ibland, skulle fått min vid det här laget. Snäll bra bilhandlare! :-D )
Användarvisningsbild
av Erik Å
280 kWh i sept, villa 125m2 i Östergötland. Är sällan hemma, måste vara fläktarna i ventilationen och förluster från varmvattenberedaren i bergvärmepumpen som drar mest :-) plus belysning och dator.
Ah glömde avfuktaren i grunden :oops:
154 kWh i oktober hittills..
Användarvisningsbild
av Allinug
Jag känner mig som en lyxlirare som bor i en stad där de flesta har fjärrvärme. Däremot går det säkert åt en del el åt jobbutrustning som jag har hemma. Men det är väl priset man får betala för att kunna jobba hemifrån. Om det skulle bli elbrist och man stänger av elen för vanliga bostäder för att industrin ska kunna hålla igång så blir det intressant. Då måste jag nog pallra mig till jobbets lokaler för att kunna jobba.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Allinug skrev: fre 14 okt 2022, 20:49 Jag känner mig som en lyxlirare som bor i en stad där de flesta har fjärrvärme. Däremot går det säkert åt en del el åt jobbutrustning som jag har hemma. Men det är väl priset man får betala för att kunna jobba hemifrån. Om det skulle bli elbrist och man stänger av elen för vanliga bostäder för att industrin ska kunna hålla igång så blir det intressant. Då måste jag nog pallra mig till jobbets lokaler för att kunna jobba.
Oj. Vad har du för jobbutrustning som drar så mycket ström?
Användarvisningsbild
av Allinug
VolvoB20 skrev: lör 15 okt 2022, 01:20
Allinug skrev: fre 14 okt 2022, 20:49 Jag känner mig som en lyxlirare som bor i en stad där de flesta har fjärrvärme. Däremot går det säkert åt en del el åt jobbutrustning som jag har hemma. Men det är väl priset man får betala för att kunna jobba hemifrån. Om det skulle bli elbrist och man stänger av elen för vanliga bostäder för att industrin ska kunna hålla igång så blir det intressant. Då måste jag nog pallra mig till jobbets lokaler för att kunna jobba.
Oj. Vad har du för jobbutrustning som drar så mycket ström?
Haha, det är ju min bitcoinsbrytningsutrustning. :-D

Nej, men nu tror jag att jobbets utrustning kostar runt 500 kr/år i eldrift och då har jag fast avtal på 40 öre/kWh. Om jag nästa år, när fasta avtalet går ut, ska betala 4 kr/kWh för elen blir det inte kul. Då kanske det är lika bra att elen stängs för vanliga bostäder, så får detta gå på jobbets elräkning istället. Tur att coronapandemin, när man var tvungen att jobba hemifrån, inte sammanföll med höga elpriser.
av Volvoold
Svt kör hårt nu på bla texttv, de hittar nån ny myndighet eller liknande som av en händelse inte gillar den nya regeringens politik. Nu idag, att reduktionsplikten ska minskas ( till eu miniminivå 2023. ) Av "okänd" anledning nämns inte att det är eu miniminivå, och inte långt under densamma.

De motsätter sig varje beslut som kan göra att folk får en fungerande/drägligare vardag. (Helt plötsligt började de med kritisk granskning av regeringen)

Snart kommer snyftreportage om hur hemskt det blir med ett ev högkostnadsskydd för el.

Som jag brukar tänka, om man tänker tvärt emot svt så är det bra för vanligt folk. De politiker som svt gillar, brukar inte vilja folket väl, och de svt hatar är generellt bra för den vanliga människan.
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 280

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]