Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ojdå, nu vet du mer än de flesta pettsson. Att man styckat bolagen är offentligt, men hur tusan kan du veta att de inte ingår i köpet?

Det har talats mycket om att just ng9-5 inte kommer att ingå men att övriga nya modeller kommer att göra det, det vore ändå inte fy skam men är endast rykten så...

Staten skulle knappast gå in och garantera lånet om dom bara köpte varumärket och inget av personalen.

/Anders
av *pettson*
Brainy skrev:Ojdå, nu vet du mer än de flesta pettsson. Att man styckat bolagen är offentligt, men hur tusan kan du veta att de inte ingår i köpet?

Det har talats mycket om att just ng9-5 inte kommer att ingå men att övriga nya modeller kommer att göra det, det vore ändå inte fy skam men är endast rykten så...

Staten skulle knappast gå in och garantera lånet om dom bara köpte varumärket och inget av personalen.

/Anders
Informationen om att dom inte ingick i köpet. Det har deklarerats på nyheterna samma dag man berättade att dom skulle bli egna självständiga bolag för att inte ingå och *hotas* av köpet. Man förklarade att alla dessa enheter bildade egna bolag och att dom bolagen (utom powertrain) skulle jobba helt fristående åt gm på konsultbasis. Powertrain skulle däremot helägas av GM för att dom skulle tillverka drivlinor åt just gms märken istället då det inte nyttjas ens 50% åt saab. Huruvida detta är en anka från Tv4 och rapport med flera vet jag inte. Men dom sa så, vet att jag satt med bekanta här hemma och började skratta åt det. Menar man ska inte säga att man säljer ett bolag om man först tömmer det och sen försöker sälja skalet (så var min reaktion). Men återigen, det återstår att se hur verkligheten ser ut bortanför tolkningar och nyhetsflosklar.
Jag fick uppfattningen att "styckningen" gjordes för en eventuell avveckling av SAAB. Det sades ju också att styckningen inte hade någon betydelse om och när en försäljning av SAAB kom till stånd.Jag uppfattade att då skulle alla delar ingå. Undantaget det som redan är sålt till Kina (gamla 9.3). Men jag kan givetvis ha missuppfattat.
av *pettson*
KKR skrev:Jag fick uppfattningen att "styckningen" gjordes för en eventuell avveckling av SAAB. Det sades ju också att styckningen inte hade någon betydelse om och när en försäljning av SAAB kom till stånd.Jag uppfattade att då skulle alla delar ingå. Undantaget det som redan är sålt till Kina (gamla 9.3). Men jag kan givetvis ha missuppfattat.
Styckningen ska inte han nån betydelse den gjordes för att riksgälden skulle kunna se vad det fanns för nåt inom saab. Helt rätt så har jag med fattat.. EFTER det att dom andra nyheterna släpptes.
Men det som sas på kvällsnyheterna innan dess var att personalen själva, alltså ingenjörerna inom konstruktion , motor osv bildat egna bolag. I samma inslag berättade man att dom nybildade företagen hade inga ambitioner att vara med i GMs lilla lek. Och samtidigt sa man att det och det och det ingick inte (kan inte speca allt som inte ingick), sist förklarade man att GM hade avsikt att behålla nya modellen som skulle bli en caddilac istället.

Nu helt plötsligt har SAAB bildat ett antal mindre bolag som i sin tur ligger under 4 nya huvudbolag. (saab automobil är huvudbolag för dom nya mindre: Parts, Property, Tools och Investering.
Inget sägs om ingengörernas påhitt? Inget sägs om dom nya mindre under dom här nya 4 heller.
Det som är intressant är att Powertrain höll på att gå riktigt illa. Det ägdes av gm fram tills nu då när man styckade för tydlighetens skull. Nu plötsligt äger saab automobil delen powertrain och att det inte blir några större problems om inte saab existerar längre, för man tillhör ju gm (nyss var det saabs enligt saab). Enligt powertrain är dom GMs... SOPPA och tidningsankor antar jag är större delen av nyhetsvärdet..

Såhär såg det ut 2004 om powertrain och ägarförhållandet.
15:19 | torsdag 7 oktober 2004
Saab Automobile Powertrain varslar 80 om uppsägning i Göteborg
Växellådsfabriken i Göteborg varslar återigen om uppsägning. Den här gången är det 80 anställda som varslas om uppsägning vid fabriken som idag har 450 anställda och som ägs av General Motors och Fiat.
I våras blev 44 metallarbetare uppsagda och i höst har fabriken gått ner på fyradagarsvecka, då efterfrågan på växellådor för den kinesiska marknaden minskat.
Fabriken heter idag Saab Automobile Powertrain. Produktionen har dom senaste åren halverats efter att som mest varit uppe i 1000 växellådor om dan.
Hur detta påverkar Saab Automobile i Trollhättan är ännu inte känt (källa: SR p4)

Slutsats: Saab äger inte powertrain överhuvudtaget.. Visst kan man skicka med bolag på köpet? Men powertrain ägs alltså inte av Saab.
av *pettson*
Att cirkusen är total visas väl nu på aftonbladet..
Affären om att Spyker Cars köper Saab Automobile av General Motors skulle vara klar.
Men nu backar SVT:s rapport från sina uppgifter.
Och förhandlingarna fortsätter. *

Som sagt..ikväll ska tydligen GM ha pressträff i detroit 17.30
*pettson* skrev:
Som sagt..ikväll ska tydligen GM ha pressträff i detroit 17.30
Ja, men enligt Rapport 16:00 är det inte säkert att det skall handla om SAAB. Cirkusen fortsätter.
Ja, Aftonbladet mfl försöker ju bara sälja lösnr nu. Vad som händer lär vi inte få reda på förrän det kommer från officiellt håll från gm eller spyker.

Flanders: Nej, dom förhandlade bara. Precis som Spyker förhandlar nu.
Ingenting är klart förrän det sista kontraktet är underskrivet.

/Anders
Var väl ungefär dit jag ville komma, att Aftonbladet mfl. skrev att det var klart att Koenigsegg skulle köpa Saab. Tror inte på något som står i tidningen så länge det inte är officiellt från inblandade parter
Spyker håller presskonferens på Café Opera kl.19.15.
Enligt aftonbladet är affären klar, men jag tänker inte säga bu eller bä förrän presskonferensen.

Med tanke på hur det senaste året har varit så kan dom ju säga ja, nej eller kanske... ingenting är säkert
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]