Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Suck.. :-( (källa svt)
Ringhalsreaktor stoppad till januari
PUBLICERAD IDAG 09:32
Vattenfall förlänger stoppet för reaktor Ringhals 4 till slutet av januari nästa år, enligt det statliga energiföretaget.

Återstart sker därmed två månader senare än tidigare sagt.

Reaktorn kunde inte startas som planerat efter sommarens årliga underhåll.

En viktig komponent gick sönder vid återstarten. Tidigare var planen att detta problem skulle vara åtgärdat i slutet av november i år

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ ... ll-januari
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ny Teknik https://www.nyteknik.se/energi/ringhals ... yg-7037636

"– Det är väldigt olyckligt. Det här är något marknaden hade befarat och nu kom beskedet, säger Christian Holtz, analytiker vid elmarknadskonsultbyrån Merlin & Metis.

– Det kommer absolut att innebära högre elpriser i södra Sverige. Och också en ökad risk för frånkoppling, tillägger han.
Svenska kraftnät gjorde redan i augusti en konsekvensanalys av om Ringhals 4 inte är i drift i vinter. Detta produktionsbortfall skulle enligt analysen öka Sveriges importberoende till 149 timmar – upp från en normalvinter med 36 timmars import.

Samtidigt pekar myndigheten på "en reell risk" att elförbrukning i delar av södra Sverige måste kopplas bort när det blir som kallas."
Användarvisningsbild
av poseidon
Blir att bygga en "Magdalenakoja"
FcRyvwoX0AE9Yss.jpeg
FcRyvwoX0AE9Yss.jpeg (65.74 KiB) Visad 346 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
småpengar i det stoar hela, vad kan det röra sig om, en hundring i månaden
Användarvisningsbild
av poseidon
Derank skrev: tis 13 sep 2022, 22:04 småpengar i det stoar hela, vad kan det röra sig om, en hundring i månaden
Du verkar inte förstå helheten.

Ett jämförande exempel.

Firman som transporterar mjölk från bonden till mejeriet meddelar bonden att de höjer sina avgifter eftersom de spiller ut så mycket mjölk på vägen från bonden till mejerit. Det är nämligen ett hål i tankbilen.
Bonden har påtalat detta länge men transportfirman har struntat i att laga det samtidigt som transportfirmans styrelse tagit ut stora bonusar och åker i dyra tjänstebilar.

Tror du bonden tycker det är rimligt att de höjer avgiften?
Användarvisningsbild
av GustavE
Danmark brukar vara ett föredöme inom politiken. Men när det kommer till elprisstöd har dom kommit med ett riktigt dåligt förslag.
Det går ut på att man bara sprider ut kostnaden över en längre period, ett slags avbetalning.
Hoppas verkligen den nya svenska regeringen, vilken den än blir, ger oss ett stöd mer likt Norges.
Användarvisningsbild
av Steffe3
GustavE skrev: ons 14 sep 2022, 14:43 Danmark brukar vara ett föredöme inom politiken. Men när det kommer till elprisstöd har dom kommit med ett riktigt dåligt förslag.
Det går ut på att man bara sprider ut kostnaden över en längre period, ett slags avbetalning.
Hoppas verkligen den nya svenska regeringen, vilken den än blir, ger oss ett stöd mer likt Norges.
Det (danska) har ju varit ett förslag här också, men det hjälper ju noll och intet, mer än drar in folk i skuld ännu mer 😬
Användarvisningsbild
av GustavE
Jag höll också på att sätta lunchen i vrångstrupen när jag hörde om lånet (i Sverige), men som tur var när jag lyssnade vidare på lunchekot verkade lånet bara vara i väntan på stödet. Alltså att man ska kunna betala tillbaka det eventuella lånet så fort man fått stödet.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 280

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]