Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Linqid
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7508569.ab

Jonny håller inte med, vilket kanske inte var så oväntat. Men denna gången är till och med AB:s läsare på polisens sida. Ärligt talat, ser man filmen så är det rent ut pinsamt att han påstår att han hade fått ambulansen i kofångaren om han bromsat in vid någon av fickorna. Lustigt att han dessutom påstår att han inte vill köra över heldragna linjer för att det är förbudet, att ligga +30 km/h för fort funkar dock fint!
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
han får väl be sjukvårdsministern eller nån skriva ett intyg att han gjorde allt rätt på vägen :???:

det sista som lämnar en är hoppet.
av *pettson*
Det här inlägget är inte till nåns försvar.. eller nåns nackdel. Det här är bara mina personlgia tankar. Verkligheten kommer vi aldrig få reda på.
Alla reagerar vi olika på att ha en siren som hastigt flåsar upp i nacken och sen envist tutar och blixtrar. Höjer man sen hastigheten så ökar stressen för dom flesta. Eftersom många nickar vetande om videon så vet vi ju fakta idag att där fanns plats för att svänga undan. Men det vi inte nånsin kommer att få se är hur bilföraren uppfattade situationen. Det är ingen ursäkt, men det är fakta och en anledning även om den inte räknas i rätts systemet.
Den stressande aspekten finns inte med i den här rekonstruktionsvideon. Inte har vi tutandet och blixtrandet ligger uppe i kofångaren bakom under tiden som hastigheten höjs till den som då ska ha varit under tiden som det filmas, inte framgår det i videon vad som for i förarens huvud ? Men så är det inte det som ska visas på filmen heller.
Inte finns det nån bevisning egentligen på hur långt avståndet mellan ambulans och personbil var, bara en polis som uppskattat ett avstånd som i sin tur verkar konstigt. Om avståndet varit så långt som det påstås skulle ALDRIG en ambulanspersonal ens tänka på att skriva nåt intyg. Varför skulle dom det? Enligt dem vore ju vägen framför fri så att dom kunde köra som vanligt, varför skriva ett intyg över ett hinder som inte finns.
Men skit samma, den skrämmande effekten av den här affären är redan här. Igår kom brandbilar i stan när jag och tjejen var ute och gjorde ärenden, dom försökte ta sej förbi i trafiken. Men inte en enda bil flyttade på sej, ingen flyttade sej över spärrlinjer eller ens en meter förbi ett rödljus, ingen åkte åt sidan eftersom ingen kan åka förbi med mindre än att bilisten måste göra nåt som faktiskt inte är lagligt. Brandbilarna fick vackert stå i kö precis som alla andra. Polisen kom inte heller dom en endaste meter trots att dom försökte åka över refuger och annat. En bekant som kör ambulans förklarade för mej att det är nu precis likadant för dom. Dom kommer inte en meter extra trots att dom gör sitt bästa för att bli sedda. Folk flytar inte på sej helt enkelt.
Det här är naturligtvis sorgligt och med lite otur kommer det att kosta nåns liv på mera än ett sätt. Antingen nedbrunnet eller genom men för livet. Eller kanske död. Det fungerade inte bra innan, nu fungerar det bara sämre hursomhelst..
Kanske dags för lagstiftare som är så pennkåta om att skriva lagar om allt och lite till att fatta tag i skaftet och försöka göra en nödlag med kriterier som måste uppfyllas om man flyttar på sej för utryckningsfordon. På så sätt behöver folk inte vara rädda och dom kan flytta på sej även om dom råkar på konstapel klåfinger, samtidigt kommer inte pelle pedal undan på en fortkörningsrunda heller.
av Marbas
Hade inte AB skrivit en falsk snyfthistoria från början, hade det inte blivit en sådan förändring hos bilisterna. Jag förstår om bilister numera blir "rädda" för att få böter eller rent av bli av med körkortet för att man underlättat för en blåljusbil. Kan bara tycka att det är synd att Johnnys historia "slått igenom" så kraftigt.

Dessutom, om man blir så "nervös" av en blåljusbil i baken, då ska man väl inte gasa på utan snarare tvärtom? Fast det sunda förnuftet försvinner kanske fort när man blir lite stressad, men hur bra bilförare är man då?

Angående intyget så var det väl ett intyg från läkaren på sjukhuset som intygade att patienten var i livsfara, inte att Johnnys "insats" gjorde så att patienten överlevde. Lite skillnad...
av Linqid
Pettson: Standard i lägen som dessa är att slå av siren och om möjligt även blåljus för att stressa bilisten framför så minimalt som möjligt. Jag har svårt att tro att man gjort raka motsatsen i just detta fallet. När polismannen dessutom uppger att avståndet konstant var x antal hundra meter så borde man snarare diskutera Jonnys lämplighet i att inneha körkort än indragandet av detsamma. Klarar man inte av att få en ambulans i baken utan att få panik hör man inte hemma i trafiken, så enkelt är det.

I övrigt kan jag bara instämma i det Marbas skriver, hade inte AB från början producerat en så vinklad artikel till Jonnys fördel - och i princip totalt utelämnat polismannens version - hade aldrig detta hänt. Enligt min åsikt, lasta Aftonbladet för att folk inte väjer snarare än polismannen. Jag kommer fortsätta väja för blåljusfordon på precis samma sätt som innan, allt du behöver är lite sunt förnuft!
av Topgun
-jag vill inte jhonny nåt ont......
-men....
personligen tror jag dock inte han kommer få behålla kortet!!

Jag tror varken Trafikskolor stödjer eller lär ut de som jhonny gjorde i de här fallet.inte heller på något teoriprov på transportstyrelsen skulle han fått rätt?.Att de står att man skulle gasa fortare vid eventuellt utryckning,för räddningstjänsten.De är hans eget val,och bedömning som han själv gjort. och de finns inga förmildrande omständigheter för hans handling.tittar man på filmen som visas,så har ju han faktiskt flertalet avåkningsplatser att vika undan! -men åter igen....han väljer att fortsätta. Han är INTE MAN NOG! Att erkänna han gjort fel....därför ringde han blaskan och de blivit en stor "affär" av hela situationen.
-Han får väl ta sin "spärrtid" på kortet,och böter.Som alla andra....

Ds Man äger inte körkortet
man har de bara till låns'...........

8) 8)
av llesrof
Inte har vi tutandet och blixtrandet ligger uppe i kofångaren bakom under tiden som hastigheten höjs till den som då ska ha varit under tiden som det filmas
Men ambulansen låg inte uppe i kofångare.
Om avståndet varit så långt som det påstås skulle ALDRIG en ambulanspersonal ens tänka på att skriva nåt intyg. Varför skulle dom det? Enligt dem vore ju vägen framför fri så att dom kunde köra som vanligt, varför skriva ett intyg över ett hinder som inte finns.
Innan vi säger bu eller bä omm detta "intyg" så måste vi ju veta vad det står i det. Vet vi det?
Men skit samma, den skrämmande effekten av den här affären är redan här. Igår kom brandbilar i stan när jag och tjejen var ute och gjorde ärenden, dom försökte ta sej förbi i trafiken. Men inte en enda bil flyttade på sej, ingen flyttade sej över spärrlinjer eller ens en meter förbi ett rödljus, ingen åkte åt sidan eftersom ingen kan åka förbi med mindre än att bilisten måste göra nåt som faktiskt inte är lagligt.
Det är så det blir när folk slutar tänka själva och istället bildar sin uppfattning om världen utifrån var Aftonblaskan och Sexpressen skriver. Det är ännu mera skrämmande. Jag kommer även i fortsättningen begå lättare trafikförseelser för att ge fri väg åt utryckningsfordon om jag kan göra det med minimal risk för min och andras säkerhet.
Standard i lägen som dessa är att slå av siren och om möjligt även blåljus för att stressa bilisten framför så minimalt som möjligt.
Det låter som ett korrekt beteende. Ambulanspersonalen vill knappast skapa sig merjobb genom att stressa någon att köra av vägen när de själva har bråttom. I så fall är det inte bara Johnny som borde bli av med körkorter, även ambulansföraren borde lämna in sitt kort.
Användarvisningsbild
av Guligan
Och alla här inne litar blint på polisens rekonstruktionsvideo... :roll:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]