Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Mitt inköpta och beräknade vedförråd för vintern tog slut för två veckor sen så jag blev tvungen att köpa 5 kubik till häromdan och elkostnaden törs man ju knappt tänka på, tur att man har fastpris, men mellan 4000:- och 5000:-/månad i el blir det ju nu i vinter. Det kostar att ligga på topp med ett stort gammalt hus ?:-/
av *pettson*
Vetten.. har du eluppvärmt?.
Vi har runt 1500-1600 i månaden i el.. Dock veduppvärmt. Men då är ombyggnationen i verkstan inräknad. Då går en 5kw fläkt under jobbtiden. I övrigt hushållsel med 3 datorer plus kringutrustning på hela tiden. Tycker snarare att vi fått billigare elräkning sen vi flyttade hit ifrån huset i stan.
Nu visste vi ju inte vad vi väntade oss i vedkonto osv. Förra ägaren hade blandat elpatron och ved. En liten fingervisning fanns ju dock.
Men vi spräckte vedkontot nästan direkt då vi eldade barrved på rekommendationen att det var inte så stor skillnad mot t.ex björk. Vi har inte gjort annat än matat pannan, man kan tro det är papper man matat den med. Nu när vi skaffade påfyllning så blev det bara björk och jisses vilken skillnad. Det värsta är att vi har egen skog som måste röjas så det blir rejält med ved. Men troligen blir inte veden torr tills eldningssäsongen börjar igen (men man hoppas). Så antagligen blir det till att köpa ved till årets vinter igen. För att sen ha torr ved till året därpå för eget bruk.

Det som varit jobbigast nu är all jävla snö.. Bor i östergötland och visst får vi snö men vi brukar inte få runt en halvmeter. Nu är det inte så svårt att leva med en halvmeter om den låg stilla. Men vi bor ju på landet som gör skäl för utrycket : Om sommaren kallas det idyll, om vintern är det en satans håla
Nu häromdagen hade vi drivor på runt 80cm höjd. Naturligtvis breda som en hel väg. Till och med Rv50 stängdes av för snöfallet och snödrev, alltid kul att vänta en timma i stan innan man plöjt vägen såpass att man kommer hem, för att få ställa bilen och pulsa hem. Jag hyvlade av på kvällen med parkens snöslunga. Morgonen efter var det svaga spår att jag ens varit där. Bara börja om. Nu har det lugnat sej så nu bunkrar man för nästa snöfall.
Hjulspåren på bild nr 2 tar slut bakom mej, där står bilen ordentligt fastkörd. (inte min bil) Kom som tur var förbi den för att plöja snö.

Bild
Bild
Bild
Lite bilder på drivor..
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av vetten
Ja "pettson" jag kombinerar elpatron och ved, har en gammal "spispanna" i köket som är kopplad till elementen och den får man ju mata hela tiden man är hemma men man måster ju arbeta också och är man borta 8 timmat om dan så går det åt några kw/h. Gammalt dragit stort hus och kallt ute, tja det kostar tyvärr.

På tal om dina bilder :mrgreen: Det skulle lika gärna kunnat vara min allé som du plogade för den ser ungefär likadan ut nu med all snö ?:-/

Bild
av Cicaro
En fundering, jag växte upp med en bondgård som närmsta granne och den bonden satte alltid upp drivskydd längs de vägar han behövde för lantbruket för att slippa ploga dem p.g.a. igendrivning. Om det är egna alléer/vägar och det är samma problem varje vinter kanske det är värt att kolla på att sätta upp sådana där det driver som värst?
Användarvisningsbild
av vetten
Cicaro skrev:En fundering, jag växte upp med en bondgård som närmsta granne och den bonden satte alltid upp drivskydd längs de vägar han behövde för lantbruket för att slippa ploga dem p.g.a. igendrivning. Om det är egna alléer/vägar och det är samma problem varje vinter kanske det är värt att kolla på att sätta upp sådana där det driver som värst?
Jodå vi hade det för några år sedan och det funkade sådär bara, vinden blåser ju inte alltid från samma håll, sen har det ju varit ganska snöfattiga vintrar några år så det har inte blivit av att sätta upp dom. Man kanske får kolla upp hur våra snöskydd mår till nästa vinter.
av *pettson*
Cicaro skrev:En fundering, jag växte upp med en bondgård som närmsta granne och den bonden satte alltid upp drivskydd längs de vägar han behövde för lantbruket för att slippa ploga dem p.g.a. igendrivning. Om det är egna alléer/vägar och det är samma problem varje vinter kanske det är värt att kolla på att sätta upp sådana där det driver som värst?
Nu blev jag intresserad, drivskydd? Hur funkar det?
Jag har också växt upp på landet med bönder som närmaste granne (i östergötland) och har aldrig varesej sett eller hört om detta?
Användarvisningsbild
av opA
Vad är detta ?

Arbetar själv som avbytare på flera gårdar och har inte hört talas om detta.. dock har vi löst igendrivning med att bara snöploga på och när drivorna blir för höga kör vi ut med skopan på hjullastarn och börjar "putta" bort allt.. där de går, vilket de oftast gör.
av Cicaro
Det fungerar så att man skapar ett 1-3 meter högt hinder i form av ett staket(förr om åren var de ofta gjorda av trä som en gärdesgård numer är det ofta stolpar och någon typ av nät) ett par meter vid sidan äv vägen på den sida som det blåser ofta ifrån(bonden hemma vet jag satte på båda sidor på vissa ställen). Då fastnar snödrevet och drivorna bildas runt detta staket istället för runt vallarna på sidorna av den nyplogade vägen...

Är det från ett håll det alltid driver kan man förebygga drivningen och få den minska genom att alltid lägga snön på andra sidan när man plogar..

Följande länk har en ritad bild på hur det kan se ut. Fram till 60talet vet jag att snöskärmar sattes upp på kommunala och statliga vägar för att slippa snöröja lika ofta. Numer är det mest på enskilda vägar och i fjällen man hittar dessa eftersom kommuner och vägverket tycker det är billigare att ploga oftare än att underhålla staket(finns även ett ganska strikt regelverk för hur ersättning ska ske när en väghållare vill sätta upp dessa på annans mark).

Kort förklaring:
http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... 673/16668/
Snöskärm i nordisk familjebok:
http://runeberg.org/nfcf/0102.html
http://runeberg.org/nfcf/0103.html

Ett större exempel på snöskärm/drevskydd
Bild
av Cicaro
opA skrev:börjar "putta" bort allt.. där de går, vilket de oftast gör.
När ni puttar bort vallarna en bit från vägen så blir det en form av drevskydd som motverka fortsatt drevbildning på vägen :-)
Användarvisningsbild
av opA
Cicaro skrev:När ni puttar bort vallarna en bit från vägen så blir det en form av drevskydd som motverka fortsatt drevbildning på vägen :-)
Det kan kanske förklara varför de blivit lite bättre där jag gjort detta.. dock hjälpte förra "drevskyddet" när snöstormen kom förra helgen.. eller om de va förr-förra helgen :P Var som bortblåst.. hehe.

Men då förstår jag ! =)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]