Vetten.. har du eluppvärmt?.
Vi har runt 1500-1600 i månaden i el.. Dock veduppvärmt. Men då är ombyggnationen i verkstan inräknad. Då går en 5kw fläkt under jobbtiden. I övrigt hushållsel med 3 datorer plus kringutrustning på hela tiden. Tycker snarare att vi fått billigare elräkning sen vi flyttade hit ifrån huset i stan.
Nu visste vi ju inte vad vi väntade oss i vedkonto osv. Förra ägaren hade blandat elpatron och ved. En liten fingervisning fanns ju dock.
Men vi spräckte vedkontot nästan direkt då vi eldade barrved på rekommendationen att det var inte så stor skillnad mot t.ex björk. Vi har inte gjort annat än matat pannan, man kan tro det är papper man matat den med. Nu när vi skaffade påfyllning så blev det bara björk och jisses vilken skillnad. Det värsta är att vi har egen skog som måste röjas så det blir rejält med ved. Men troligen blir inte veden torr tills eldningssäsongen börjar igen (men man hoppas). Så antagligen blir det till att köpa ved till årets vinter igen. För att sen ha torr ved till året därpå för eget bruk.
Det som varit jobbigast nu är all jävla snö.. Bor i östergötland och visst får vi snö men vi brukar inte få runt en halvmeter. Nu är det inte så svårt att leva med en halvmeter om den låg stilla. Men vi bor ju på landet som gör skäl för utrycket : Om sommaren kallas det idyll, om vintern är det en satans håla
Nu häromdagen hade vi drivor på runt 80cm höjd. Naturligtvis breda som en hel väg. Till och med Rv50 stängdes av för snöfallet och snödrev, alltid kul att vänta en timma i stan innan man plöjt vägen såpass att man kommer hem, för att få ställa bilen och pulsa hem. Jag hyvlade av på kvällen med parkens snöslunga. Morgonen efter var det svaga spår att jag ens varit där. Bara börja om. Nu har det lugnat sej så nu bunkrar man för nästa snöfall.
Hjulspåren på bild nr 2 tar slut bakom mej, där står bilen ordentligt fastkörd. (inte min bil) Kom som tur var förbi den för att plöja snö.

Lite bilder på drivor..