KKR skrev:Jag fick uppfattningen att "styckningen" gjordes för en eventuell avveckling av SAAB. Det sades ju också att styckningen inte hade någon betydelse om och när en försäljning av SAAB kom till stånd.Jag uppfattade att då skulle alla delar ingå. Undantaget det som redan är sålt till Kina (gamla 9.3). Men jag kan givetvis ha missuppfattat.
Styckningen ska inte han nån betydelse den gjordes för att riksgälden skulle kunna se vad det fanns för nåt inom saab. Helt rätt så har jag med fattat.. EFTER det att dom andra nyheterna släpptes.
Men det som sas på kvällsnyheterna innan dess var att personalen själva, alltså ingenjörerna inom konstruktion , motor osv bildat egna bolag. I samma inslag berättade man att dom nybildade företagen hade inga ambitioner att vara med i GMs lilla lek. Och samtidigt sa man att det och det och det ingick inte (kan inte speca allt som inte ingick), sist förklarade man att GM hade avsikt att behålla nya modellen som skulle bli en caddilac istället.
Nu helt plötsligt har SAAB bildat ett antal mindre bolag som i sin tur ligger under 4 nya huvudbolag. (saab automobil är huvudbolag för dom nya mindre: Parts, Property, Tools och Investering.
Inget sägs om ingengörernas påhitt? Inget sägs om dom nya mindre under dom här nya 4 heller.
Det som är intressant är att Powertrain höll på att gå riktigt illa. Det ägdes av gm fram tills nu då när man styckade för tydlighetens skull. Nu plötsligt äger saab automobil delen powertrain och att det inte blir några större problems om inte saab existerar längre, för man tillhör ju gm (nyss var det saabs enligt saab). Enligt powertrain är dom GMs... SOPPA och tidningsankor antar jag är större delen av nyhetsvärdet..
Såhär såg det ut 2004 om powertrain och ägarförhållandet.
15:19 | torsdag 7 oktober 2004
Saab Automobile Powertrain varslar 80 om uppsägning i Göteborg
Växellådsfabriken i Göteborg varslar återigen om uppsägning. Den här gången är det 80 anställda som varslas om uppsägning vid fabriken som idag har 450 anställda och som ägs av General Motors och Fiat.
I våras blev 44 metallarbetare uppsagda och i höst har fabriken gått ner på fyradagarsvecka, då efterfrågan på växellådor för den kinesiska marknaden minskat.
Fabriken heter idag Saab Automobile Powertrain. Produktionen har dom senaste åren halverats efter att som mest varit uppe i 1000 växellådor om dan.
Hur detta påverkar Saab Automobile i Trollhättan är ännu inte känt (källa: SR p4)
Slutsats: Saab äger inte powertrain överhuvudtaget.. Visst kan man skicka med bolag på köpet? Men powertrain ägs alltså inte av Saab.