Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Har du vaccinerat dig mot svninfluensan

Ja
18
32%
Nej, men jag ska göra det
16
29%
Nej, jag tänker inte heller göra det
22
39%
Tomas88 skrev:Sen kan jag tillägga att jag för ca två veckor sedan blev biten av en katt i fingret.
Dagen efter så svullnade fingret upp och jag ringde då sjukvårdsrådgivningen. De tyckte absolut att jag skulle till vårdcentralen och frågade om jag hade blivit vaccinerad mot svininfluensan.
-Nej det har jag inte sa jag.
-Bra, säger de då.

Tydligen så skulle jag inte kunnat få någon stelkrampsspruta annars.

Jajust, stelkrampsvaccinet kan göra svinvaccinet mindre effektivt. Så har det fungerat förut med stelkrampsvaccin vs. influensavaccin. Troligen gäller det även här men forskningen är inte riktigt klar ännu. OBS! Det är alltså influensavaccinet som blir mindre effektivt och inte tvärtom.

Tror förresten sista gången jag fick en stelkrampsspruta var i lumpen. Bland det första som hände vid inskrivningen faktiskt; visa "pistolen" och kulpåsen + en spruta i armen! Tur jag slapp ut efter 6 veckors hypersnabb grundutbildning i sängbäddning och rondering längs med ett staket (de skulle lägga ner regementet och jag tillhörde sista kullen).
av *pettson*
matzen10 skrev:
*pettson* skrev:Det är en beräknad handling, inget impulsstopp. Det är exakt frågan om den tveksamma totalnyttan av vaccinet som gör att jag avstår,rädsla är inte en faktor iallafall, varesej för vaccin eller sjukdomen som sådan.
Bra med ditt svar *pettson*. Kan du bara förtydliga hur du kom fram till att den totala nyttan är tveksam, utifrån ditt perspektiv? Vilken information har du begagnat dig av och hur har du värderat trovärdigheten i/av det du läst eller hört? Det är ju den informationen som avgör hur man tar ställning för eller emot.

(jag har även läst dina länkar så till viss del förstår jag hur du tänker i den här frågan men det borde finnas mer, tänker jag)

M V H
---> M10
Den totala nyttans tveksamhet har jag fått ifrån smittskyddsinstitutets information om sjukdomens farlighet (man hänvisar till http://www.krisinformation.se) där jag helt sonika läst om sjukdomens egentliga farlighet. Är verkligen influensan ett hot mot mej, och blir verkligen jag garanterat ett hot om jag inte tar sprutan?
Informationen jag tagit beslutet utifrån ser ut såhär enligt nedan.

*Hur farlig är den nya influensan, influensa A (H1N1)?
Risken för allvarlig sjukdom är mycket liten, hos de allra flesta handlar det om en veckas influensasjukdom med feber. Men ett litet antal smittade behöver sjukhusvård och några dör till och med, en del utan någon känd riskfaktor.
De flesta fallen av allvarlig sjukdom har setts hos förhållandevis unga vuxna (20-40 år). Även små barn har behövt sjukhusvård i relativt stor omfattning, men inte oftare än vid säsongsinfluensa.*

*Varför är det så stor uppmärksamhet om det inte är så farligt?*
Eftersom det är en ny influensa så riskerar många att bli sjuka, det kan påverka samhället. Än så länge har den nya influensan gett relativt milda symptom med få dödsfall i förhållande till antalet smittade. Dödstalen har varierat från land till land, troligen beroende på hur man övervakar och rapporterar. I Europa har dödligheten varit mycket låg (jämförbar med den årliga influensan) ca 1 dödsfall per 1000 insjuknad eller lägre.

Jag tar däremot mitt ansvar vad gäller spridning i övrigt. Jag tvättar mina händer, nyser inte på folk, snorar inte på mina kläder och håller mej hel och ren i övrigt. Jag är inte ibland folk om jag är krasslig. Det är liksom allmän hyfs samtidigt som det är effektivt ur spridningsynpunkt.

Trovärdigheten på informationen då. Jag värderar den informationen (myndigthetsinformation) skyhögt högre än att läsa dagstidningar över offer, sjukdomars utbreddhet osv.
Hade det varit så fruktansvärt allvarligt som tidningar påskiner, så har myndigheterna möjlighet att KRÄVA vaccination av alla medborgare i landet. Man har alltså möjlighet att göra allt obligatoriskt.
Nu är det ju inte några influensaoffer längre i tidningarna, nu basunerar man ut dom stackare som fått *men för livet av vaccinet* istället (om nu vaccinet är boven i dramat ens..) Alltid nåt nytt att skriva om... :cry:
Tomas88 skrev:Hallå. Nu behöver vi inte diskutera mer. Det är en bluff. :wink:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/noje/a ... 6292376.ab

Puh... det var ju skönt att höra. Mer trovärdig vetenskaplig källa får man leta länge efter.

Synd bara att hon inte kunde komma ut med detta besked tidigare så hade jag ju sluppit ta min spruta... :mrgreen:
Dra åt skogen baconsjukan :)

Hoppas ni hajar ironin i det dä.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]