- fre 15 okt 2021, 21:36
#1469488
Eller kanske var inte reglerna på plats när det byggdes..
Från 15e maj 2020 gäller följande:
1. För bostadshus med fler än tio p-platser måste varje p-plats förberedas för laddning med tomrör eller liknande.
2. För andra uppvärmda byggnader med fler än tio p-platser ska det vid nybyggnad eller totalrenovering finnas minst en laddpunkt och en femtedel av platserna ska vara förberedda för laddning.
Från och med den 1 februari 2021 blev kraven hårdare:
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... rkeringar/
fjohan82 skrev:Har man följt plan- och bygglagen om man byggt nytt och inte förberett för laddplatser?!bem skrev: ↑fre 15 okt 2021, 20:10Ja, högst sannolikt är det så.joel80 skrev: ↑fre 15 okt 2021, 18:12 Du har kunnat få subventioner för installationer av laddare etc som både företag, samfälligheterförening och hyresvärd i många år. (Sen 2015)Så bra. Då är det väl bara sätta igång för hyresvärdarna och vid arbetsplatserna allt eftersom efterfrågan på laddplatser ökar?
Man ansöker via Naturvårdsverket.
Det nuvarande uppdaterades under 2019 och ser ut så här:
"Ladda bilen är ett stöd för installation av laddningsstation vid bostäder eller en arbetsplats. De som bor i bostaden eller de som är anställda på arbetsplatsen ska vara de huvudsakliga användarna. Till viss del kan stationerna användas av besökande och andra.
Bidraget gäller åtgärder som påbörjats tidigast den 15 juli 2019. Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddpunkt."
https://www.naturvardsverket.se/bidrag/ladda-bilen/
Stödet är alltså i motsvarande storlek som för privatpersoner. Så typ alla kan få det, men det behöver gå via de som beställer.
Kan det vara att många inte vet om detta bidrag?
/Bo
Jag bor i en nyproducerad hyresbostad strax utanför centrala Stockholm.
Här finns ingen laddmöjlighet i garaget, jag har påtalat att det finns önskemål om att installera det utan resultat.
Inte ens erbjudandet att bekosta installationen ur egen ficka gick hem...
Får väl smörja lite till, eller ge upp.
Nu när det finns bilar med längre räckvidd som kan dra hyfsat på kroken (man får såklart göra avkall på något) och en bonus på 70000:- är det lockande att byta bil framåt våren, men det känns som att avsaknaden av laddning vid bostaden kommer göra vardagen krånglig.
Läste nånstans att 2022 är sista året med den bonusen, 2023 sänks den till 50000.
Ska man köpa en Audi SQ7 med V8-diesel istället, bara för att?
Eller kanske var inte reglerna på plats när det byggdes..
Från 15e maj 2020 gäller följande:
1. För bostadshus med fler än tio p-platser måste varje p-plats förberedas för laddning med tomrör eller liknande.
2. För andra uppvärmda byggnader med fler än tio p-platser ska det vid nybyggnad eller totalrenovering finnas minst en laddpunkt och en femtedel av platserna ska vara förberedda för laddning.
Från och med den 1 februari 2021 blev kraven hårdare:
https://omvarldsbevakning.byggtjanst.se ... rkeringar/
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13